La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales en revistas españolas de Ciencias de la Educación. Un análisis bibliométrico (2007-2017)

  1. Gomez-Carrasco, Cosme J. 1
  2. López-Facal, Ramón 2
  3. Rodriguez-Medina, Jairo 3
  1. 1 Universidad de Murcia
    info

    Universidad de Murcia

    Murcia, España

    ROR https://ror.org/03p3aeb86

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  3. 3 Universidad de Valladolid
    info

    Universidad de Valladolid

    Valladolid, España

    ROR https://ror.org/01fvbaw18

Journal:
Didáctica de las ciencias experimentales y sociales

ISSN: 0214-4379

Year of publication: 2019

Issue: 37

Pages: 67-88

Type: Article

DOI: 10.7203/DCES.37.14440 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Didáctica de las ciencias experimentales y sociales

Abstract

A bibliometric research is carried out on the scientific production of Didactics of Social Sciences in Spanish education journals. We have analyzed specific and general journals in databases such as JCR, Scopus or with the FECyT quality label. The articles have been quantified and classified, analyzing the topics and their evolution, as well as the institutions that have the highest production. The results show a significant increase in production, especially from 2012. The topics with greater presence and that have increased the most are those about historical education and heritage education. It has become clear that the production is highly concentrated in a few universities, among which Murcia stands out. The conclusion is that Didactics of Social Science has overcome the emerging phase and can now be considered as consolidated, although it has as pending tasks: the increase of production in impact journals and the improvement of network collaboration between universities

Funding information

Esta investigación ha recibido financiación de los proyectos: “La educación formal en los procesos de construcción de identidades y su relación con las competencias sociales” (Plan Nacional de I+D+i, Gobierno de España y Fondos Feder de la UE: EDU2015-65621-C3-1-R) y “Competencias docentes y métodos activos de aprendizaje. Una investigación evaluativa con el profesorado en formación de ciencias sociales” (Agencia de Ciencia y Tecnología de la Región de Murcia: 20638/JLI/18)

