Aperturas y cierres del aforismo mexicanoEusebio Ruvalcaba y Armando González Torres

  1. Paulo Gatica Cote 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción

ISSN: 2530-8297

Ano de publicación: 2020

Título do exemplar: Creaciones disruptivas de la microficción

Número: 7

Páxinas: 64-80

Tipo: Artigo

DOI: 10.31921/MICROTEXTUALIDADES.N7A4 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Microtextualidades: Revista internacional de microrrelato y minificción

Resumo

The contemporary aphorism concentrates some of the main challenges of literary theory. The genological boundaries have been crossed and defined by a new concept of border, understood as a space for formal and structural experimentations. As can be seen in the latest aphoristic writers, this type of texts oscillates between a classical vision of the aphorism and poetics of discontinuity and fragmentation. Specifically, I will focus on the aphoristic works of the Mexicans authors Eusebio Ruvalcaba and Armando González Torres; apart from transcending the closed character of this literary genre in their books, they play with the significant possibilities of the macrostructure.

Referencias bibliográficas

  • Citas Aguilar, Yanet. “González Torres hace aforismo del lenguaje.” El Universal, 24 dic. 2016, http://www.eluniversal.com.mx/articulo/cultura/letras/2016/12/24/gonzalez-torres-hace-aforismo-del-lenguaje. [15/02/2017].
  • Andrés-Suárez, Irene, ed. Antología del microrrelato español (1906-2011). El cuarto género narrativo. Madrid: Cátedra, 2012.
  • Ángel-Lara, Marco Aurelio. “Aphoristic Brevity: Towards a Critique of the Common Theoretical Approach”. Pensamiento y Cultura vol. 14, n.º 1 (2011a): 79-93.
  • Ángel-Lara, Marco Aurelio. “Aphorisms: Problems of “Empirically Based Research”. Orbis Litterarum vol. 66, n.º 3 (2011b): 194-214.
  • Ángel-Lara, Marco Aurelio. “Aphorisms and philosophy: Contextualizing aphoristic texts: assumptions about subject-matter”. Journal of English Studies n.º 9 (2011c): 29-54.
  • Ángel-Lara, Marco Aurelio. “Some Aphoristic Reading Effects: The Experience of an Apparent Disproportion between Textual Size and Meaning”. Pensamiento y Cultura vol. 16, n.º 2 (2013): 122-43.
  • Ángel-Lara, Marco Aurelio. “Aphorisms of Opening Effect (and of Closure Effect)”. Pensamiento y cultura vol. 18, n.º 1 (2015): 76-106.
  • Atlas, Dustin N. “The Craft of Aphorism: Philosophy Above the Book”. Skandalon vol. 1, n.º 1 (2005): 33-46.
  • Barrios, Hiram. El aforismo mexicano. Tres ejemplos literarios. Tesis de maestría, Universidad Autónoma Metropolitana-Azcapotzalco, 2013.
  • Barthes, Roland. Ensayos críticos. Barcelona: Seix Barral, 2002.
  • Blanchot, Maurice. El paso (no) más allá. Barcelona: Paidós, 1994.
  • Blanchot, Maurice. La conversación infinita. Madrid: Arena Libros, 2008.
  • Bugarini, Luis. “Armando González Torres lanza el libro Salvar al buitre.” Excelsior, 22 feb. 2015, http://www.excelsior.com.mx/expresiones/2015/02/22/1009658. [15/02/2017].
  • Bugarini, Luis. “Salvar al buitre, de Armando González Torres.” Gaceta Frontal, 14 oct. 2014, https://gacetafrontal.com/2014/10/14/salvar-al-buitre-de-armando-gonzalez-torres/. [15/02/2017].
  • Bundgaard, Ana. “Fragmento, aforismo y escrito apócrifo: formas artísticas del pensamiento”. El ensayo, entre la filosofía y la literatura. Ed. Juan Francisco García Casanova. Granada: Comares, 2002. 67-94.
  • Cheymol, Marc, ed. Máximas francesas. Editorial Offset, 1987.
  • Déchery, Laurent. “Réflexions sur l’aphorisme et la maxime à l’âge classique”. Romance Quaterly vol. 42, n.º 1 (1995): 3-17.
