Self-destructive content in university teachingnew challenge in the Digital Competence of Educators

  1. José Sixto-García 1
  2. Ana Duarte-Melo 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade do Minho
    info

    Universidade do Minho

    Braga, Portugal

    ROR https://ror.org/037wpkx04

Revista:
Comunicación y sociedad = Communication & Society

ISSN: 2386-7876

Ano de publicación: 2020

Volume: 33

Número: 3

Páxinas: 187-199

Tipo: Artigo

DOI: 10.15581/003.33.3.187-199 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Comunicación y sociedad = Communication & Society

Resumo

The Z are the first digital native people gaining access to university. It is a generation that registers high rates of social media consumption, but their digital competence is not as outstanding as one might expect due to the training’ deficiency they have acquired in previous educational levels caused, among other reasons, by the primary and secondary teachers’ low digital competence. The current research aims to identify the demand for using social networks and messaging apps 2.0 in university teaching. A quantitative methodology was employed in order to know the technological prospects of the university Z in the Euroregion Galicia-North of Portugal, in the context of an Erasmus mobility. The results confirm the necessity to continue using social media, but only those within the students’ technological comfort zone; thus, it is necessary to combine transmedia storytelling with the insertion of technological proposals in environments initially not conceived for learning. It is concluded that the Z are starting to claim the use of state-of-the-art resources such as self-destructive content, which requires an immediate improvement in the university educators’ digital competence by means of continuing training programmes, since only the pioneer educators with a C2 level can detect and pay attention to this type of demands.

Información de financiamento

This research was funded thanks to the Erasmus+ program; the project of the State Program of Research, Development and Innovation oriented to social challenges ‘Uses and information preferences in the new media map in Spain: journalism models for mobile devices’ (Reference: CSO2015-64662-C4-4-R), from the Ministry of Economy and Competitiveness, co-financed by the FEDER structural fund; and to the International Communication Management Research Network (XESCOM).