Funders

Bibliographic References

  • Adler, S. A. (2008). The education of social studies teachers. En. L. S. Levstik y C. A. Tyson (Eds.), Handbook of research on social studies education (pp. 329-351). Nueva York: Routledge.
  • Armas, X. (2004). Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia. En F. Salvador, J. L. Rodríguez y A. Bolívar (dirs.). Diccionario Enciclopédico de Didáctica (pp. 161-174). Málaga: Aljibe.
  • Barton, K. C. (2012). School history as a resource for constructing identities: implications of research from the United States, Northern Ireland, and New Zealand. En M. Carretero, M. Asensio y M. Rodríguez€ Moneo (Eds.), History education and the construction of identities (pp. 93–107). Charlotte, NC: Information Age.
  • Carretero, M. Grever y S. Berger (Eds). Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education. Londres: Palgrave McMillan
  • Counsell, C. (2011). Disciplinary Knowledge for All, the Secondary History Curriculum and History Teacher´ Archivement´, The Curriculum Journal, 22(2), 201-225.
  • Counsell, C., Burn, K. y Chapman, A. (2016). MasterClass in History Education. Transforming Teaching and Learning. Londres: Bloomsbury.
  • Cuenca, J. M. (2001). La investigación en didáctica de la historia: debate y aportaciones. En F. J. Pozuelos y Travé, G. (coord.). Entre pupitres: razones e instrumentos para un nuevo marco educativo (pp. 243-252). Huelva: Universidad de Huelva.
  • Cuenca, J. M. y López, I. (2014). La enseñanza del patrimonio en los libros de texto de Ciencias Sociales, Geografía e Historia para ESO. Cultura y Educación, 26 (1), 1-43.
  • De Groot-Reuvekamp, M. Ros, A. Van Boxtel, C. (2018). A successful profesional development program in history: What matters? Teaching and Teacher Education, 75, 290-301.
  • Dickinson, A. K. y Lee, P. J. (1978) (eds.). History Teaching andHistorical Understanding. Londres: Heinemann Educational Books.
  • Domínguez Castillo, J. (2015) Pensamiento histórico y evaluación de competencias. Barcelona: Graó.
  • Epstein, T. y Salinas, C. S. (2018). Research Methodologies in History Education. En S. A. Metzger y L. M. Harris (eds.). The Wiley International Handbook of History Teaching and Learning (pp. 61-92). Arizona: Wiley.
  • Estepa, J. (2009). Aportaciones y retos de la investigación en la didáctica de las ciencias sociales. Investigación en la escuela, 69, 19-30.
  • Fontal, O. y Ibáñez, A. (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Educatio Siglo XXI, 33 (1), 15-32.
  • Fontal, O., & Ibáñez, A. (2017). Research on Heritage Education. Evolution and Current State Through analysis of High Impact Indicators. Revista de Educación, 375, 184-214.
  • Gómez, C. J. y Miralles, p. (2015). ¿Pensar históricamente o memorizar el pasado? La evaluación de los contenidos históricos en la educación obligatoria en España. Revista de Estudios Sociales, 52, 52-68.
  • Gómez, C. J. y Miralles, P. (2016). Historical Skills in Compulsory Education.: Assessment, Inquiry Based Strategies and Argumentation. New Approaches in Educational Research, 5(2), 139-146.
  • Henríquez, R. y Pagés, J. (2004). La investigación en didáctica de la historia. Educación XX1, 7, 63-84.
  • Hernández Cardona, F. X. (2000). Epistemología y diversidad estratégica en la didáctica de las ciencias sociales. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 24, 19-32.
  • Ibáñez, A., Gillate, I. y Madariaga, J. M. (2015). Utilización de la historia oral para el aprendizaje de contenidos históricos en Educación Secundaria y su relación con la identidad local, la motivación y el autoconcepto social. Tempo e Argumento, 7 (16), 204-229.
  • Lee, P. (2005). Putting Principles into Practice: Understanding History. En M. S. Donovan y J. D. Bransford (Eds.), How students learn: History in the classroom (pp. 29-78). Washington, DC: National Academies Press.
  • Lee, P. y Ashby, R. (2000).Progression in Historical Understanding among Students Ages 7‐14. En P. N. Stearns, P. Seixas y Wineburg, S. (Eds.), Knowing, Teaching, and Learning History: National and International Perspectives (pp. 199-222). New York, NY: University Press.
  • Liceras, A. (2004). La investigación sobre formación del profesorado en didáctica de las ciencias sociales. Profesorado, revista de currículo y formación del profesorado, 8(1), 1-14.
  • Metzger, S. A. y Harris, L. M. (2018) (eds.). The Wiley International Handbook of History Teaching and Learning. Arizona: Wiley.
  • Miralles, P. , Molina, S. y Ortuño, M. (2011). La investigación en didáctica de las ciencias sociales. Educatio. Siglo XXI, 29 (1), 149-174.
  • Miralles, P. (2006). Proyecto docente e investigador para optar a una plaza de Profesor Titular de Universidad en el área de Didáctica de las Ciencias sociales. Universidad de Murcia.
  • Pollock, S. A. (2014). The Poverty asn Possibility of Historical Thinking: An Overbiew of Recent Research into History Teacher Education. En R. Sandwell y A. V. Heyking (Eds). Becoming a History Teacher (pp. 60-74). Toronto: University of Toronto Press.
  • Prats, J. (1997). La investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. En La formación del profesorado y la didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 9-25). Sevilla: Díada.
  • Prats, J. (2002a). Hacia una definición de la investigación en didáctica de las ciencias sociales. Enseñanza de las ciencias sociales, 1, 81-89.
  • Prats, J. (2002b). La didáctica de las ciencias sociales en la Universidad española: estado de la cuestión. Revista de Educación, 328, 81-96.
  • Prats, J. (2003). Líneas de investigación en didáctica de las ciencias sociales. Historia & Ensino. Revista do Laboratorio de Ensino de Historia, 9, 1-25.
  • Prats, J. y Valls, R. (2011). La didáctica de la historia en España: estado reciente de la cuestión. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 25, 17-35.
  • Reisman, A. (2012). “Reading like a historian”: A document-based history curriculum intervention in urban high schools. Cognition and Instruction, 30(1), 86–112.
  • Rüsen, J. (2004). Historical Conciusness: Narrative Structure, Moral Function and Ontogenetic Development. En P. Seixas (ed.), Theorizing Historical Consciouness (pp. 63-85). Toronto: University of Toronto Press.
  • Rüsen, J. (2015) Teoria da História. Uma teoria da historia como ciência. Curitiba (Brasil): Ed. Universidade Federal do Paraná.
  • Seixas, P. (2017). Historical Counsciousness and Historical Thinking. En M. Carretero, M. Grever y S. Berger (Eds). Palgrave Handbook of Research in Historical Culture and Education (pp. 59-72). Londres: Palgrave McMillan.
  • Seixas, P. y Morton, T (2013). The Big Six Historical Thinking Concepts. Toronto: Nelson.
  • Van Straaten, D., Wilschut, A. y Oostdam, R. (2018). Measuring students’ appraisals of the relevance of history: The construction and validation of the Relevance of History Measurement Scale (RHMS). Studies in Educational Evaluation, 56, 102-111.
  • VanSledright, B. A. (2014). Assessing Historical Thinking and Understanding. Innovation Design for New Standards. Nueva York: Routledge.
  • Wineburg, S. (2001) Historical Thinking and other Unnatural Acts. Charting the Future of Teaching the Past. Filadelfia: Temple University Press.