La educación ambiental en los límites, o la necesidad cívica y pedagógica de respuestas a una civilización que colapsa

  1. José Antonio Caride Gómez 1
  2. Pablo Ángel Meira Cartea 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Pedagogía social: revista interuniversitaria

ISSN: 1139-1723

Ano de publicación: 2020

Número: 36

Páxinas: 21-34

Tipo: Artigo

DOI: 10.7179/PSRI_2020.36.01 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Pedagogía social: revista interuniversitaria

Resumo

Environmental Education is at a crossroads: the one that determines the climatic emergency as the most urgent evidence, but not the only one, that human civilization is impacting against the biophysical limits of the planet, increasing suffering and threatening its own existence. It is worth asking whether the 2030 Agenda and its Sustainable Development Goals will be able to change this trajectory and modify the direct relationship that continues to be established between growth, social well-being and environmental sustainability. The worldwide state of alarm and exception generated by COVID-19 has broken into this scenario, showing the structural fragility of global market capitalism, in at least two circumstances: on the one hand, the one that reveals its inability to safeguard human life; on the other, the one that cruelly remembers that human beings are, like all the species that inhabit the Earth, inevitably eco-dependent. At this juncture we ask ourselves what Environmental Education is necessary, desirable and possible, realizing that nothing - neither biologically nor socially - protects us from collapse. Without falling into unease, vindicating its political, pedagogical and social nature, we will emphasize its daily contributions to an alternative globalization. The aspiration, today as yesterday, does not reside in adjectivizing an education but in transforming all educations and not only those that refer to "caring for the environment".

