Les Chants de Maldoror y La Biblia a través de la iconografía bestiaria.

  1. Moure Pazos, Iván
Journal:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Year of publication: 2011

Issue: 2

Type: Article

More publications in: Castilla: Estudios de Literatura

Abstract

In this article we show that the main work of the Count of Lautréamont, Les Chants de Maldoror, has been largely gestated under the influence of the great prophetic book: the judeo-christian Bible. This was evidenced more clearly through the Count´s bestiary. The purpose of this iconographyc alteration is the creation of a reversed Bible whose ultimate goal is the teofobia and, as we shall see, the deicide practice.

Bibliographic References

  • Alonso García, Ana (1991), "Lautréamont et ses monstres: Androgynie, gigantisation et hybridation dans les Chants de Maldoror", Cahiers Lautréamont, livraisons XV-XVI, 2 ème sémestre, pp. 73-94.
  • Alonso García, Ana (1988), Lautréamont: Poética y Transgresión (Monstruosidad y Metamorfosis), Zaragoza, tesis doctoral inédita presentada en la Universidad de Zaragoza.
  • Alonso García, Ana (2006), "Metamorfosis ducassianas: un universo inestable", Revista Barcarola, 68-69, pp. 155-166.
  • Aixalá, Evelyn (2006), "Una propuesta de análisis intertextual entre El Infierno de Dante y Les Chants de Maldoror del Conde de Lautréamont", Revista Barcarola, 68-69, pp. 167- 171.
  • Bachelard, Gaston (1939), Lautréamont, Paris, Librairie José Corti.
  • Blanchot, Maurice (1967), Lautréamont et Sade, Paris, Les Éditions de Minuit.
  • Alighieri, Dante (1955), La divina commedia, Florencia, La nuova Italia.
  • Durand, Gilbert (2004), Estructuras antropológicas del imaginario, México, Fondo de Cultura Económica.
  • Lautréamont, Conde de (1988), "Los cantos de Maldoror" en Obra completa bilingüe, trad. Manuel Álvarez Ortega, Madrid, Akal.
  • La Santa Biblia, edición de Félix Torres Amat, Barcelona, Ramón Daumal.
  • Milton, John (1988), Paradise Lost, trad. Manuel Álvarez de Toledo, Cádiz, Universidad de Cádiz.
  • Moure Pazos, Iván (2011), El bestiario del conde de Lautréamont: la invocación daliniana, Santiago, Universidad de Santiago de Compostela..
  • Moure Pazos, Iván (2011), "Sobre el Conde de Lautréamont y el arte surrealista", ACAA digital, 14, s/p.
  • Moure Pazos, Iván (2011), "Víctimas y verdugos en las ilustraciones de Les Chants de Maldoror de Dalí", Anuario del Departamento de Historia y Teoría del Arte de la Universidad Autónoma de Madrid, 22, pp. 225-239.
  • Paris, Alain (1972), "Le bestiaire des Chants de Maldoror" in AA. VV., Quatre lectures de Lautréamont, Paris, Nizet, pp. 79-143.
  • Pellegrini, Aldo (2007), "Introducción" en Lautréamont, Conde de, Obra completa, Buenos Aires, Argonauta, pp. 1-88.
  • Ripoll, Ricard (2006), "La verdad práctica de Isidore Ducasse, conde de Lautréamont", Revista Bacarola, 68-69, pp. 147-150.
  • Rubén, Darío (1952), Los raros, Madrid, Espasa Calpe S.A.
  • Serrat Crespo, Manuel (2008), "Introducción" en Lautréamont, Conde de, Los cantos de Maldoror, Madrid, Cátedra, pp. 7-79.
  • Stead, Évanghélia (2004), Le monstre, le signe et le foetus. Tératogonie et décadence dans l´Europe fin-de-siècle, Genève, (C.R.LE.LI).
  • Schneider, Marcel (1985), Histoire de la littérature fantastique en France, Paris, Librairie Arthéme Fayard.