Públicos invisibles, espacios educativos improbables: el proyecto “Descarboniza! Que non é pouco...” Como educación para el cambio climático

  1. Lucia Iglesias da Cunha 1
  2. Miguel Pardellas Santiago 1
  3. Rita Gradaílle Pernas 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Year of publication: 2020

Issue: 36

Pages: 81-93

Type: Article

DOI: 10.7179/PSRI_2020.36.05 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Abstract

The current climate emergency situation requires a social agenda which accompanies and promotes the transition to low-carbon societies. In such a transformation, Education and Environmental Communication have proved essential. In this context, the research group in Social Pedagogy and Environmental Education (SEPA-Interea), from the Universidade de Santiago de Compostela, has been developing —for over a decade now— a line of research under the acronym RESCLIMA, focusing on the analysis of how citizens perceive Climate Change (CC) and what kinds of socioeducational initiatives foster the interpretation and implementation of actions which contribute to turning climate change into an essential element in the design of any public agenda. With the goal of transferring this knowledge to society, the academic year 2015-2016 saw the start of a educational experience called “Descarboniza! Que non é pouco” [Decarbonise! It’s no small feat]. This initiative was specifically designed and targeted at an adult audience, as this was identified as the most influential age group as far as constructing the social relevance of CC is concerned. As a participatory action research process, the project evolved to adjust to the participants’ needs —mostly women— and to the municipal structures where it was put into practice —the Santiago de Compostela and Donostia/San Sebastián city councils— and became an educational action with its own methodology in which notions such as gender, collective memory or emotion management acquired a key role, since the targeted audience was far removed from climate concerns but held a strong influence on their communities. A somewhat paradoxical outcome was that this group, most often described as vulnerable (older people, rural women), proved more resilient and committed to the ecosocial transition. Given their role as true catalysts to address the climate emergency, there is a pressing need to increase their public visibility and to empower them.

Funding information

Este trabajo se inscribe en el marco de las acciones del Proyecto RESCLIMAEDU-2 titulado “Educación para el cambio cli-mático en Educación Secundaria: investigación aplicada sobre representaciones y estrategias pedagógicas en la transición ecológica” (RTI2018-094074-B-I00). Financiado por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades en la convocatoria 2018 de Proyectos «Retos Investigación» del Programa Estatal de I+D+i orientada a los retos de la sociedad.