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Aguaded, I. & Guerra, S. (2012). Razones para una educación mediática en la sociedad multipantallas. Sphera Pública, 12, 21-39. Retrieved from https://bit.ly/2QJGU07
  • Amiama-Espaillat, C. & Mayor-Ruiz, C. (2017). Digital Reading and Reading Competence: The influence in the Z Generation from the Dominican Republic. [Lectura digital en la competencia lectora: La influencia en la Generación Z de la República Dominicana]. Comunicar, 52(XXV), 105-113. http://www.doi.org/10.3916/C52-2017-10
  • Badia, A. & Monedero, C. (2008). La enseñanza y el aprendizaje de estrategias de aprendizaje en entornos virtuales. In C. Coll & C. Monedero (Eds.), Psicología de la educación virtual. Aprender y enseñar con las TIC (pp. 348-367). Madrid: Morata. Retrieved from https://bit.ly/2Fn4Y82
  • Ballesta, J. & Martínez, J. (2015). Integración del e-book enriquecido para la mejora de la alfabetización mediática en Educación Primaria. Profesorado, 20(1), 199-213. Retrieved from https://bit.ly/2DEs20u
  • Bennett, S., Maton, K. & Kervin, L. (2008). The Digital Natives Debate: A Critical Review of the Evidence. British Journal of Educational Technology, 39(5), 775-786. http://www.doi.org/10.1111/-j.1467-8535.2007.00793.x
  • Bonilla-del-Río & Aguaded, I. (2018). La escuela de la era digital: smartphones, apps y programación en Educación Primaria y su repercusión en la competencia mediática del alumnado. Píxel-Bit, 53, 151-163. http://www.doi.org/10.12795/pixelbit.2018.i53.10
  • Cabra-Torres, F. & Marciales-Vivas, G. P. (2009). Mitos, realidades y preguntas de investigación sobre los ‘nativos digitales’: una revisión. Universitas Psychologica, 8(2), 323-338. Retrieved from https://bit.ly/2B6mYPO
  • Cano, J., Domínguez, A. & Ricardo, C. (2018). Strengthen of digital competence of higher education students in virtual learning environments. Espacios, 39(25), 35-44. Retrieved from https://bit.ly/2RUzZBA
  • Chaves, M. E., Matarrita, R. & Cardoso, M. R. (2017). Currículum exponencial por competencias. La fábrica de cursos innovadores para la generación creativa: Millennials, Z y Alfa. Memorias de la 16ª Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI 2017) (pp. 6-11). Orlando. Retrieved from https://bit.ly/2OIUrn6
  • Cobo, C. & Moravec, J. W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Barcelona: Publicacions i Edicions de la Universitat de Barcelona. Retrieved from https://bit.ly/1qTVLVK
  • Creswell. J. W. (2009). Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Thousand Oaks, CA: Sage. Retrieved from https://bit.ly/2QLlwb9
  • Escobar, J. C. & Sánchez, P. A. (2018). Conceptual limitations for the evaluation of digital competence. Espacios, 39(43), 11-16. Retrieved from https://bit.ly/2zbkPky
  • Falcó, J. M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la comunidad autónoma de Aragón. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(4), 73-83. http://www.doi.org/10.24320/redie.2017.19.4.1359
  • Fartura, S., Pessoa, T. & Barreira, C. (2014). The role of ICT in primary teachers’ practices. Exploratory study. Profesorado, 18(3), 119-135. Retrieved from https://bit.ly/2B6olOh
  • Fernández, F. J., Fernández, M. J. & Rodríguez, J. M. (2018). El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos madrileños. Educación XX1, 21(2), 395-416. http://www.doi.org/10.5944/educXX1.17907
  • Fernández-Cruz, F. J. & Fernández-Díaz, M. J. (2016). Los docentes de la Generación Z y sus competencias digitales. [Generation Z’s Teachers and their Digital Skills]. Comunicar, 46(XXIV), 97-105. http://www.doi.org/10.3916/C46-2016-10
  • Ferro, C., Martínez, A. I. & Otero, M. C. (2009). Ventajas del uso de las TICs en el proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles. EDUTEC, 29, http://www.doi.org/10.21556/edutec.2009.29.451
  • Gallardo, E. (2012). Hablemos de estudiantes digitales y no de nativos digitales. UT, Revista de Ciències de Educació, Jun, 7-21. Retrieved from https://bit.ly/2PWglry
  • García, C., Días, P., Sorte, A., Díaz-Pérez, J., Rita, A. & Gandra, M. (2014). Use of ITC and 2.0 Web tools by Portuguese teachers of primary and special education: The importance of the personal competences. Profesorado, 18(1), 241-255. Retrieved from https://bit.ly/2B66hE8
