Aspectos que conforman la identidad profesional del profesorado de formación y orientación laboral

  1. Ana-Isabel Souto-Gómez 1
  2. Antonio-Florencio Rial-Sánchez 1
  3. Miguel-Ángel Talavera-Valverde 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
ESE: Estudios sobre educación.

ISSN: 1578-7001

Ano de publicación: 2020

Número: 38

Páxinas: 29-57

Tipo: Artigo

DOI: 10.15581/004.38.29-57 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: ESE: Estudios sobre educación.

Resumo

Our professional identity defi nes us in the eyes of others and places us within the collective group. We propose to study the educational construct of the identity of the teacher of professional training and labor orientation. A study was carried out in Gali-cia, Spain, over a period of 10 months, in the framework of a qualitative research project with a theoreti-cal-methodological phenomenological perspective in which 43 people participated. We conducted in-depth interviews, a discussion group and fi eld notebook, and grouped the results into three themes: vocation, train-ing and working world. The concern for training and professional actions forged identities related to the re-wards of work in accordance with the development of work stages. The heterogeneity of the collective group and the educational reforms allow for varied profes-sional identity.

Referencias bibliográficas

  • Akkerman, S. F. y Meijer, P. C. (2011). A dialogical approach to conceptualizing teacher identity. Teaching and Teacher Education, 27(2), 308-319.
  • Anney, V. N. (2014). Ensuring the Quality of the Findings of Qualitative Research: Looking at Trustworthiness Criteria. Journal of Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies, 5(2), 272-281.
  • Ball, S. (1998). La motivación educativa: actitudes, intereses, rendimiento, control. Narcea: Madrid.
  • Banister, P., Burman, E., Parker, I., Taylor, M. y Tindall, C. (2004). Métodos cualitativos en psicología. Guadalajara: Universidad de Guadalajara.
  • Barbarà-i-Molinero, A., Cascón-Pereira, R. y Hernández-Lara, A. B (2017). Professional Identity Development in Higher Education: Influencing Factors. International Journal of Educational Management, 31(2), 189-203.
  • Bisquerra, A. (2014). Metodología de la investigación educativa. Madrid: La Muralla.
  • Boza, A., Méndez, J. M. y Toscano, M. (2015). Elaboración de proyectos profesionales en la formación profesional. Estudio de casos en centros de la provincia de Huelva. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 91-105.
  • Cochran-Smith, M., Feiman-Nemser, S., McIntyre, D. J. y Demers, K. E. (2008). Handbook of Research on Teacher Education. Enduring Questions in Changing Contexts. New York: Taylor & Francis.
  • Colaizzi, P. F. (1978). Psychological research as the phenomenologist views it. En R. S. Valle y M. King (Eds.), Existential phenomenological alternatives for psychology (pp. 48-71). New York: Oxford University Press.
  • Diker, G. y Terigi, F. (1997). La formación de maestros y profesores: hoja de ruta. Barcelona: Paidós.
  • Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (Eds.). (2012). Manual de investigación cualitativa. Volumen II: paradigmas y perspectivas en disputa. Barcelona: Gedisa.
  • Dubar, C. (2002). La crisis de las identidades: la interpretación de una mutación. Barcelona: Bellaterra.
  • Ford, L. y Vaughn, C. (2011). Working Together More than Alone: Students’ Evolving Perceptions of Self and Community within a Four-Year Educational Administration Doctoral Cohort. Qualitative Report, 16(6), 1645-1668.
  • Gaskell, S. y Leadbetter, J. (2009). Educational psychologists and multi-agency working: exploring professional identity. Educational Psychology in Practice, 25(2), 97-111.
  • Geijsel, F. y Meijers, F. (2005). Identity learning: the core process of educational change. Educational Studies, 31(5), 419-430.
