No centenario de creación do Instituto-EscolaRealizacións educativas dos institucionistas
- Angel Serafín Porto Ucha
- Raquel Vázquez Ramil
ISSN: 1130-8656
Ano de publicación: 2018
Título do exemplar: No centenario do Instituto-Escuela: pasado, presente e futuro dos centros integrados de ensino primario e secundario
Número: 28
Páxinas: 19-42
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Innovación educativa
Resumo
En 1876 creábase en Madrid a Institución Libre de Enseñanza(ILE). Pero a ILE non foi soamente unha experiencia educativa creada en Madrid, que mantivo viva a súa actividade renovadora e innovadora durante 60 anos (1876-1936). Foron tamén Institución outros centros que puxeron en práctica as ideas pedagóxicas de Francisco Giner de los Ríos e dos seus máis inmediatos colaboradores. O obxectivo do presente traballo é diferenciar e analizar sucintamente algunhas das realizacións educativas creadas por influencia da ILE, entre elas e en especial o Instituto-Escola, do que este ano se celebra o centenario da súa creación (1918). Hai igualmente no presente traballo un esforzo de análise da vinculación de Galicia con eses proxectos renovadores. A nivel documental, a fonte primaria principal foi o Fondo Giner de los Ríos, depositado na Real Academia da Historia, o Boletín de la Institución Libre de Enseñanza (BILE), as Memorias da Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (JAE) e documentación dos Arquivos da Residencia de Estudiantes e da Residencia de Señoritas, entre outras fontes primarias (AHUS, Fundación Penzol, Misión Biolóxica, etc.) e secundarias produto das nosas esculcas de investigación sobre esta temática.
Referencias bibliográficas
- Cacho viu, v. (1986). Prólogo. En M. sáenz de la calzada. La Residencia de Estudiantes (19101936). Madrid: c.s.I.c., pp. 11-22.
- Cantón Mayo, I. (1995). La Fundación Sierra-Pambley. Una institución educativa leonesa. León: secretariado de Publicaciones de la universidad de León.
- Capelán Rey, a. (1999). contribucións a unha historia da universidad Popular da coruña. Sarmiento. Anuario Galego de Historia da Educación, 3, pp. 25-64.
- Capitán Díaz, a. (1994). Historia de la Educación en España II. Pedagogía Contemporánea. Madrid: Dykinson.
- Costa Rico, a. (1994). A Colonia Escolar Compostelana de 1893. Primeiro Centenario. santiago: consorcio de santiago.
- Costa Rico, a. e Benítez García, M.x. (1999). Marcelino Pedreira. un mestre coruñés baixo a influencia de Pestalozzi e da Escola Nova. Anuario Brigantino, nº 22, pp. 221-236.
- Cueva, J. de la y Montero, F. (Eds.) (2007). La secularización conflictiva. España (1898-1931). Madrid: Biblioteca nueva.
- Delgado, B. (2000). La Institución Libre de Enseñanza en Catalunya. Barcelona: ariel.
- Fernández soria, J. M. (1985).Universidades populares. Historia de la Educación II. Diccionario de Ciencias de la Educación. Madrid: anaya, pp. 366-67.
- García del Dujo, a. (1985). Museo Pedagógico Nacional (1882-1941): Teoría educativa y desarrollo histórico. Salamanca: Ediciones universidad de Salamanca, Instituto de ciencias de la Educación.
- Gómez Molleda, M.D. (1966): Los reformadores de la España contemporánea. Madrid: c.s.I.c. 1981 [reprodución en off-set da 1ª edición de 1966].
- Guerrero, s. (2006). La Junta para ampliación de Estudios y la arquitectura de su tiempo. BILE, 63-64, pp. 249-277.
- Guerrero, s. (2009). Fortuna crítica y memoria física de las arquitecturas de la JaE después de 1939. En J. M. sánchez Ron e J. García-velasco (Eds.) (2010). 100 JAE. La Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas en su Centenario, t. 2. Madrid: Fundación Francisco Giner de los Ríos Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, pp. 378-405.
- Jiménez Eguizábal, J. a. (1985). Extensión universitaria. Historia de la Educación II. Diccionario de Ciencias de la Educación. Madrid: anaya, pp. 133-135.
- Jiménez Fraud, a. (1971). Historia de la Universidad Española. Madrid: alianza Editorial.
- Jiménez García, a. (2002). El Krausismo y la Institución Libre de Enseñanza. Madrid: Ediciones Pedagógicas. Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1916). Memoria correspondiente a los años 1914 y 1915. Madrid: Imp. de Fortanet.
- Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1918). Memoria correspondiente a los años 1916 y 1917. Madrid: Imp. de Fortanet.
- Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1920). Memoria correspondiente a los años 1918 y 1919. Madrid: Imp. de Fortanet.
- Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1922). Memoria correspondiente a los años 1920 y 1921. Madrid: Imp. de Fortanet.
- Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1925). Un Ensayo Pedagógico. El Instituto-Escuela de Segunda Enseñanza de Madrid. Organización, métodos, resultados. Madrid: tip. de la «Revista de archivos».
- Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1927). Memoria correspondiente a los cursos 1924/25 y 1925/26. Madrid: Imp. de Fortanet.
- Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1929). Memoria correspondiente a los cursos 1926-27 y 1927-28. Madrid: Imp. de Fortanet.
- Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1931). Memoria correspondiente a los cursos 1928-29 y 1929-30. Madrid: Imp. de Fortanet.
- Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (1935). Memoria correspondiente a los cursos 1933 y 1934. Madrid: Imp. de Fortanet.
- López contreras, J. (1986). La Fundación «sierra-Pambley» y la Institución Libre de Enseñanza. En E. Huertas vázquez, L. sáenz de la calzada e J. López contreras. León y la Institución Libre de Enseñanza. León: Diputación Provincial de León, pp. 134-221.
- Martínez alfaro, E. (2009). Un laboratorio pedagógico de la Junta para Ampliación de Estudios. El Instituto-Escuela Sección Retiro de Madrid. Madrid: Biblioteca nueva.
- Masip Hidalgo, C. (2011). Luis Crespí Jaume, científico de la Junta para Ampliación de Estudios y catedrático de agricultura del Instituto-Escuela. Arbor, vol. 187, mayo-junio, pp. 501-511. DOI: https://doi.org/10.3989/arbor.2011.749n3004
- Mateo Díez, L. (1986). La fuente de la edad. Madrid: alfaguara.
- Monterrubio Pérez, a. (2004). Alberto Jiménez Fraud. Málaga, 1883 – Ginebra, 1964. En O. Negrín Fajardo (Dir.). Historia de la Educación en España. Autores, textos y documentos. Madrid: unED, pp. 412-416.
- Ontañón, E. e Vázquez de Castro, L. (2006). El Instituto-Escuela y sus edificios e instalaciones. BILE, 63-64, pp. 279-300.
- Palacios Bañuelos, L. (1988). Instituto-Escuela. Historia de una renovación educativa. Madrid: MEc.
- Pereira Domínguez, M. c. (1991). La obra socio-educativa realizada por la Caja de Ahorros Municipal de Vigo a través de las Colonias Escolares (1927-1983). vigo: Galicia Editorial.
- Porto ucha, a. s. (1986): La Institución Libre de Enseñanza en Galicia. sada – a coruña: Ediciós do castro.
- Porto ucha, a. s. (1991). Institucións complementarias no contexto da escola primaria: as colonias escolares da universidade de santiago (1923-25). Adaxe, 7, pp. 83-96.
- Porto ucha, a. s. (2004). Decreto de creación del Instituto Escuela. 10 de mayo de 1918. En O. negrín Fajardo (Dir.). Historia de la Educación en España. Autores, textos y documentos. Madrid: unED, pp. 551-556.
- Porto ucha, a. s. (2005). La Institución Libre de Enseñanza y la renovación pedagógica en Galicia. sada – a coruña: Ediciós do castro.
- Porto ucha, a. s. (2007). Los «laboratorios en provincias» de la JaE: La Misión Biológica de Galicia (1921-1936). xIv coloquio nacional de Historia de la Educación. vol. 1, En F. sánchez, J. alejo et al. (coords.) Relaciones internacionales en la Historia de la Educación. Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas (907-2007). Cáceres: universidad de Extremadura/ sEDHE, pp. 437-446.
- Porto ucha, a. s. (2008). Mestras e mestres pontevedreses depurados polo franquismo. Primeiras acción represivas e estudo por concellos no sur da provincia de Pontevedra. Ponteareas: alén Miño.
- Porto ucha, a. s. (2014). O impulso do Museo Pedagóxico de Galicia (MuPEGa). Lembranzas e sensacións. En E. castro Fustes (Dir. e coord.). Dez anos do Museo Pedagóxico de Galicia. santiago de compostela: consellería de cultura, Educación e Ordenación universitaria, pp. 99-104.
- Porto ucha, a. s.e Iglesias salvado, J. L. (2010). La JaE y la formación del magisterio gallego: profesores de Escuelas normales, inspectores y maestros becados (1907-1936). En J. M. sánchez Ron eJ. García-velasco (Eds.) (2010). 100 JAE. La Junta para Ampliación de Estudios e Investigaciones Científicas en su Centenario, t. 2. Madrid: Fundación Francisco Giner de los Ríos Publicaciones de la Residencia de Estudiantes, pp. 731-757.
- Sáenz de la calzada, M. (1986). La Residencia de Estudiantes (1910-1936). Madrid: csIc.
- Tuñón de Lara, M. (1984). Medio siglo de cultura española (1885-1936). Madrid: tecnos.
- Vázquez Ramil, R. (2012). Mujeres y educación en la España contemporánea. La Residencia de Señoritas de Madrid (1915-1936). Madrid: akal.
- Zulueta, c. de (1984). Misioneras, feministas, educadoras. Historia del Instituto Internacional. Madrid: castalia.