  • Deleuze, Gilles y Felix Guattari. Rizoma (introducción). Valencia: Pre-Textos, 1977.
  • Derrida, Jacques. “El aforismo a contratiempo”. Conjunciones. Derrida y compañía. Eds. Cristina de Peretti y Emilio Velasco. Dykinson, 2007. 381-396.
  • Elias, Camelia. The Fragment. Towards a History and Poetics of a Performative Genre. Peter Lang, 2004.
  • González, José Ramón. (2008). “Notas sobre el aforismo.” Fernando Menéndez. Hilos sueltos. Valladolid: Difácil, 2008, pp. 7-31.
  • González, José Ramón, ed. Pensar por lo breve. Aforística española de entresiglos (1980-2012). Gijón: Trea, 2013.
  • González, José Ramón. “Entre lo micro y lo macro: hacia una tipología empírica del libro de aforismos como género de discurso”. Microtextualidades. Revista Internacional de microrrelato y minificción, 3 (2018): 97-107.
  • González Torres, Armando. Eso que ilumina el mundo. Oaxaca: Almadía, 2006.
  • González Torres, Armando. Salvar al buitre. Ciudad de México: Cuadrivio, 2014.
  • González Torres, Armando. Es el decir el que decide. Ciudad de México: Cuadrivio, 2016.
  • Helmich, Werner. “Discontinuité donnée et discontinuité recherché. Plaidoyer pour une désambiguïsation de certains termes littéraires”. Poétiques de la discontinuité de 1870 à nos jours. Coord. Isabelle Chol. Presses Univ. Blaise Pascal, 2004. 25-43.
  • Helmich, Werner. L’aforisma como genere letterario”. La Brevità felice. Contributi alla teoría e alla storia dell’aforisma. Ed. Mario Andrea Rigoni. Marsilio Editori, 2006. 19-49.
  • Horstmann, Ulrich. “The Aphorist as Go-Between.” REAL. Yearbook of Research in English and American Literature. Vol. 13. Ed. Herbert Grabes. Gunter Narr Verlag, 1997. 149-159.
  • Montandon, Alain. “Le fragment est-il une forme brève?”. Fragments et Formes Brèves. Actes Du IIe Colloque International. Decembe 1988. Coord. Benito Pelegrin. Université de Provence Aix-Marseille 1, 1990. 117-130.
  • Montandon, Alain. Les formes brèves. Hachette, 1992.
  • Muñoz Munguía, Ricardo. “Es el decir el que decide.” Siempre, 26 mar. 2017, http://www.siempre.mx/2017/03/es-el-decir-el-que-decide/. 5 de mayo de 2017.
  • Neila, Manuel. “Formas breves: aforismos, máximas y fragmentos”. Cuadernos Hispanoamericanos n.º 778 (2015): 43-53.
  • Nietzsche, Friedrich. El crepúsculo de los ídolos o Cómo se filosofa con el martillo. Madrid: Alianza, 1993.
  • Noguerol Jiménez, Francisca. “Híbridos genéricos: la desintegración del libro en la literatura hispanoamericana del siglo XX.” Rilce. Revista de Filología Hispánica vol. 15, n.º 1 (1999): 239-250.
  • Perec, George. Pensar/Clasificar. Gedisa, 2008.
  • Rosso, Corrado. La “Maxime”. Saggi per una tipologia critica. Il Mulino, 2001.
  • Ruvalcaba, Eusebio. Una cerveza de nombre derrota. Oaxaca: Almadía, 2005.
  • Ruvalcaba, Eusebio. El arte de mentir. Oaxaca: Almadía, 2013.
  • Savater, Fernando. Tirar de la cuerda. Granada: Cuaderno del Vigía, 2012.
  • Sevilla, (San) Isidoro de. Etimologías. BAC, 2004.
  • Sevilla Gutiérrez, Ricardo. “Metáforas que hieren.” Excelsior, 26 jul. 2015, http://www.armandogonzaleztorres.com/resegnas?lightbox=i141sre. [15/02/2017].
  • Sloterdijk, Peter. Crítica de la razón cínica. Siruela, 2003.
  • Susini-Anastopoulos, Françoise. L’écriture fragmentaire. Définitions et enjeux. Presses Universitaires de France, 1997.
  • Villoro, Juan. “La voz en el desierto.” Georg C. Lichtenberg. Aforismos. México DF: FCE, 1989. 11-84.
  • Yépez, Heriberto. “Fichas sobre el aforismo en México.” Ensayos para un desconcierto y alguna crítica ficción. Fondo Editorial de Baja California, 2001. 281-324.