Políticas públicas en Educación y ComunicaciónDebates y avances
- Ana Isabel Rodríguez-Vázquez 1
- Rosa García-Ruiz 2
- Ignacio Aguaded 3
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
- 2 Universidad de Cantabria/Universidad Nebrija
-
3
Universidad de Huelva
info
ISSN: 1138-3305, 2340-5007
Ano de publicación: 2020
Título do exemplar: Acceso universal y empoderamiento digital de los pueblos frente a la brecha desigual. Nuevas formas de diálogo y participación
Número: 46
Páxinas: 43-57
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Trípodos
Resumo
Relations between citizens and mass media are becoming increasingly complex, making it necessary to plan and design education in a hypermediatic society, where new challenges arise: education has got the primary responsibility of training citizens to consume and produce in a media ecosystem with great capacities and potentialities for new audiences. In this strategic relation between education and communication, public policies should strengthen a framework that encourages personal empowerment, combining creativity with understanding of the structures, processes and techniques that enhance critical consumption. This paper offers an overview of the advances that have occurred with regard to the new media literacy, based on content analysis, from the definition of this concept by UNESCO in 1979 to the present, through “New Curriculum for Teachers on Media and Information Literacy” of 2011 and “Mapping Media Education in the World” of 2009. Additionally, we deal with the main discussions held in a global context because it is imperative to reinforce the value of diversity in the face of the great convergence challenge. The empowerment of citizenship is an unquestionable value that will be beneficial to their cultural inclusion and their critical participation in the media sphere, so that they become media and digital prosumers, and to this effect public policies in education and communication must continue advancing and joining efforts.
Referencias bibliográficas
- Aguaded, I. (2001). La educación en medios de comunicación. Panorama y perspectivas. Murcia: KR.
- Aguaded, I. y Delgado-Ponce, Á. (2012). “La media education in Spagna”. Media Education, 3. Disponible en: <http://riviste.erickson.it/med/it/2012/la-media-education-in-spagna/>. Consultado el 10 octubre de 2019.
- Alcolea-Díaz, G.; Reig, R. y Mancinas, R. (2020). “Currículo de Alfabetización Mediática e Informacional de la UNESCO para profesores desde una perspectiva de la Estructura de la Información”. Comunicar, 62, pp. 103-114. <https://doi.org/10.3916/C62-2020-09> Consultado el 8 de marzo de 2020.
- Álvarez-Arregui, E. y Rodríguez-Martín, A. (2015). “Inspirando el cambio en educación: Ecosistemas de formación para aprender a emprender”. Estudios pedagógicos, 41 (especial), pp. 9-29. Disponible en: <https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000300002> Consultado el 1 de junio de 2019.
- Álvarez-Arregui, E.; Rodríguez-Martín, A.; Madrigal-Maldonado, R.; Grossi-Sampedro, B. y Arreguit, X. (2017). “Ecosystems of Media Training and Competence: International Assessment of Its Implementation in Higher Education” [“Ecosistemas de formación y competencia mediática: Valoración internacional sobre su implementación en la educación superior”]. Comunicar, 51, pp. 105-114. <https://doi.org/10.3916/C51-2017-10> Consultado el 5 de septiembre de 2019.
- Andersen, N. (2016). “Curriculum Contexts. How Might Context Influence or Inflect Media Literacy Education?” The Journal of Media Literacy, 63 (1-2), pp. 60-69.
- Barber, T. (2009). “Participation, Citizenship, and Well-being En-gaging with Young People, Making a Difference”. Young, 17(1), pp. 25- 40. Disponible en: <https://doi.org/10.1177/110330880801700103>. Consultado el 12 de julio de 2019.
- Buckingham, D. (2000). “Infancias cambiantes, medios cambiantes: nuevos desafíos para la educación mediática”. Cultura y Educación, 20, pp. 23-38.
- Buckingham, D. . (2003). “Media Education and the End of the Critical Consumer”. Harward Educational Review, 73 (3), pp. 309-327.
- Buckingham, D. . (2009). “The Future of Media Literacy in the Digital Age: some Challenges for Policy and Practice”. Medienimpulse, 2, pp. 69-82.