Información de financiamento

Este trabajo se inscribe en el marco del Proyecto RESCLIMA-2 titulado “Educación para el cambio climático en Educación Secundaria: investigación aplicada sobre representaciones y estrategias pedagógicas en la transición ecológica” (RTI2018-094074-B-I00). Financiado por el Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades (Agencia Estatal de Investigación) en la convocatoria 2018 del Programa Estatal de I+D+i orientada a los retos de la sociedad.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Arias, M. (2018). Antropoceno: la política en la era humana. Madrid: Taurus.
  • Blom, Ph. (2019). El motín de la Naturaleza. Barcelona: Anagrama.
  • Caride, J. A., & Meira, P. A. (2001). Educación y desarrollo humano. Barcelona: Ariel.
  • Caride, J. A., & Meira, P. A. (2019). Educación, ética y cambio climático. Innovación Educativa, 29, 61-76. https://doi.org/10.15304/ie.29.6336
  • Diamond, J. (2005). Colapso: por qué unas sociedades perduran y otras desaparecen. Madrid: Debate.
  • Dias de Carvalho, A. (2016). Acerca del exilio de la condición humana: desafíos para la educación y el trabajo social. Bogotá: Editorial Magisterio.
  • Díaz-Fierros, F. (coord.) (2019). O Antropoceno e a ‘Grande Aceleración’. Unha ollada desde Galicia. Santiago de Compostela: Consello da Cultura Galega.
  • Emmerich, R. (2004). The Day After Tomorrow (film). EEUU: 20th Century Studios.
  • Fukuyama, F. (1989). The end of History. The National Interest. 16, 3-18.
  • Fukuyama, F. (2015). ¿El fin de la historia? y otros ensayos. Madrid: Alianza.
  • Garcés, M. (2017). Nueva ilustración radical. Barcelona: Anagrama.
  • García, E. J. (2018). La transición ecológica: definición y trayectorias complejas. Ambienta, 125, 86-100. Retrieved from https://www.mapa.gob.es/ministerio/pags/Biblioteca/Revistas/pdf_AM%2FPDF_AM_Ambienta_2018_125_86_100.pdf
  • Garcia-Vinuesa, A., & Meira, P. Á. (2019). Caracterización de la investigación educativa sobre el cambio climático y los estudiantes de educación secundaria. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 24 (81), 507-535. Retrieved from http://comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/1276/1205
  • Gentili, P. (2007). Desencanto y utopía: la educación en el laberinto de los nuevos tiempos. Rosario: Homo Sapiens.
  • González-Gaudiano, E.J., & Meira, P. Á. (2019). Environmental education under siege: Climate radicality. The Journal of Environmental Education, 50 (4-6), 386-402.
  • Gutiérrez, J. (2019). Antropoceno: tiempo para la ética ecosocial y la educación ecociudadana. RES. Revista de Educación Social, 28, 99-113. Retrieved from http://www.eduso.net/res/winarcdoc.php?id=1228
  • Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa, 2 vols. Madrid: Taurus.
  • Habermas, J. (2004). Tiempo de transiciones. Madrid: Trotta.
  • Hopkins, R. (2005). The Transition Handbook: From Oil Dependency to Local Resilience. Cambridge: Chelsea Green Publishing.
  • Hopkins, R. (2011). The Transition Companion: Making Your Community More Resilient in Uncertain Times. Cambridge: Chelsea Green Publishing.
  • IPCC (2018). Global Warming of 1.5°C. An IPCC Special Report on the impacts of global warming of 1.5°C above pre-industrial levels and related global greenhouse gas emission pathways, in the context of strengthening the global response to the threat of climate change, sustainable development, and efforts to eradicate poverty. Geneve: World Meteorological Organization.
  • Jarias, J. (2020). La constitución del Antropoceno. Valencia: Tirant Humanidades.
  • Limón, D. (coord.) (2019). Ecociudadanía: retos de la educación Ambiental ante los objetivos de desarrollo sostenible. Barcelona: Octaedro.
  • Meadows, D.H., Meadows, D.L., Randers, J., & Behrens, W. (1972). Los Límites del crecimiento: informe al Club de Roma sobre el predicamento de la humanidad: México: Fondo de Cultura Económica.
  • Meira, P. Á., González-Gaudiano, E., & Gutiérrez, J. (2018). Climate crisis and the demand for more empiric research in social sciences: emerging topics and challenges in environmental psychology. Psyecology, 9 (3), 259–271
  • Meira, P.Á. (2020). La respuesta educativa a la crisis climática: necesitamos ir más allá de la alfabetización climática. En Rodrigo, D. & Fernández, R. (Coord.), XV Aniversario. Respuestas desde la Educación y la Comunicación al Cambio Climático (pp. 41-54). Madrid: Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico.
  • Mishra, P. (2017). La edad de la ira: una historia del presente. Barcelona: Galaxia Gutenberg.
  • MITECO (2020). Proyecto de Ley de Cambio Climático y Transición Energética. Madrid: Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demográfico. Retrieved from https://www.miteco.gob.es/es/
  • Oreskes, N., y Conway, E.M. (2018). Mercaderes de la duda. Madrid: Capitán Swing.
  • ONU (2015). Acuerdo de París. Retrieved from https://unfccc.int/files/essential_background/convention/application/pdf/spanish_paris_agreement.pdf
  • Raworth, K. (2018). Economía Rosquilla. 7 maneras de pensar la economía del siglo XXI. Barcelona: Paidós.
  • Rivas, M. (2019). Otro fin del mundo es posible. El País Semanal, 01 de septiembre, 2240, p. 10. Retrieved from
  • https://elpais.com/elpais/2019/08/26/eps/1566825803_319050.html
  • Roca, J. (2016). Crecimiento contra medio ambiente. Barcelona: RBA.
  • Rockström, J., W., Steffen, K., Noone, Å., Persson, F. S., et al. (2009). Planetary boundaries: exploring the safe operating space for humanity. Ecology and Society, 14 (2). Retrieved from http://www.ecologyandsociety.org/vol14/iss2/art32/
  • Rull, V. (2018). El Antropoceno: ¿qué sabemos de? Madrid: CSIC-Libros de La Catarata.
  • Servigne, P., & Stevens, R. (2015). Comment tout peut s’effondrer: petit manuel de collapsologie à l’usage des générations. Paris: Seuil.
  • Servigne, P., Stevens, R., & Chapelle, G. (2018). Une autre fin du monde est posible: vivre l’effondrement (et pas seulement y survivre). Paris: Seuil.
  • Sousa Santos, B. de (2020). La cruel pedagogía del virus. Buenos Aires: CLACSO.
  • Soderbergh, S. (2011). Contagion (film). EEUU: Warner Bros Pictures.
  • Suárez, L., Asunción, M., Rivera, L., et al. (2020). Pérdida de naturaleza y pandemias: un planeta sano por la salud de la humanidad. Madrid: WWF España. Accesible en:
  • https://d80g3k8vowjyp.cloudfront.net/downloads/naturaleza_y_pandemias_wwf.pdf
  • Tainter, J. A. (1988). The Collapse of Complex Societies. Cambridge, UK: Cambridge University Press.
  • Tamames, R. (1979). Ecología y desarrollo: la polémica sobre los límites al crecimiento. Madrid: Alianza.
  • UNESCO (2016). La educación al servicio de los pueblos y el planeta. París: UNESCO.
  • Wallace-Wells, D. (2019). El planeta inhóspito: la vida después del calentamiento. Madrid: Debate.
  • Ward, B., & Dubois, R. (1972). Only One Earth: The Care and Maintenance of a Small Planet. New York: W. W. Norton.
  • Weart, S. (2008). El calentamiento global: historia de un descubrimiento científico. Pamplona: Laetoli.
  • Wells, H. G. (1952). Esquema de la Historia Universal: historia sencilla de la vida y de la humanidad (3 tomos). Buenos Aires: Anaconda.
  • Welzer, H. (2020). Guerras climáticas. Por qué mataremos (y nos matarán) en el siglo XXI. Madrid: Katz Editores.
  • World Economic Forum (2020). The Global Risks: Report 2020, 15th Edition. Cologny-Ginebra: World Economic Forum. Retrieved from
  • http://www3.weforum.org/docs/WEF_Global_Risk_Report_2020.pdf