La enseñanza-aprendizaje del periodismo automatizado en instituciones públicasestudios, propuestas de viabilidad y perspectivas de impacto de la IA

  1. Ufarte Ruiz, María José 1
  2. Fieiras-Ceide, César 2
  3. Túñez-López, Miguel 2
  1. 1 Universidad de Castilla-La Mancha
    info

    Universidad de Castilla-La Mancha

    Ciudad Real, España

    ROR https://ror.org/05r78ng12

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

ISSN: 0211-2175 2340-5236

Ano de publicación: 2020

Número: 62

Páxinas: 131-146

Tipo: Artigo

DOI: 10.5565/REV/ANALISI.3289 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Anàlisi: Quaderns de comunicació i cultura

Resumo

The use of artificial intelligence (AI) in newsmaking is a thriving practice that requires the adaptation of journalism curricula. The objective of this research is to identify, from an exploratory perspective, training courses on content automation in bachelors’ and master’s degree programs in journalism and communication at Spanish public universities. A total of 768 courses from 17 bachelor degree programs and 116 courses from 8 master’s degree programs are analyzed. Opinions of experts in AI were also collected regarding how the application of AI in teaching will change the relationship with university students, especially in communication programs. The results reveal that the Spanish educational offering in AI is insufficient, as there are very few specific proposals for the total or partial study of the transformations of journalistic roles, routines and conventions. This is especially important in a context in which this emerging technology will cause a “transformative revolution” by allowing ultra-personalized teaching with tools for anticipating and identifying teaching/learning problems, paces, preferences and deficiencies in both face-to-face and online teaching environments.

Información de financiamento

Este artículo forma parte de las actividades del proyecto de investigación Nuevos valores, gobernanza, financiación y servicios audiovisuales públicos para la sociedad de Internet: Con-trastes europeos y españoles (RTI2018-096065-B-I00) del Programa Estatal de I+D+i orientado a los Retos de la Sociedad del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades, Agencia Estatal de Investigación (AEI), y del Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER).