- Castro, A.; Renés, P. y Phillippi, A. (2016). “Media Literacy in the School Curriculum”. The Journal of Media Literacy, 63 (1-2), pp. 18-27.
- Comisión Europea (2018). “Comunicación de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones sobre el Plan de Acción de Educación Digital”. Disponible en: <https://eurlex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018DC0022&from=EN> Consultado el 12 de diciembre de 2019.
- Dezuanni, M. (2016). “National Educational Policy for Media Literacy Education: Media Arts in the Australian Curriculum”. The Journal of Media Literacy, 63 (1-2), pp. 28-33.
- European Science Foundation (2014). Forward Look Media in Europe: New Questions for Research and Policy. Disponible en: <www.esf.org/fileadmin/Public_documents/Publications/media_in_europe_01.pdf>. Consultado el 8 de enero de 2019.
- Fedorov, A. y Levitskaya, A. (2015). “Situación de la educación en medios y la competencia crítica en el mundo actual: opinión de expertos internacionales”. Comunicar, 45, pp. 107-116. <https://doi.org/10.3916/C45-2015-11>.
- Frau-Meigs, D. (2013). “Future Trends in the Matter of Media and Information Literacy”. Comunicación presentada en el II Congreso Internacional Educación mediática & competencia digital. Ludoliteracy, creación colectiva y aprendizajes, Barcelona. Disponible en: <www.uoc.edu/portal/es/symposia/congreso_ludoliteracy2013/conclusiones_actas/actas_definitivas_congreso_edumed_2013.pdf>. Consultado el 15 de enero de 2019.
- Frau-Meigs, D. y Torrent, J. (2009). “Políticas de educación en medios. Hacia una propuesta global”. Comunicar, 32, pp. 10-14.
- Freire, P. (1967). Educação como prática da liberdade. Río de Janeiro: Paz e Terra. Disponible en: <www.dhnet.org.br/direitos/militantes/paulofreire/livro_freire_educacao_pratica_liberdade.pdf>. Consultado el 10 de enero de 2019.
- García-Ruiz, R.; Matos, A. y Borges, G. (2016). “Media Literacy As a Responsability of Families and Teachers”. The Journal of Media Literacy, 63 (1-2), pp. 82-91.
- Goble, R. (2016). “Reexaminig the Early History of American Media Education & Literacy”. The Journal of Media Literacy, 63 (1-2), pp. 70-81.
- González, N.; Gozálvez, V. y Ramírez, A. (2015). “La competencia mediática en el profesorado no uniRecuperado de:sitario. Diagnóstico y propuestas formativas”. Revista de Educación, 367, pp. 117-146. <hpps://doi.org/10.4438/1988-592X-RE- 2015-367-285>.
- Gozálvez, V. (2013). Ciudadanía mediática. Una mirada educativa. Madrid: Dykinson
- Gutiérrez-Martín, A. (2013). “Educación mediática en la era de la convergencia”. Comunicación presentada en el II Congreso Internacional de Educación Mediática y Competencia Digital. Recuperado de <http://www.uoc.edu/portal/es/symposia/congreso_ludoliteracy2013/programa/ACTAS_EDUMED_2013.pdf>.
- Gutiérrez, A.; García-Matilla, A. y Collado, R. (eds.) (2017). “Educación mediática y competencia digital”. Comunicación presentada en el III Congreso Internacional de Educación Mediática y Competencia Digital. Disponible en: < http://www.educacionmediatica.es/inscripcion-y-comunicaciones/>. Consultado el 3 de junio de 2019.
- Gutiérrez, J. J. y Gómez, M. T. (2015). “Influencia de las TIC en los procesos de aprendizaje y comunicación de los estudiantes de educación”. Revista de Pedagogía, 35 y 36, (97-98), pp. 34-51.
- Hobbs, R. (2011). Digital and Media Literacy: Connecting Culture and Classroom. California: Corwin.
