Escapando de las matemáticas

  1. Lucía Rey-Lorenzo 1
  2. Mª Elena Vázquez-Abal 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

ISSN: 1131-9321 2340-714X

Year of publication: 2020

Issue: 104

Pages: 59-74

Type: Article

More publications in: Epsilon: Revista de la Sociedad Andaluza de Educación Matemática "Thales"

Abstract

Secondary Education students are exposed to multiple internal and external stimuli, most of them of technological origin, which make their motivation for mathematics difficult. This article offers an educational experience carried out in a group of 4th Secondary Education course using the resource of gamification and consisting of two sessions of Escape Room. The first dedicated to work with mathematical logic and algebra, and the second focused on the study of the contents of geometry and mathematical analysis. The main objective of the experience was to achieve a positive attitudinal change for students towards mathematics.

Bibliographic References

  • Alves de Mattos, L. (1963). Compendio de Didáctica General. Buenos Aires: Editorial Kapelusz.
  • De Guzmán, M. (1989). Juegos y matemática. Revista Suma, nº4, 61-64.
  • De Guzmán, M. (2006). Aventuras matemáticas: una ventana hacia el caos y otros episodios. Madrid: Pirámide.
  • Domingo, J. (2008). El aprendizaje cooperativo. Cuadernos de trabajo social, nº21, 231-246.
  • Gómez Chacón, I.M. (2000). Matemática emocional: los efectos en el aprendizaje matemático. Madrid: Narsea Ediciones.
  • Hidalgo, S., Maroto, A. y Palacios, A. (2005). El perfil emocional matemático como predictor de rechazo escolar: relación con las destrezas y los conocimientos desde una perspectiva evolutiva. Educación Matemática, 17(2), 89-116.
  • Lee, J. J. y Hammer, J. (2011). Gamification in Education: What, How, Why Bothe? Academic Exchange Quarterly, 15(2), 1-5.
  • López Haro, I. M. (2013). Aprendizaje cooperativo con actividades motivadoras en Matemáticas. Máster en Profesorado de Educación Secundaria. Univ. de Almería. Recuperado el 20 de Julio de 2019, de http://repositorio.ual.es/handle/10835/1971
  • Moll, S. (2018). Aprendizaje profundo. ¿Qué es? ¿Qué características tiene? Recuperado el 20 de Julio de 2019, de http://justificaturespuesta.com/aprendizaje-profundo/
  • Nebot Diago, P. D. y Ventura-Campos, N. (2017). Escape Room: gamificación educativa para el aprendizaje de las matemáticas. Revista Suma, nº85, 33-40.
  • Paintz, T. (1999). Collaborative versus Cooperative Learning. A comparison of the two concepts which help us understand the underlying nature of interactive learning. Recuperado el 20 de Julio de 2019, de https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED448443.pdf
  • Tapia, J.A. (2003). Motivar para Aprender. Herramientas para la Reflexión Pedagógica. Bogotá: Santillana.