Funders

Bibliographic References

  • Aguilar, L. (2009). Manual de capacitación en Género y Cambio Climático. Global Gender and Climate Aliance. Costa Rica: UICN, PNUD. Retrieved from http://www.mimp.gob.pe/files/capacitacion_en_genero_y_cambio_climatico.pdf
  • Alston, M., & Whittenbury, K. (eds.) (2013). Research, action and policy: addressing the gendered impacts of climate change. Dordrecht: Springer.
  • Azevedo, J., & Marques, M. (2017). Climate literacy: a systematic review and model integration. International Journal of Global Warming, 12 (3/4), 414.
  • Benayas, J., & Marcén, C. (Eds.) (2019). Hacia una Educación para la Sostenibilidad. 20 años después del Libro Blanco de la Educación Ambiental en España. Informe 2019. Red Española para el Desarrollo Sostenible (REDS). Madrid: Centro Nacional de Educación Ambiental (CENEAM), Organismo Autónomo Parques Nacionales, Ministerio para la Transición Ecológica.
  • Boyle, D., Cordon, C., & Potts, R. (2008). Are You Happy? New Economics Past, Present and Future. London: The New Economics Foundation.
  • Buendía, L., González, D., Gutiérrez, J., & Pegalajar, M. (1999). Modelos de análisis de la investigación educativa. Madrid: Alfar.
  • Carvalho, A. (2011). As alterações climáticas, os media e os cidadãos. Coimbra: Grácio.
  • Contreras, C. (2020). Redes vecinales y emergencia climática. Una oportunidad para la transformación. Firma del mes. Junio 2020. Madrid: CENEAM.
  • Escudero, J. (2004). Análisis de la realidad local. Técnicas y métodos de investigación desde la Animación Sociocultural. Madrid: Narcea.
  • Fuhem (2017). Educacion ecosocial: cómo educar frente a la crisis ecológica: La situación del mundo 2017: Informe Anual del Worldwatch. Erik Assadourian y Lisa Mastny (Ed.). Madrid: Icaria.
  • González G. E., & Meira-Cartea, P. A. (2019) Environmental education under siege: Climate radicality, The Journal of Environmental Education, 50 (4-6), 386-402.
  • Helliwell, J. F. (2014). Social Norms, Happiness, and the Environment: Closingthe Circle. Sustainability: Science, Practice, & Policy, 10 (1), 78–84.
  • Heras, F. (2009). Eficiencia tecnológica. Ecologista, 60, 22-24.
  • Heras, F. (2016). La dimensión social del cambio climático en el Quinto Informe del IPCC. En Mónica Arto Blanco, María Barba Núñez, Francisca Marli Rodrígues, de Andrade, Pablo Ángel Meira Cartea. Primeiro Seminario Internacional RESCLIMA Investigar o cambio climático na interface entre a cultura científica e a cultura común ACTAS. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico Universidade de Santiago de Compostela. 9-22.
  • Heras, F., Meira, P. A. & Benayas, J. (2016). Un silencio ensordecedor. El declive del cambio climático como tema comunicativo en España 2008-2012. REDES.COM, 13, 31-55.
  • Hobson, K. & Niemeyer, S. (2012) What sceptics believe: the effects of information and deliberation on climate change skepticism. Public Understanding of Science, 4 (22), 396–412.
  • Hulme, M. (2009). Why we disagree about climate change. Understanding controversy, inaction and opportunity. New York: Cambridge University Press.
  • IPCC (2018). Calentamiento global de 1,5 °C. Informe especial para responsables de políticas. Unidad de apoyo técnico del grupo de trabajo I. Retrieved from https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2019/09/IPCC-Special-Report-1.5-SPM_es.pdf IPCC: OMM / PNUMA.
  • Lehtonen, A., Salonen, A. O., & Cantell, H. (2019). Climate Change Education: A NewApproach for a World of Wicked Problems. En J. W. Cook (ed.), Sustainability, Human Well-Being, and the Future of Education, Palgrave Macmillan. 339-374. Retrieved from https://doi.org/10.1007/978-3-319-78580-6_11
  • Lombardi, D., Sinatra, G. M. & Nussbaum, E. M. (2013). Plausibility reappraisals and shifts in middle school students’ climate change conceptions. Learning and Instruction, 27, 50-62.
  • McCright, A. (2010). The effects of gender on climate change knowledge and concern in the American public. Population and Environment, 32 (1), 66-87.
  • Meira, P. A. & Pardellas, M. (2010). Proxecto Fénix. Proceso de Diagnóstico e Actualización da Estratexia Galega de Educación Ambiental. Documento de síntese. Santiago: Xunta de Galicia.
  • Meira, P. A. (2013). Problemas ambientales globales y educación ambiental: Una aproximación desde las representaciones sociales del cambio climático. Revista Integra Educativa, 6 (3), 29-64.
  • Meira, P. A., Arto, M., Heras, F., Iglesias, L., Lorenzo, J. J., & Montero, P. (2013). La sociedad ante el cambio climático. Conocimientos, valoraciones y comportamientos en la población española. 2013. Madrid: Fundación Mapfre.
  • Meira, P. A., González-Gaudiano, É. & Gutiérrez-Pérez, J. (2018): Climate crisis and the demand for more empiric research in social sciences: emerging topics and challenges in environmental psychology / Crisis climática y demanda de más investigación empírica en Ciencias Sociales: tópicos emergentes y retos en Psicología Ambiental, Psyecology, DOI: 10.1080/21711976.2018.1493775
  • Minkov, M. (2009). Predictors of Differences in Subjective Well-Being Across 97 Nations. Cross-Cultural Research, 43 (2), 152-179.
  • Monroe, M. C., Plate, R. R., Oxarart, A., Bowers, A., & Chaves, W. A. (2017). Identifying effective climate change education strategies: a systematic review of the research. Environmental Education Research, 25 (6), 791-812.
  • Moriana, G. (2017). Educación en igualdad de género para prevenir la violencia machista, Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 12, 267-286.
  • Moscovici, S. (1979) [1961]. El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
  • Moscovici, S. (1986). Psicología social. Barcelona: Paidós.
  • Nigbur, D., Lyons, E. & Uzzell, D. (2010). Attitudes, norms, identity and environmental behaviour: using an expanded theory of planned behaviour to predict participation in a kerbside recycling programme. British Journal of Social Psychology, 2 (49), 259-284.
  • Ojala, M. (2012). Regulating Worry, Promoting Hope: How Do Children, Adolescents, and Young Adults Cope with Climate Change? International Journal of Environmental and Science Education, 7 (4), 537-–561.
  • Pardellas, M., & Meira, P. A. (2020). Descarboniza! Que non é pouco…Una experiencia educativa para la emergencia climática. Cuaderno de apuntes. San Sebastián: Observatorio de la Sostenibilidad. Fundación Cristina Enea. Retrieved from https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwij68i21u3pAhUKKBoKHSGJCNMQFjACegQIAxAB&url=http%3A%2F%2Fwww.cristinaenea.eus%2Fes%2Fdownload%2Fcontenidos%2Fficheros%2FCA_Descarboniza_cast.pdf&usg=AOvVaw28vi9gl2f8wxrhYX1LGV48
  • Pardellas, M. (2019). Manual de instrucións Proxecto “Descarboniza! Que non é pouco…”. SEPA-Interea/Universidade de Santiago: Santiago de Compostela. Retrieved from https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSf-fUI1dTxaw3kmrDjDcVaLc9hVFMb2tDOFPNSnBuO6PlOWtA/viewform
  • Pardellas, M., Meira, P. A., Iglesias, L. (s.d.). O Proxecto “Descarboniza! Que non é pouco…” Resiliencia comunitaria a través da memoria colectiva. Actas IV Seminario Internacional RESCLIMA, Santiago de Compostela 2018.
  • Poma, A. (2018). El papel de las emociones en la respuesta al cambio climático. INTERdisciplina, 6 (15), 191-214.
  • Puleo, A. H. (2019). Claves Ecofeministas. Para rebeldes que aman la Tierra y los animales. Madrid: Plaza y Valdés.
  • Randall, R., & Brown, A. (2015). In time for tomorrow. The Carbon Conversations Handbook. carbonconversations.org
  • Roeser, S. (2012). Risk communication, public engagement, and climate change: a role for emotions. Risk Analysis, 6 (32). 1033-1040.
  • Sauvé, L. (2006). La Educación Ambiental y la globalización: desafíos curriculares y pedagógicos. Revista Iberoamericana de Educación, 41, 83-101.
  • Selby, D. (2010). ‘Go, Go, Go, Said the Bird’: Sustainability-Related Education in Interesting Times. In F. Kagawa & D. Selby (Eds.), Education and Climate Change: Living and Learning in Interesting Times. New York: Routledge. 35-54.