Desarrollo comunitario, ocio y participación cívica en el medio ruralEl entroido gallego, un estudio de caso

  1. Alexandre Sotelino-Losada
  2. Miguel Ángel Rodríguez-Fernández
  3. Cristina Varela-Portela
Zeitschrift:
Pedagogia i Treball Social

ISSN: 2013-9063

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 8

Nummer: 2

Seiten: 70-89

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Pedagogia i Treball Social

Zusammenfassung

L'objectiu d'aquest treball passa per presentar l’Entroido com genuïna pràctica de lleure i exemple de dinàmica participativa autogestionada fet que suposa, al nostre parer, una oportunitat per ancorar o arrelar processos de desenvolupament comunitari, essencialment en contextos rurals, ja que relaciona tradició (resistència a l'occidentalització, homogeneïtzació i atomització cultural) i dimensió lúdico-festiva possibilitant l'habilitació dels recursos endògens d'una comunitat.En aquest sentit, el text aborda, des d'una perspectiva sociopedagògica, la constant polèmica i el complex equilibri entre la generalització de l'oci com a experiència vital que aprofundeix en l'autonomia personal, i la minimització de la capacitat de maniobra que suposa l'extensió d'un oci massificat i basat en la cultura de l'espectacle, concebent a les persones com a mers clients, consumidors, usuaris, i no com els veritables protagonistes d'aquesta experiència singular, individual o compartida, que és l'oci, sempre en el marc de la voràgine temporal que exigeix la societat de consum i que impedeix a les persones prendre les rendes del seu projecte vital.Finalment, el que tractem és d'evidenciar les potencialitats que aquest tipus d'iniciatives populars tenen en l'àmbit de desenvolupament comunitari, com a enfortiment de vincles personals, i promoció de la identitat social.

Bibliographische Referenzen

  • Alguacil, J. (ed.) (2003). Ciudadanía, ciudadanos y democracia participativa. Lanzarote: Fundación César Manrique.
  • Blanco, X. (2000). Laza. O Entroidoenxebre. Ourense: Deputación de Ourense.
  • Buitrago, M. J. (2007). Educar para la ciudadanía: los valores del ocio y el tiempo libre. Málaga: Aljibe.
  • Caride, J. A. &Meira, P. A. (2001): Las dimensiones de una crisis: urgencia y emergencia de la conciencia global. En J.A. Caride, y P.A. Meira, Educación Ambiental y Desarrollo Humano. Barcelona: Ariel, pp. 21-65.
  • Caride, J.A. (2003). Las identidades de la Educación Social. Cuadernos de Pedagogía, 321, 47-51.
  • Caride, J.A. (2005). La Animación Sociocultural y el Desarrollo Comunitario como Educación Social. Revista de Educación, 336, 73-88.
  • Cocho, F. (1998). O EntroidoGalego. Vigo: Edicións A Nosa Terra.
  • Csikszentmihalyi, M., Cuenca, M., Buarque, C., Trigo, V.et al. (2001). Ocio y desarrollo. Potencialidades del ocio para el desarrollo humano. Documentos de Estudios de Ocio, 18. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Cuenca, M. (1999). Ocio y Formación. Hacia la equiparación de oportunidades mediante la Educación de Ocio. Documentos de Estudios de Ocio, 7. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Cuenca, M. (2004). Pedagogía del Ocio: modelos y propuestas. Serie Pedagogía, vol. 8. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Fidalgo, X.A. (coord.)(2009). As Caras do EntroidoOurensán. Ourense: Deputación de Ourense.
  • Figueres, P. (2005). Animación de ocio y tiempo libre: servicios socioculturales y a la comunidad. Barcelona: Altamar.
  • Gómez, E. (1997). Cultura y Sociedad. En A. Aguirre (ed.), Cultura e Identidad Cultural. Introducción a la antropología. Barcelona: Ediciones Bárdenas, pp. 109-136.
  • Gondar, M. (1995). Crítica da Rezón Galega. Entre o Nos-Mesmos e o Nos-outros. Vigo: Edicións A Nosa Terra.
  • Llena, A. &Úcar, X. (2006). Acción comunitaria: miradas y diálogos interdisciplinares e interprofesionales. En A. Llenay X. Úcar, Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Barcelona: Graó.
  • Moreno, A. (2013). La Cultura como Agente de Cambio Social en el Desarrollo Comunitario. Arte, Individuo y Sociedad [en línea] 2013, 25 [Fecha de consulta: 25 de mayo de 2018] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=513551284007> ISSN 1131-5598
  • Pieper, J. (1974). Una teoría de la fiesta. Madrid: Rialp.
  • Rodríguez, A. (2007). Entrar na dimensión lúdica da festa. Periódico O Sil. Especial Entroido 2007, 4 de Febrero 2007.
  • Santos Rego, M.A. & Lorenzo, M. (2012). Estudios de Pedagogía Intercultural. Barcelona: Octaedro.
  • Sotelino, A. (2009). Entroido e identidade. Un punto de encontro entre culturas. Revista Galega de Educación, 43, 122-124.
  • Ocio.lavozdegalicia.es/se_escaparate/. Del oso de Lugo a los apropósitos de A Coruña pasando por el Loro «Ravachol». (Consulta: 02/03/2018)