La comprensión del riesgo de inundación a través del trabajo de campouna experiencia didáctica en San Vicente del Raspeig (Alicante, España)

  1. Álvaro-Francisco Morote Seguido 1
  2. Alfredo Pérez Morales 2
  1. 1 Universitat de València
    info

    Universitat de València

    Valencia, España

    ROR https://ror.org/043nxc105

  2. 2 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

Revista:
Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia

ISSN: 1133-598X

Ano de publicación: 2019

Número: 19

Páxinas: 609-631

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Vegueta: Anuario de la Facultad de Geografía e Historia

Resumo

The aim of this research is to emphasize the advantages of the field trip as a teaching strategy to improve the understanding and interpretation of the flood risks in a specific area. Methodologically, three steps have been followed: 1) Theoretical classes with explanation of concepts; 2) Realization of the field work; and 3) Evaluation of the field work. In conclusion, this type of training activity makes the territory a “laboratory” in which students obtain the necessary knowledge, among other things, to identify the components of risk

Referencias bibliográficas

  • ÁLVAREZ PIÑEROS, D.; VÁSQUEZ ORTIZ, W. F.; RODRÍGUEZ PIZZINATO, L. A. (2016): «La salida de campo, una posibilidad en la formación inicial docente», Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales 31 (2): 61-77.
  • AURA MURCIA, F.; MILLÁN LLÍN, V.; SANTACREU SOLER, J. M. (2006): Historia de San Vicente del Raspeig I. Desde los orígenes hasta la Primera República, Cercle d’Estudis Sequet però Sanet, Plec del Cercle, 31, Sant Vicent del Raspeig.
  • BARRATT, R.; HACKING, E. (2000): «Changing my locality: conceptions of the future», Teaching Geography 25 (1): 17-21.
  • BARROWS, H. H. (1923): Geography as Human Ecology, «Annals of the Association of American Geographers» 13, 1923: 1-14.
  • BARREDO, J. I. (2007): «Major flood disasters in Europe: 1950–2005», Natural Hazards 42 (1): 125-148.
  • BIRKMANN, J. (2013): Measuring vulnerability to natural hazards: towards disaster resilient societies (No. 363.34 M484m), United Nations University Press, New York.
  • BIRKMANN, J.; CARDONA, O. D.; CARREÑO, M. L.; BARBAT, A. H.; PELLING, M.; SCHNEIDERBAUER, S.; WELLE, T. (2013): «Framing vulnerability, risk and societal responses: the MOVE framework», Natural hazards 67 (2): 193-211.
  • CALVO GARCÍA-TORNEL, F. (2001): Sociedades y Territorios en Riesgo, Ediciones Serbal, Barcelona.
  • CANALS BEVIÀ, F. (2012): Historia Económica de Sant Vicent del Raspeig, Cercle d’Estudis Sequet però Senet, Plec del Cercle 57, Sant Vicent del Raspeig.
  • EUROPEAN ENVIRONMENT AGENCY (2017): Climate change, impacts and vulnerability in Europe 2016. An indicator-based report, Luxembourg, [consulta: 29/07/2017].
  • FRIGERIO, I.; DE AMICIS, M. (2016): «Mapping social vulnerability to natural hazards in Italy: A suitable tool for risk mitigation strategies», Environmental Science & Policy 63: 187-196.
  • GARCÍA DE LA VEGA, A. (2004): «El itinerario geográfico como recurso didáctico para la valoración del paisaje», Didáctica Geográfica 6: 79-95.
  • GIL OLCINA, A.; RICO AMORÓS, A. M. (2007): El problema del agua en la Comunidad Valenciana, Fundación Agua y Progreso de la Comunidad Valenciana, Valencia.
  • INSTITUTO NACIONAL DE ESTADÍSTICA (2017): Cifras oficiales de población resultantes de la revisión del Padrón municipal a 1 de enero [consulta: 26/01/2018].
  • IPCC (2014): Climate Change 2014: Synthesis Report. Contribution of Working Groups I, II and III to the Fifth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Core Writing Team, R.K. Pachauri and L.A. Meyer (eds.)], IPCC, Geneva, Switzerland.
  • MARCHI, L.; BORGA, M.; PRECISO, E.; GAUME, E. (2010): «Characterisation of selected extreme flash floods in Europe and implications for flood risk management», Journal of Hydrology 394 (1-2): 118-133.
  • MORALES GIL, A. (1969): «El riego con agua de avenida en las laderas subáridas», Papeles del departamento de Geografía 1: 167-183.
  • MOROTE SEGUIDO, A. F. (2013): «El aprovechamiento de turbias en San Vicente del Raspeig (Alicante) como ejemplo de sistema de riego tradicional y sostenible», Investigaciones Geográficas 59: 147-169. .
  • MOROTE SEGUIDO, A. F. (2017): «El Parque Inundable La Marjal de Alicante (España) como propuesta didáctica para la interpretación de los espacios de riesgo de inundación», Didáctica Geográfica 18: 211-230.
  • MOROTE SEGUIDO, A. F.; HERNÁNDEZ HERNÁNDEZ, M. (2017): «El uso de aguas pluviales en la ciudad de Alicante. De Viejas ideas a nuevos enfoques». Papeles de Geografía 63: 7-25. .
  • MOROTE SEGUIDO, A. F.; MOLTÓ MANTERO, E. (2017): «El Museo del Clima de Beniarrés (Alicante). Propuesta de un recurso didáctico para la enseñanza de la Climatología», Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales 32 (1): 109-131. .
  • PARKER, D.; TAPSELL, S. et al., (2009): Deliverable 2.1. Relations between different types of social and economic vulnerability. Final draft report submitted to EU project Enhancing resilience of communities and territories facing natural and na-tech hazards (ENSURE).
  • PÉREZ-MORALES, A.; HERVÁS, F. N.; ROGEL, Y. A. (2016): «Proposta metodològica per a l’avaluació de la vulnerabilitat social en poblacions afectades pel perill d’inundació: el cas d’Águilas (Múrcia, sud-est ibèric)», Documents d’Anàlisi Geogràfica 62 (1): 133-159.
  • SANTANA MARTÍN, D.; MORALES HERNÁNDEZ, A. J.; COLOMER RUBIO, J. C.; CAMPO PAIS, B.; CAURÍN ALONSO, C. (2015): «Parques Naturales: La necesaria conceptualización transformadora en la Educación Primaria y Secundaria», Didáctica Geográfica 16: 73-94.
  • SOUSA FERNANDES, S.A.; GARCÍA MONTEAGUDO, D.; SOUTO GONZÁLEZ, X. M. (2016): «Educación geográfica y las salidas de campo como estrategia didáctica: un estudio comparativo desde el Geoforo Iberoamericano», Biblio 3W, vol XXI, nº 1.155.
  • SOUTO, X. M. (2010): «¿Qué escuelas de Geografía para educar en ciudadanía?», Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales 24: 25-44.
  • TATE, E. (2013): «Uncertainty analysis for a social vulnerability index», Annals of the association of American geographers, 103 (3): 526-543.
  • WHITE, G. F. (1974): Natural hazards, local, national, global, Oxford University Press.
  • WILCHES-CHAUX, G. (1993): «La vulnerabilidad global» en A. Maskrey (ed.), Los desastres no son naturales, La Red, Colombia: 9-50.
  • WISNER, B.; BLAIKIE, P.; CANNON, T.; DAVIS, I. (2004): At risk. Natural hazards, people’s vulnerability, and disasters, Routledge, London-New York.