  • Gutiérrez, J. (2008). Dinámica del grupo de discusión. Cuadernos metodológicos. Madrid: CIS.
  • Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. New York: Mc Graw Hill.
  • Hökkä, P. y Eteläpelto, A. (2014). Seeking New Perspectives on the Development of Teacher Education: A Study of the Finnish Context. Journal of Teacher Education, 65(1), 39-52.
  • Hong, J. Y. (2010). Pre-service and beginning teachers’ professional identity and its relation to dropping out of the profession. Teaching and Teacher Education, 26(8), 1530-1543.
  • Huberman, M. (1993). The lives of teachers. New York: Teachers’ College Press.
  • Koski-Heikkinen, A., Määttä, K. y Uusiautti, S. (2014). The birth and development of Vocational Education Teachers’ (VET) professional identity. International Journal of Research Studies in Education, 3(5), 85-101.
  • Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo. BOE. Madrid, 04/10/1990, 238, 28927-28942. Extraído de https://bit.ly/1p4Lckx
  • Ley Orgánica 15/1999 13 diciembre, de Protección de datos de carácter personal. BOE. Madrid, 14 de diciembre de 1999, 298, 43088-43099. Extraído de https://bit.ly/ME7jLr
  • Ley Orgánica 2/2006, 3 mayo, de Educación. BOE. Madrid, 04/05/2006, 106, 1-110. Extraído de https://bit.ly/1uM5opb
  • Ley Orgánica 8/2013, 9 diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE. Madrid, 10/12/2013, 295, 97858-97921. Extraído de https://bit.ly/18yHrs1
  • MacLure, M. (2006). Arguing for Your Self: identity as an organizing principle in teachers’ jobs and lives. British Educational Research Journal, 19(4), 311- 322.
  • Manzini, J. L. (2000). Declaración de Helsinki: principios éticos para a investigación médica sobre suxeitos humanos. Análise da 5.a Reforma, aprobada pola Asemblea Xeral da Asociación Médica Mundial en outubro do ano 2000, en Edimburgo. Acta Bioethica, 6(2), 321-334.
  • Martínez de la Hidalga, Z. y Villardón-Gallego, L. (2015). La imagen del profesor de Educación Secundaria en la Formación Inicial. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 511-526.
  • Marhuenda, F., Chisvert, M. J. y Palomares-Montero, D. (2016). La formación profesional dual en España. Consideraciones sobre los centros que la implementan. Revista Internacional de Organizaciones, 9(17), 43-63.
  • Maxwell, J. A. (1996). Qualitative Research Design. An Interactive Approach. California: Sage.
  • Mayan, M. (2001). Introduction Qualitative Methods: Training Module Students and Professionals. Alberta: Qual Institute Press International for Qualitative Methodology.
  • Mieg, H. A. (2008). Professionalisation and professional identities of environmental experts: the case of Switzerland. Environmental Sciences, 5(1), 41-51.
  • Morgan, A. (2017). Cultivating critical reflection: educators making sense and meaning of professional identity and relational dynamics in complex practice. Teaching Education, 28(1), 41-55.
  • Mulone, M. V. (2016). El proceso de construcción de la identidad profesional de los traductores de inglés. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7(19), 152-166.
  • Muñoz, J. (2016). Formació n y desarrollo de profesionales de la educació n. Un enfoque profundo. Blue Mounds, Wisconsin: Deep University Press. Revista Entramados-Educació n y Sociedad, 3(3), 161-162.
  • Nias, J. (1989). Primary teachers talking: A study of teaching as work. London: Routledge.
  • Orden de 13 de julio de 2011 por la que se regulan los programas de cualificación profesional inicial en la Comunidad Autónoma de Galicia. Diario Oficial de Galicia. Galicia, 21 de julio de 2011, 140, 20388-20474. Extraído de https://bit.ly/2qX25RN
  • Pillen, M., Beijaard, D. y Den Brok, P (2013) Professional identity tensions of beginning teachers. Teachers and Teaching, 19(6), 660-678.