  • García-Valcarcel, A. & Tejedor, F. J. (2017). Student perception of the value of ICT’s in their learning strategies and their relation to performance. Educación XX1, 20(2), 137-159. http://www.doi.org/10.5944/educXX1.13447
  • Garrote, D., Arenas, J. A. & Jiménez-Fernández, S. (2018). Educación Intercultural en el aula: profesorado y TIC. Revista Prisma Social, 22, 326-345. Retrieved from https://bit.ly/2QFsrTa
  • Gregorio-Chaviano, O. (2018). Análisis de la Educomunicación como campo de investigación en desarrollo: una aproximación bibliométrica. III Congreso Internacional Competencias Mediáticas. Medellín: Universidad Católica Luis Amigó. Retrieved from https://bit.ly/2TeCWyo
  • Gunawan, W., Prisca, E., Nurul, A. & Sferianto (2018). E-learning through social media in the virtual media environment. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 420 (012110). http://www.doi.org/10.1088/1757-899X/420/1/012110
  • Gutierrez-Rubi, A. (2015). La generación Millennials y la nueva política. Revista de Estudios de Juventud, 108, 161-169. Retrieved from https://bit.ly/2HS5qYQ
  • Hernández, C. A., Prada, R. & Ramírez, P. (2018). Perspectivas actuales de los docentes de Educación Básica y Media acerca de la aplicación de las Competencias Tecnológicas en el aula. Espacios, 39(43), 19-31. Retrieved from https://bit.ly/2Dm8Y63
  • Interactive Advertising Bureau (2018). Estudio Anual de Redes Sociales 2018. Retrieved from https://bit.ly/2J95UhE
  • Knobel, M. & Lankshear, C. (2014). Studying New Literacies. Journal of Adolescent & Adult Literacy, 58(2), 97-101. http://www.doi.org/10.1002/jaal.314
  • Lacave, C., Molina, A. I., Fernández, M. & Redondo, A. (2015). Análisis de la fiabilidad y validez de un cuestionario docente. In X. Canaleta, A. Climent & L. Vicent (Eds.), Actas de las XXI Jornadas de la Enseñanza Universitaria de la Informática (pp. 136-143). Andorra: JENUI. Retrieved from https://bit.ly/2QLczyi
  • Laszlo, D., Andrea, H., Tunde, T., Peter, S., Magdolna, E. V. & Maria, D. (2016). IKT-használat 10–18 éveseknél egy ikt-eszközhasználati kérdőív bemutatása. Magyar Pszichologiai Szemle, 71(1), 25-56. Retrieved from https://bit.ly/2r4vWat
  • Llaneza, P. (2016). La Generación Z: incógnitos y privados. Revista de Estudios de Juventud, 114, 143-156. Retrieved from https://bit.ly/2gPQ0uL
  • Lucas, M., Moreira, A. & Costa, N. (2017). The European digital competence framework: contribution for its comprehension and development. Observatorio Journal, 11(4), 181-198. Retrieved from https://bit.ly/2B5NmJx
  • Maestre, M. M., Nail, O. & Rodríguez-Hidalgo, A. J. (2017). Desarrollo de competencias TIC y para la educación inclusiva en la formación inicial práctica del profesorado. Bordón, 69(3), 01-16. http://www.doi.org/10.13042/Bordon.2017.51110
  • Marín-Díaz, V. (2017). TIC y educación inclusiva. Presentación editorial. Bordón 69(3), 17-22. Retrieved from https://bit.ly/2TbBSeu
  • Marktest Consulting (2018, Noviembre 06). Os portugueses e as redes sociais. Retrieved from https://bit.ly/2PvkrHT
  • Marzal, M. A., Calzada, J. & Ruvalcaba, E. (2015). Learning objects as a resource in information literacy in competency-based, post-graduate degree programs. Investigación Bibliotecológica, 29(66), 139-168. http://www.doi.org/10.1016/j.ibbai.2016.02.029
  • Navarro, L. A., Cuevas, O. & Martínez, J. (2017). Meta-análisis sobre educación vía TIC en México y América Latina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(1), 10-20. http://www.doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.1217
  • Ochoa, R. & Neves, L. (2016). sMOOC Necessidades Educativas Especiais – uma experiência em língua portuguesa integrada num modelo de aprendizagem colaborativa europeu. In R. Roig-Vila (Ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 974-982). Barcelona: Octaedro. Retrieved from https://bit.ly/2qKWRYP
  • Orozco, G. H., Cabezas, M., Martínez, F. & Mercado-Varela, M. A. (2016). Validación de un cuestionario para determinar las Competencias Digitales del profesorado universitario y la Aceptación de las TIC en su práctica docente. In R. Roig-Vila (Ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 983-993). Barcelona: Octaedro. Retrieved from https://bit.ly/2qKWRYP
  • Parlamento Europeo y Consejo (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias esenciales para el aprendizaje a lo largo de la vida. Diario Oficial de la Unión Europea, L394/310. Retrieved from https://bit.ly/2DEZLGS