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • ANDERSON, C.W. (2011). «Notas hacia un análisis del periodismo computacional». HIIG Discussion Paper Series, 2012-1. Recuperado de https://ssrn.com/abstract=2009292
  • ARCILA, C.; BARBOSA, E. y CABEZUELO, F. (2016). «Técnicas big data: Análisis de textos a gran escala para la investigación científica y periodística». El Profesional de la Información, 25 (4), 623-631. https://doi.org/10.3145/epi.2016.jul.12
  • BARDIN, L. (1977). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
  • BOSTROM, M. (2014). Superintelligence: Paths, Dangers, Strategies. Lavis: Oxford University Press.
  • BRUNS, A. (2014). «Media innovations, user innovations, societal innovations». The Journal of Media Innovations, 1 (1), 13-27.
  • BRYNJOLFSSON, E. y MCAFEE, A. (2014). The second machine age: Work, progress, and prosperity in a time of brilliant technologies. Nueva York: WW Norton & Company.
  • BURRELL, J. (2016). «How the machine “thinks”: Understanding opacity in machine learning algorithms». Big Data and Society, 3 (1). https://doi.org/10.1177/2053951715622512
  • CARLSON, M. (2015). «The robotic reporter: Automated journalism and the redefinition of labor, compositional forms, and journalistic authority». Digital Journalism, 3 (3), 416-431.
  • CARVAJAL, M.; GARCÍA-AVILÉS, J.A. y GONZÁLEZ, J.L. (2012). «Crowdfunding and non-profit media: The emergence of new models for public interest journalism». Journalism Practice, 6 (5-6), 638-647. http://dx.doi.org/10.1080/17512786.2012.667267
  • CASWELL, D. y DÖRR, K. (2018). «Automated journalism 2.0: Event-driven narratives». Journalism Practice, 12 (4), 477-496.
  • CLERWALL, C. (2014). «Enter the robot journalist». Journalism Practice, 8 (5), 519-531. https://doi.org/10.1080/17512786.2014.883116
  • CODDINGTON, M. (2015). «Clarifying journalism’s quantitative turn». Digital Journalism, 3 (3), 331-348.
  • CODINA, L. (2017). Revisiones sistematizadas y cómo llevarlas a cabo con garantías: Systematic reviews y SALSA Framework. Recuperado de https://cutt.ly/7wXGp1b
  • DAL ZOTTO, C. y VAN KRANENBURG, H. (eds.) (2008). Management and innovation in the media industry. Cheltenham, UK: Edward Elgar.
  • DIAKOPOULOS, N. (2015). «Algorithmic accountability. Algorithmic accountability: Journalistic investigation of computational power structures». Digital Journalism, 3 (3), 398-415. https://doi.org/10.1080/21670811.2014.976411
  • DICKERSON, J.P.; KAGAN, V. y SUBRAHMANIAN, V.S. (2014). «Using sentiment to detect bots on twitter: Are humans more opinionated than bots?». En: Proceedings of the 2014 IEEE/ACM International Conference on Advances in Social Networks Analysis and Mining. IEEE Press, 620-627.
  • DÖRR, K. (2016). «Mapping the field of algorithmic journalism». Digital Journalism, 4 (6), 700-722. https://doi.org/10.1080/21670811.2015.1096748
  • ESCORSA CASTELLS, P. y VALLS PASOLA, J. (2003). Tecnología e innovación en la empresa. Barcelona: Universitat Politècnica de Catalunya.
  • EUDES, Y. (2014). «The journalists who never sleep». The Guardian (12 de septiembre). Recuperado de https://cutt.ly/5rY9c45
  • FANTA, A. (2017). Putting Europe’s robots on the map: Automated journalism in news agencies. University of Oxford. Reuters Institute for the Study of Journalism.
  • FERRARA, E.; VAROL, O.; DAVIS, C.; MENCZER, F. y FLAMMINI, A. (2016). «The rise of social bots». Communications of the ACM, 59 (7), 96-104.
  • FLEW, T.; SPURGEON, C.; DANIEL, A. y SWIFT, A. (2012). «The promise of computational journalism». Journalism Practice, 6 (2), 157-171. https://doi.org/10.1080/17512786.2011.616655
  • FLORES-VIVAR, J.M. (2018). «Algoritmos, aplicaciones y Big data: Nuevos paradigmas en el proceso de comunicación y de enseñanza-aprendizaje del periodismo de datos». Revista de Comunicación, 17 (2), 268-291. http://dx.doi.org/10.26441/RC17.2-2018-A12
  • FORD, M. (2013). «Could artificial intelligence create an unemployment crisis?». Communications of the ACM, 56 (7), 37-39.
  • GAITÁN, J.A. y PIÑUEL, J.L. (1998). Técnicas de investigación en Comunicación Social. Madrid: Síntesis.
  • GARCÍA SANTAMARÍA, J.V. (2014). El negocio de la prensa digital. La Rioja: UNIR.
  • GRAEFE, A. (2016). Guide to Automated Journalism. Columbia Journalism School. Two Center for Digital Journalism.
  • GYNNILD, A. (2014). «Journalism innovation leads to innovation journalism: The impact of computational exploration on changing mindsets». Journalism, 15 (6), 713-730. https://doi.org/10.1177/1464884913486393
  • HANSEN, M.; ROCA-SALES, M.; KEEGAN JONATHAN, M. y KING, G. (2017). Artificial Intelligence: Practice and Implications for Journalism. Columbia University Libraries. Tow Center for Digital Journalism. https://doi.org/10.7916/D8X92PRD
  • HARCUP, T. (2014). Oxford Dictionary of Journalism. Oxford: Oxford University Press.
  • HERRING, S. (2010). «Web content analysis: Expanding the paradigm». En: HUNSINGER, Jeremy; KLASTRUP, Lisbeth y ALLEN, Matthew M. (eds.). International handbook of internet research. Nueva York: Springer Verlag, 233-249.
  • HEWETT, J. (2015). «Learning to teach data journalism: Innovation, influence and constraints». Journalism, 17 (1), 119-137.
  • KARLSEN, J. y STAVELIN, E. (2014). «Computational journalism in Norwegian newsrooms». Journalism Practice, 8 (1), 34-48. https://doi.org/10.1080/17512786.2013.813190
  • KIM, Jong-Hwan; LEE, Kang-Hee; KIM, Yong-Duk y KUPPUSWAMY, Naveen-Suresh (2007). «Ubiquitous robot: A new paradigm for integrated services». En: 2007 IEEE Intl conf on robotics and automation, 2853-2858. https://doi.org/10.1109/ROBOT.2007.363904
