Dos voces de la dramaturgia gallegaRubén Ruibal y Vanesa Sotelo

  1. Candelas Colodron, Manuel Ángel 1
  2. Molanes Rial, Mónica 1
  1. 1 Universidade de Vigo
    info

    Universidade de Vigo

    Vigo, España

    ROR https://ror.org/05rdf8595

Journal:
Cuadernos AISPI: Estudios de lenguas y literaturas hispánicas

ISSN: 2283-981X

Year of publication: 2016

Issue Title: Teatro en España: perspectivas para el siglo XXI

Issue: 7

Pages: 139-154

Type: Article

DOI: 10.14672/7.2016.1003 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Cuadernos AISPI: Estudios de lenguas y literaturas hispánicas

Abstract

Some unique creative voices stand out in contemporary Galician scene, writing by their own initiative, without having a beforehand requirement for the mise en scène of their plays. Among these new voices, Rubén Ruibal and Vanesa Sotelo embody two paradigmatic cases in 21st century drama since they offer two illustrative variants of a new type of writing within Galician production. Their careers, as independent authors who do not relate directly to the staging of their works (except for certain cases), provide them with differential and representative features within contemporary drama.

Bibliographic References

  • López Silva, Inmaculada (2002), “Roberto Vidal Bolaño e a literatura dramática en Galicia”, Casahalmet. Revista de Teatro, 4: 88-91.
  • Paz Gago, José María (2000), “Valle Inclán y el teatro gallego”, Signa, 9: 50-63.
  • Pérez-Rasilla, Eduardo (2012), “Notas sobre la dramaturgia emergente en España”, Don Galán: revista de investigación teatral, 2.
  • —, (2012), “Teatro breve de escritoras jóvenes”, Acotaciones: revista de investigación teatral, 28: 77-90.
  • Ruibal, Rubén (2007), Limpeza de sangue, Vigo, Xerais.
  • —, (2008), Fume/Insomnio, con Carlos Losada, Santiago de Compostela, Estaleiro Editora.
  • —, (2016), “Unha panorámica fallida do teatro galego no século XXI”, Teatros y escenas del siglo XXI, eds. Mónica Molanes; Cristina Ferradás. Vigo, Academia Editorial del Hispanismo: 347-54.
  • Sotelo, Vanesa (2010), Memoria del incendio, Bilbao, Artezblai.
  • —, (2012), Memoria do incendio, Ourense, Difusora.
  • —, (2012), “Eurívoros”, Banqueiros, A Coruña, Edicións Laiovento.
  • —, (2015), “Nome: Bonita”, Dramaturgias actuales [07/06/2015] http://www.muestrateatro.com/dramaturgias_actuales/
  • Tarrío, Anxo (2013), Roberto Vidal Bolaño na historia do teatro galego (Conferencia pronunciada no salón Nobre de Fonseca na Universidade de Santiago de Compostelas o día 16 de maio de 2013 co gallo do Día das Letras Galega), Universidade de Santiago de Compostela.
  • Torre Rodríguez, Ricardo (2014), “Sobre la escena gallega actual: algunos cultivadores y su proyección docente”, Creadores jóvenes en el ámbito teatral (20+13=33), ed. José Romera Castillo. Madrid, Verbum: 251-64.
  • Vilavedra, Dolores (2010), “Political autonomy and Literary Institutionalization in Galicia”, New Spain, New Literature, eds. Luis Martín-Estudillo; Nicholas Spadaccini. Nashville, Vanderbilt University Press: 129-30.