  • Prados, M. M. (2014). Construcción narrativa de las identidades del profesorado. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 7(1), 95-102.
  • Puentes, R.V., Botia, A. B. y Verdejo, A. M. (2015). Una valoración de la formación inicial de profesores en España: el Máster en educación secundaria. Educação em Revista, 31(3), 251-278.
  • Radic-Sestic, M., Radovanovic, V., Milanovic-Dobrota, B., Slavkovic, S. y Langovic- Milicvic, A. (2013). General and Special Education Teachers’ Relations within Teamwork in Inclusive Education: Socio-Demographic Characteristics. South African Journal of Education, 33(3), 1-15.
  • Raya, M. J. (2017). La pedagogía de casos como estrategia catalizadora del cambio hacía la autonomía del alumno y del profesor en la formación inicial del profesorado de secundaria. Educar em Revista, 35(63), 67-83.
  • Real Decreto 1635/1995, 6 octubre, sobre profesorado de los Cuerpos de Profesores de Enseñanza Secundaria y Profesores Técnicos de Formación Profesional a las especialidades propias de la formación profesional específica. BOE. Madrid, 10/10/1995, 242, 1-43. Extraído de https://bit.ly/2Ht88aY
  • Real Decreto 777/1998, 30 abril, sobre aspectos de la ordenación de la formación profesional en el ámbito del sistema educativo. BOE. Madrid, 08/05/1998, 110, 15389-15460. Extraído de https://bit.ly/2JpgexG
  • Real Decreto 276/2007, 23 febrero, sobre el Reglamento de ingreso, accesos y adquisición de nuevas especialidades en los cuerpos docentes a que se refiere la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. BOE. Madrid, 2/03/2007, 53, 1-42. Extraído de https://bit.ly/2HNqCT0
  • Real Decreto 1147/2011, 29 julio, sobre la ordenación general de la formación profesional del sistema educativo. BOE. Madrid, 30/07/2007, 182, 86766- 86800. Extraído de https://bit.ly/2HNqCT0
  • Rensh, M. A., Kosyakova, I. V. y Agafonova, A. N. (2016). Research into the Specific Aspects of Internal Conflict Displays in the Course of Professional Identification. International Journal of Environmental and Science Education, 11(14), 7079-7090.
  • Rodríguez, G., Gil, J. y García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.
  • Ruvalcaba-Coyaso, J., Uribe, I. y Gutiérrez, R. (2011). Identidad e identidad profesional: Acercamiento conceptual e investigación contemporánea. Revista CES Psicología, 4(2), 82-102.
  • Ruiz, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
  • Salazar, J. y McCluskey, K. (2017). A case study of early career secondary teachers’ perceptions of their preparedness for teaching: lessons from Australia and Spain. Teacher Development, 21(1), 101-117.
  • Sanjuán, M. M. (2008). El módulo de formación y orientación laboral en los ciclos formativos de grado medio y superior de formación profesional: características y transversalidad en la formación de profesionales (Tesis doctoral, Universidad de Santiago de Compostela). Recuperado de https://bit.ly/2HO8JTW
  • Sanjuán, M. M. (2010). Los contenidos y las competencias del módulo de Formación y orientación laboral (FOL): Visión del profesorado en Galicia. Innovación educativa, 20(20), 89-103.
  • Schön, D. (1990). Educating the Reflective Practitioner: Toward a New Design for Teaching and Learning in the Professions. New York: John Wiley & Sons.
  • Schug, M. C. y Western, R. D. (2002). The Homeless Social Studies Teacher: How Muzak Progressivism Has Harmed Social Studies Education. The Social Studies, 93(6), 251-256.
  • Serrano, R. y Pontes, A. (2016). El desarrollo de la identidad profesional docente en la formación inicial del profesorado de secundaria. Enseñanza & Teaching, 34(1), 35-55.
  • Shim, W., Hwang, M. y Lee, J. (2009). Professional identity, job satisfaction, and retention of licensed social workers in Korea. Asia Pacific Journal of Social Work and Development, 19(1), 82-95.
  • Silverman, D. (2006). Interpreting Qualitative Data: Methods for Analyzing Talk, Text and Interaction. Thousand Oaks: Sage.
