Aprendizaje matemático infantil a través del trabajo por proyectos.

  1. María Salgado 1
  2. María Jesús Salinas 1
  3. Pablo G. Sequeiros 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Matemáticas, Educación y Sociedad

ISSN: 2603-9982

Year of publication: 2018

Volume: 1

Issue: 1

Pages: 40-48

Type: Article

More publications in: Matemáticas, Educación y Sociedad

Abstract

The work of Early Childhood Education teachers determines to a large extent the mathematical actions which their students develop in the classroom, and which later they transfer to daily contexts. Therefore, it is important that teachers program and develop rich mathematical experiences from the first levels. It is about made mathematics a useful and functional tool for students allowing social inclusion, but not the segregation of students by results. Project-based learning allows a priori significant situations in which the new learning are abstracted and understood through the action. This paper presents a study of the analysis andimplementation of work projects in a classroom for early childhood education, from its programming to its evaluation, as well as its correlation with the mathematical abilities of the students.

Bibliographic References

  • Alsina, C., Burgués, C., Fortuny, J. M., Jiménez, J., & Torra, M. (1996). Enseñar matemáticas. Barcelona: Graó.
  • Alsina, A., Aymerich, C., y Barba, C. (2008). Una visión actualizada de la didáctica de la matemática en educación infantil. UNO Revista de didáctica de las matemáticas, 47, 10-19.
  • Alsina, A. (2011). Educación matemática en contexto: de 3 a 6 años. Cuadernos de educación, n. 62. Barcelona: Horsori.
  • Barros, M.G. y Palhares, P. (2001). Emergéncia da Matemática no Jardim-de- Infancia. Porto: Porto Editora.
  • Edo, M. (2005). Educación matemática versus Instrucción matemática en Infantil. En E. Rodrígues (coord..). Actas do I Congresso Internacional de Aprendizagem na Educaçao de Infancia –CIANEI (pp. 125-137). Porto: Gailivro
  • Hernández, F. y Ventura, M. (2008). La organización del currículum por proyectos de trabajo: La educación es un caleidoscopio. Barcelona: Graó.
  • Kilpatrick (1994). Educación Matemática e Investigación. Madrid: Síntesis.
  • Palhares, P. y Mamede, E. (2002). Os padroes na matemática do pré-escolar. Educare- Educere, 10(1), 107-123.
  • Núñez del Río, M.C. y Lozano, I. (2007). Test de Competencia Matemática Básica. Madrid: TEA ediciones, S.A.
  • Ramírez, M. y De Castro, C. (2014). Trayectorias de aprendizaje de la multiplicación y la división de cuatro a siete años. Épsilon. Revista de Educación Matemática, 31(3), 41-56.
  • Salgado, M. (2016). La práctica docente en la educación infantil desde el enfoque de la educación matemática realista y los procesos matemáticos. Tesis Doctoral. Santiago de Compostela. USC.
  • Salgado, M., y Salinas, M. J. (2012). El razonamiento inductivo como generador de la construcción del número en 5 años. En D. Arnau, J. L. Lupiáñez, y A. Maz (Eds.), Investigaciones en Pensamiento Numérico y Algebraico e Historia de la Matemática y Educación Matemática - 2012 (pp. 119-125). Valencia: Departamento de Didáctica de la Matemática de la Universitat de València y SEIEM.
  • Sierra, T.A. y Rodríguez, E. (2012). Una propuesta para la enseñanza del número en la Educación Infantil. Números. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 80, 25-52.