  • KRIPPENDORF, K. (2004). Content analysis: An introduction to its methodology. 2.ª ed. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • LEMELSHTRICH, N. (2018). Robot Journalism: Can Human Journalism Survive? Israel: Centro Interdisciplinario Herzliya.
  • LINDÉN, C.G. (2017). «Algorithms for journalism: The future of news work». The Journal of Media Innovations, 4 (1), 60-76. http://dx.doi.org/10.5617/jmi.v4i1.2420
  • MARCONI, F. y SIEGMAN, A. (2017). A guide for newsrooms in the age of smart machines: The Associated Press. Recuperado de https://goo.gl/zC7Cm2
  • MITTAL, S. y KUMARAGURU, P. (2014). «Broker Bots: Analyzing Automated Activity During High Impact Events on Twitter». Recuperado de: https://arxiv.org/abs/1406.4286
  • MONTAL, T. y REICH, Z. (2017). «I, robot. You, journalist: Who is the author?». Digital Journalism, 5 (7), 829-849. https://doi.org/10.1080/21670811.2016.1209083
  • MURCIA VERDÚ, F.J. y UFARTE RUIZ, M.J. (2019). «Mapa de riesgos del periodismo hi-tech». Hipertext.net, 18, 47-55. https://dx.doi.org/10.31009/hipertext.net.2019.i18.05
  • NEWMAN, N. (2018). Journalism, Media, and Technology Trends and Predictions. Universidad de Oxford. Reuters Institute.
  • OI2 (2020). OI2 publica el primer informe de la investigación que desarrolla sobre IA y periodismo. Recuperado de https://cutt.ly/7yvv9Av
  • OREMUS, W. (2015). «No more pencils, no more books: Slate». Recuperado de http://publicservicesalliance.org/wp-content/uploads/2015/10/Adaptive-learning-software-is-replacing-textbooks-and-upending-American-education.-Should-we-welcome-it.pdf
  • PAPADIMITRIOU, A. (2016). «The Future of Communication: Artificial Intelligence and Social Networks». Media & Communication Studies. Mälmo University.
  • SÁNCHEZ, P. (2013). «Propuesta metodológica para el análisis comparado de los planes de estudio en la licenciatura y el grado de periodismo en la universidad española». Actas del 2º Congreso Nacional sobre Metodología de la Investigación en Comunicación, 365-382.
  • SILVERMAN, C. (2013). «5 ways robots can improve accuracy, journalism quality». Poynter Institute, 8 de marzo. Recuperado de https://cutt.ly/RrYIium
  • SOLER PUJALS, P. y ENRÍQUEZ JIMÉNEZ, A.M. (2012). «Reflexión sobre el rigor científico en la investigación cualitativa». Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 18, 879-888. https://doi.org/10.5209/rev_ESMP.2012.v18.40966
  • SOUTHERN, L. (2017). «Spanish publisher El País drove nearly 1,000 bot subscribers over French election». Digiday (12 de mayo). Recuperado de https://cutt.ly/JrYOmv2
  • STARBIRD, K.; PALEN, L.; HUGHES, A. y VIEWEG, S. (2010). «Chatter on the red: Qué amenazas revela la amenaza sobre la vida social de la información de los microblogs». Actas de la conferencia de 2010 de la ACM sobre trabajo cooperativo apoyado por computadora. ACM, 241-250.
  • STEINER, T. (2014). Telling breaking news stories from wikipedia with social multimedia: A case study of the 2014 winter Olympics. Recuperado de https://arxiv.org/abs/1403.4289
  • TAVARES, G. y FAISAL, A. (2013). «Scaling-laws of human broadcast communication enable distinction between human, corporate and robot twitter users». Plos One, 8 (7). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0065774
  • THURMAN, N.; DOERR, K. y KUNERT, J. (2017). «When Reporters get Hands-on with Robo-writing: Professionals Consider Automated Journalism’s Capabilities and Consequences». Digital Journalism, 5 (10), 1240-1259. https://doi.org/10.1080/21670811.2017.1289819
  • TÚÑEZ, J.M.; TOURAL, C. y CACHEIRO, S. (2018). «Uso de bots y algoritmos para automatizar la redacción de noticias: Percepción y actitudes de los periodistas en España». El Profesional de la Información, 27 (4), 750-758. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.04
  • TÚÑEZ, J.M.; TOURAL, C. y FRAZÃO, A.G. (2020). «Del periodismo de datos al periodismo robótico: La automatización del procesamiento de noticias». En: VÁZQUEZ-HERRERO, J.; DIREITO-REBOLLAL, S.; SILVA-RODRÍGUEZ, A. y LÓPEZ-GARCÍA, X. (eds.). Metamorfosis periodística: Estudios en Big Data, 70. Cham: Springer.
  • TÚÑEZ, J.M.; TOURAL, C. y VALDIVIEZO, C. (2019). «Automatización, bots y algoritmos en la redacción de noticias: Impacto y calidad del periodismo artificial». Revista Latina de Comunicación Social, 74, 1411-1433.
  • UFARTE RUIZ, M.J. (2019). Nuevos perfiles profesionales para el mercado periodístico. Salamanca: Comunicación Social.
  • UFARTE RUIZ, M.J. y MANFREDI SÁNCHEZ, J.L. (2019). «Algoritmos y bots aplicados al periodismo: El caso de Narrativa Inteligencia Artificial: Estructura, producción y calidad informativa». Doxa Comunicación, 29, 213-233. https://doi.org/10.31921/doxacom.n29a11
  • VÁLLEZ, M. y CODINA, L. (2018). «Periodismo computacional: Evolución, casos y herramientas». El Profesional de la Información, 27 (4), 759-768. https://doi.org/10.3145/epi.2018.jul.05
  • VAN DALEN, A. (2012). «The algorithms behind the headlines». Journalism Practice, 6 (5-6), 648-658. https://doi.org/10.1080/17512786.2012.667268
  • VILLANI, C. (2018). For Meaningful Artificial Intelligence: Towards a French and European Strategy. Recuperado de https://www.aiforhumanity.fr/pdfs/MissionVillani_Report_ENG-VF.pdf
  • WANG, S.; HAN, E. y RUSH, A. (2016). «Headliner: An integrated headline suggestion system». En: Computation+Journalism Symposium California. Recuperado de https://goo.gl/9fvdx4