Unha proposta de reflexión e avaliación de libros infantís musicados en galego
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 2386-7418
Year of publication: 2017
Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 4: EDUCACIÓN, DESARROLLO Y PROCESOS ARTÍSTICOS
Issue: 4
Pages: 36-40
Type: Article
More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación
Abstract
An increasing musical offer in Galician for children has recently flourished in the Autonomous Community of Galicia: it can be appreciated in the programmes of some libraries, sociocultural centres, schools, city councils, music festivals, etc.; as well as in the musical proposals that come to market. After analysing diverse material produced, in numerous occasions in book + CD format, certain careless mistakes have been detected, regarding linguistic, edition or content adequacy. In this article, and on the basis of this analysis, we bring a self-evaluation protocol that could guide authors in reflecting before editing; and the basis of the establishment of a hypothetical evaluation committee for children’s musical books written in Galician
Funding information
A autora desfruta dun contrato predoutoral financiado polo Ministerio de Economía e Competitividade Español e é investigadora e docente en formación e perfeccionamento dentro do grupo de investigación Grupo Interuniversitario de Estudios (GIE-USC).Funders
Bibliographic References
- Boland, E. (1999). Hojas sueltas. Sobre promoción de la lectura y bibliotecas para niños. Carrera de Bibliotecología del Instituto Superior de Formación Docente y Técnica N° 8, 4. La Plata, Provincia de Buenos Aires, Argentina. http://www.imaginaria.com.ar/00/8/boland.htm
- Diccionario da Real Academia Galega (s.d.). http://academia.gal/dicionario
- Herrera Ruíz, S. (2006). Cartas que veñen e van. A Coruña: Primerapersona.
- Lluch, G. & Chaparro, J. (2007). La evaluación de los libros para niños y jóvenes. Una investigación sobre la experiencia de FUNDALECTURA. Revista OCNOS, 3, 103-119. https://www.revista.uclm.es/index.php/ocnos/article/view/ocnos_2007.03.07
- Moyano, J. (2009). El sector del libro de texto en España: Análisis de la situación presente y perspectivas de futuro. En J. Rodríguez Rodríguez, M. Horsley, & S. V. Knudsen (eds.), 10th International Conference on Textbooks and Educational Media. Local, National and Transnational Identities in Textbooks and Educational Media (pp. 47-49). Santiago de Compostela: IARTEM. https://es.scribd.com/document/60088971/X-Conference-Textbooks-IARTEM-155x235-HD
- Novoa, C. & Sampedro, P. (2013). O papel das bibliotecas escolares na elaboración dos materiais didácticos. En M. M. Castro Rodríguez, X. Rodríguez Rodríguez, & M. H. Zapico Barbeito (coords.), Materiais didácticos e experiencias educativas innovadoras (pp. 47-58). Noia: Toxosoutos.
- Rodríguez Diéguez, J. L., Clemente Linuesa, M., Roda Salinas, F. J., Beltrán de Tena, R., & Quintero Gallego, A. (1984). Evaluación de textos escolares. Enseñanza and Teaching, 2, 139-152. https://gredos.usal.es/jspui/handle/10366/69181
- Viaño García, M. (2013). “O rodaballo con botas”, conto musical. En M. M. Castro Rodríguez, X. Rodríguez Rodríguez, & M. H. Zapico Barbeito (coords.), Materiais didácticos e experiencias educativas innovadoras (pp. 415-426). Noia: Toxosoutos.
- Vicente Álvarez, R. M. (2009). Music materials in early childhood education: A descriptive analysis of their use by teachers of early childhood education and music in the city of Santiago de Compostela. En J. Rodríguez Rodríguez, M. Horsley, & S. V. Knudsen (eds.), 10th International Conference on Textbooks and Educational Media. Local, National and Transnational Identities in Textbooks and Educational Media (pp. 392-402). Santiago de Compostela: IARTEM. https://es.scribd.com/document/60088971/X-Conference-Textbooks-IARTEM-155x235-HD