- Hobbs, R.; Donnely, K.; Friesem. J. y Moen, M. (2013). Learning to Engage: How Positive Attitudes about the News, Media Literacy, and Video Production Contribute to Adolescent Civic Engagement. Educational Media International, 50 (4), pp. 231-246. Recuperado de <http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09523987.2013.862364#.VHyR9xajTfN> Consultado el 10 de enero de 2019.
- Hobbs, R. y Jensen, A. (2009). “The Past, Present, and Future of Media Literacy Education”. Journal of Media Literacy Education 1, pp. 1-11. Recuperado de <http://digitalcommons.uri.edu/jmle/vol1/iss1/1/>. Consultado el 10 de enero de 2019.
- Jenkins, H. (2008). Convergence Culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Madrid: Paidós.
- Lee, A. Y. L. (2016). “Learning Media Literacy in Urban and Rural Schools in China”. The Journal of Media Literacy, 63 (1-2), pp. 34-42.
- Martens, H. y Hobbs, R. (2015). “How Media Literacy Supports Civic Engagement in a Digital Age”. Atlantix Journal of Communication, 23, pp. 120-137. <https://doi.org/10.1080/15456870.2014.961636>.
- Pérez-Escoda, A.; García-Ruiz, R. y Aguaded, I. (2019). “Dimensions of Digital Literacy Based on Five Models of Development”. Cultura y Educación, 31, pp. 232-266. <https:// doi.org/10.1080/11356405.2019.1603274>.
- Pérez-Tornero, J. M. y Tayie, S. (2012). “La formación de profesores en educación en medios: Currículo y experiencias internacionales”. Comunicar, 39, pp. 10-14. <https://doi.org/10.3916/C39-2012-02-00>.
- Pérez-Tornero, J. M. y Pi, M. (2014). “La educación en medios en una España en crisis”. En: Elea, I. (ed.). Agentes e Voces. Um panorama da Mídia-Educação no Brasil, Portugal e Espanha, pp. 247-256. Estocolmo: Nordicom.
- Pérez-Tornero, J. M. (2015). “La emergencia de la alfabetización mediática e informacional Un nuevo paradigma para las políticas públicas y la investigación”. Telos, 100, pp. 99-102. Disponible en: <https://telos.fundaciontelefonica.com/url-direct/pdf-generator?tipoContenido=articuloTelos&idContenido=2015032317440002&idioma=es>. Consultado el 10 de enero de 2019.
- Ponte, C. y Contreras-Pulido, P. (2013). “Presente y futuro de la alfabetización mediática en Europa: el caso español y portugués”. Chasqui, 124, pp. 19-25.
- Potter, W. J. (2010). “The State of Media Literacy”. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 54 (4), pp. 675-696.
- Torrent, J. (2016). “Youth-Produced Media: Platforms for Social Inclusion”. The Journal of Media Literacy, 63 (1-2), pp. 110-113.
- Tyner, K. (2013). “Blended Learning: Connecting Media Analysis and Practice”. Comunicación presentada en el II Congreso Internacional Educación mediática y competencia digital. Ludoliteracy, creación colectiva y aprendizajes, Barcelona. Disponible en www.uoc.edu/portal/es/symposia/congreso_ludoliteracy2013/conclusiones_actas/actas_definitivas_congreso_edumed_2013.pdf. Consultado el 10 de enero de 2019.
- Tyner, K.; Gutiérrez, A. y Torrego, A. (2015). “Multialfabetización sin muros en la era de la convergencia. La competencia digital y “la cultura del hacer” como revulsivos para una educación continua”. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 19 (2), pp. 41-56.
- Valdivia-Barrios, A.; Herrera, M. y Guerrero, M. (2015). “Aprendizaje y producción mediática digital en la escuela: Un abordaje etnográfico del aprendizaje como práctica cultural en Artes Visuales”. Estudios Pedagógicos, 41 (especial), pp. 231-251. <https://doi.org/10.4067/S0718-07052015000300015>.
- Wilson, C.; Grizzle, A.; Tuazon, R.; Akyempong, K. y Cheung, Ch. K. (2011). Alfabetización mediática e informacional. Curriculum para profesores. Nueva York.: UNESCO. Disponible en: <http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002160/216099S.pdf>. Consultado el 11 de abril de 2019.