  • Pérez-Escoda, A. & Rodríguez, M. J. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado de Educación Primaria en Castilla y León. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 399-415. http://www.doi.org/10.6018/rie.34.2.215121
  • Pérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A. & Fandos-Igado, M. (2016). La competencia digital de la Generación Z: claves para su introducción curricular en la Educación Primaria [Digital Skills in the Z Generation: Key Questions for a Curricular Introduction in Primary School], Comunicar, 49(XXIV). http://www.doi.org/10.3916/C49-2016-07
  • Pérez-Escoda, A., García-Ruiz, R., Castro Zubizarreta, A. & Aguaded, I. (2017). Media Literacy and Digital Skills for Enhancing Critical Thinking in Networked. In J. M. Dodero, M. S. Ibarra & I. Ruiz (Eds.), Proceedings of the 5th International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing MulticulturalitySociety, art. 67. Cádiz. http://www.doi.org/10.1145/3144826.3145417
  • Pérez-Escoda, A., Iglesias-Rodríguez, A. & Sánchez-Gómez, M. C. (2016). Competencia digital y TIC: claves de la ciudadanía digital y requisitos para el futuro profesorado. In R. Roig-Vila (Ed.), Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza-aprendizaje (pp. 1793-1802). Barcelona: Octaedro. Retrieved from https://bit.ly/2qKWRYP
  • Prensky, M. (2010). Nativos e Inmigrantes Digitales. Cuadernos SEK. Institución Educativa SEK. https://bit.ly/2w6wfW6
  • Rangel, A. (2015). Competencias docentes digitales: propuesta de un perfil. Píxel-Bit, 46, 235-248. https//www.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.15
  • Ranieri, M. & Bruni, I. (2018). Digital and Media Literacy in Teacher Education: Findings and Recommendations from the European Project e-MEL. Italian Journal of Educational Research, 11(20), 151-165. Retrieved from https://bit.ly/2qJgH6E
  • Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. In Y. Punie (Ed.), Publications Office of the European Union. Luxembourg: Publications Office of the European Union. http://www.doi.org/10.2760/159770
  • Sampedro, B. E. & Maldonado, G. A. (2017). The use of ICTS as resources to work with inclusive education: ratings given by Mexican and Spanish students. Bordón, 69(3), 89-106. Retrieved from https://bit.ly/2QCMDF4
  • Sánchez-Martínez, C., Ricoy, M. C. & Feliz-Murias, T. (2018). Activities and dynamics with tablets in an Elementary School in Spain. Educ. Pesqui, 44, e183309 http://www.doi.org/10.1590/s1678-4634201844183309
  • Saurabh, S. & Gautam, S. (2019). Modelling and statistical analysis of YouTube’s educational videos: A channel Owner’s perspective. Computers & Education, 128, 145-158. http://www.doi.org/10.1016/j.compedu.2018.09.003
  • Schroer, W. (2008). Defining, Managing and Marketing to Generations X, Y and A. The Portal, 40, 9. Retrieved from https://go.aws/352rITS
  • Sefo, K., Granados, J. M., Lázaro, M. L. & Fernández-Larragueta, S. (2017). La formación del profesorado para un uso innovador de las TIC: Un estudio de caso en la Educación Obligatoria en la provincia de Almería. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 21(4), 241-258. Retrieved from https://bit.ly/2zROfUq
  • Shutenko, A. I., Shutenko, E. N., Sergeev, A. M., Ryzhkova, I. V., Talysheva, A. & Tsareva, E. V. (2018). The use of modern ICT to provide students’ self-realization in Russian higher school. Espacios, 39(43),15-29. Retrieved from https://bit.ly/2zVFHM4
  • Sixto, J. (2018). Patrones de autoridad e influencia en Instagram para la gestión de la comunicación organizacional y de las marcas personales. Redmarca, 11(21), 79-101. Retrieved from https://bit.ly/2BqLnQ4
  • Tobar, A. O. (2017). Índice de competencias TIC en docentes de educación superior. Campus Virtuales, 6(2), 113-125. Retrieved from https://bit.ly/2Di255P
  • Vera, J., Torres, E. & Martínez, E. (2014). Evaluación de Competencias Básicas en TIC en Docentes de Educación Superior en México. Pixel-Bit, 44, 144-155. http://www.doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.10
  • Viloria Del Valle, D., Pacheco, J. & Hambuger, J. (2018). Technological skills of teachers of Colombian universities. Espacios, 39(43), 26-36. Retrieved from https://bit.ly/2Q3E35q