Organización curricular favorable para a Educación Infantil integral en inglés

  1. Casal de la Fuente, Lucía 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Year of publication: 2017

Issue Title: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 6: FORMACIÓN DE PROFESORES Y AGENTES EDUCATIVOS

Issue: 6

Pages: 169-174

Type: Article

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.06.2422 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Abstract

In this article it is presented an example of good practices -selected by an expert-for a comprehensive preschool education inEnglishset in a Czech kindergarten. The data collection and analysis suggests that the key to this school’s success is training (with highly qualified personnel with lifelong training obligations), meditated programming, and family and community consideration. The teaching staff’s coordinated workand their continuous critique help to design curricula based on constructivism, multiple intelligences, and emotional education. For its implementation, they create unpublished and own didactic material, which is validated with daily children’s feedbacks.

Funding information

Este artigo está vinculado ao proxecto “Diseño curricular y buenas prácticas en educación infantil: una visión internacional, multicultural e interdisciplinar” (Ministerio de Economía e Competitividade Español; Ref.: EDU2012-30972). A autora desfruta dun contrato predoutoral financiado por dito ministerio e no verán de 2014 gozou dunha bolsa de estudos do Ministerio de Educación, Xuventude e Educación Física da República Checa para a inmersión lingüística -Cursos de Verán de Estudos Eslavos-.

Bibliographic References

  • Cano, E. (coord.) (2011). Buenas prácticas en la evaluación de competencias. Barcelona: Laertes
  • Custer, R.L. (2000). Blurring the boundaries. En E. Martin (Ed.), Technology education for the 21st century (pp. 127-131). Usa: McGraw-Hill.
  • Gallardo Fernández, I.M., & Fabregat Pitarch, A. (2013). Interacción en el aula y contextos de aprendizaje en Educación Infantil. Actas del V Congreso Mundial de Educación Infantil y Formación de Educadores: Por una escuela infantil de calidad y futuro (pp. X-X) Antequera, Málaga: Grupo de Investigación Educación Infantil y Formación de Educadores. Universidades de Andalucía. https://goo.gl/XojTnr
  • García-Ruiz, R., & Castro Zubizarreta, A. (2012). La formación permanente del profesorado basada en competencias. Estudio exploratorio de la percepción del profesorado de Educación Infantil y Primaria. Educatio Siglo XXI, 30(1), 297-322. http://hdl.handle.net/10201/27294
  • Meyer, M.A., & Booker, J.M. (2001). Eliciting and analyzing expert judgment: a practical guide. USA: SIAM.
  • Lera, M.J. (2007). Calidad de la Educación Infantil: instrumentos de evaluación. Revista de Educación, 343, 301-323. https://goo.gl/8owuoD
  • Mateřídouška (2017). “Mateřídouška Skolka” –páxina web. http://www.skolka.cz/
  • Miles, M.B., & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded source book. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Schiller, P. & Phipps, P. (2011). The complete daily curriculum for early childhood. Over 1200 Easy Activities to Support Multiple Intelligences and Learning Styles (revised). Columbia Pike: Gryphon House, Inc.
  • Trueba Marcano, B.T. (1997). Modelos didácticos y materiales curriculares en educación infantil. Investigación en la Escuela, 33, 35-46. http://www.investigacionenlaescuela.es/articulos/33/R33_4.pdf
  • Zabalza Beraza, M.Á. (2012). Memoria técnica do proxecto “Diseño curricular y buenas prácticas en Educación Infantil: una visión internacional, multicultural e interdisciplinar”. Sen publicar.