  • Smolcic, E. y Katunich, J. (2017). Teachers crossing borders: A review of the re search into cultural immersion field experience for teachers. Teaching and Teacher Education, 62(2), 47-59.
  • Souto, A. I. y Talavera, M. A. (2016). Análise do pensamento crítico dos estudantes de traballo social. Revista Galega de Traballo Social-Fervenzas, 18(19), 135-158.
  • Strangeways. A. (2017). From assistant teacher to teacher: challenges and pathways in situated pre-service teacher education. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 45(1), 71-85.
  • Stürmer, K., Könings, K. D. y Seidel, T. (2015). Factors within universitiy-based teacher education relating to preservice teachers'proffesional vission. Vocations and Learning, 8(1), 35-54.
  • Tójar, J. C. (2006). Investigación cualitativa: comprender y actuar. Manuales de Metodología de Investigación Educativa. Madrid: La Muralla.
  • Tong, A., Sainsbury, P. y Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): A 32-item checklist for interviews and focus groups. International Journal for Quality in Health Care, 19(6), 349-357.
  • Trede, F., Macklin, R. y Bridges, D. (2012). Professional identity development: A review of the higher education literature. Studies in Higher Education, 37(3), 365-384.
  • Turk, M. y Ledic, J. (2016). Between Teaching and Research: Challenges of the Academic Profession in Croatia. Center for Educational Policy Studies Journal, 6(1), 95-111.
  • UNESCO (2014). Informe de Seguimiento de la EPT en el mundo 2013/2014. Enseñanza y aprendizaje: lograr la calidad para todos. París: UNESCO. Extraído de https://bit.ly/1ezHeDG
  • Valenzuela, B., Guillén, M. y Medina, A. (2015). Procesos educativos: desafíos y retos en el siglo XXI. México: Pearson.
  • van Der Klink, M., Kools, Q., Avissar, G., White, S. y Sakata, T. (2017). Professional development of teacher educators: what do they do? Findings from an explorative international study. Professional Development in Education, 43(2), 163-178.
  • Verd, J. M. y Lozares, C. (2016). Introducción a la investigación cualitativa. Fases, métodos y técnicas. Madrid: Síntesis.
  • Vieira, F., Coelho, J. L., Flores, M. A., Costa, C., Ferreira, F. I., Caires, S. y Sarmento, T. (2016). Innovação pedagógica no Ensino Superior: ideias (e) práticas. Santo Tirso: De Facto Editores.
  • Vijaya, S. N. y Naik, S. F. (2016). Effect of Reflective Teaching Training and Teaching Aptitude on Teaching Skills among Elementary Teacher Trainees. I-Manager’s Journal on Educational Psychology, 9(3), 11-23.
  • Wald, H. S., Anthony, D., Hutchinson, T. A., Liben, S., Smilovitch, M. y Donato, A. A. (2015). Professional Identity Formation: Pedagogic Strategies for Bridging Theory to Practice. Academic Medicine, 90(6), 753-760.
  • Weiner, J. y Torres, A. C. (2016). Different location or different map? Investigating charter school teachers’ professional identities. Teaching and Teacher Education, 53(1), 75-86.
  • Weise, C. (2011). La atención a contextos de alta diversidad sociocultural en la Universidad. Un análisis de la identidad y la práctica docente a través de incidentes críticos (Tesis doctoral, Universitat Autònoma de Barcelona). Recuperado de https://bit.ly/2G429qp
  • Wertsch, J. (1991). Voices of mind: A sociocultural approach to mediated action. Cambridge: Harvard University Press.
  • Xunta de Galicia (2016). Formación Profesional. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia. Extraído de https://bit.ly/2vGHs12
  • Zeichner, K. (1993). El maestro como profesional reflexivo. Cuadernos de Pedagogía, 9(220), 44-29.
  • Zeichner, K. M. y Tabachnick, B. R. (1985). The development of teacher perspectives: Social strategies and institutional control in the socialization of beginning teachers. Journal of Education for Teaching, 11(1), 1-25.