Análisis econométrico de la relación entre la educación y la mortalidad infantil en la comunidad andina. 1960-2000

  1. Maite Cancelo
  2. Nélida lamelas
Journal:
Estudios económicos de desarrollo internacional: Economic studies of international development : EEDI

ISSN: 1578-4479

Year of publication: 2003

Volume: 3

Issue: 1

Pages: 1-20

Type: Article

More publications in: Estudios económicos de desarrollo internacional: Economic studies of international development : EEDI

Abstract

This paper analyses the importance of the education in the problem of the social development of the Latin American countries, taking into account the favourable incidence that the education can exercise in the reduction of the infant mortality rates. Our econometric analysis is based on the evolution of certain socio-economic indicators selected for the group of countries of the Andean Community of Nations (CAN): Bolivia, Colombia, Ecuador, Peru and Venezuela per decades in the period of 1960-2000.

Bibliographic References

  • ARRANZ, M.; FREIRE, M. J. y GUISÁN M. C. (2001). “Un análisis internacional de las relaciones de la educación, el crecimiento y el empleo”. Investigación Económica. Vol. LXI. No. 235. pp. 45-63. Universidad Nacional Autónoma de México.
  • BANCO MUNDIAL (Anual). World Development Indicators; en www.worldbank.org
  • BARRO, R. Y SALA-I-MARTIN, X. (1995). “Economic Growth”. McGraw-Hill, Inc. U.S.A.
  • BARRO, R. y LEE, J-W. (2001). “International Data on Educational Attainment: Updates and Implications”. Oxford Economics Papers, 3. pp.541-63. Base de Datos en www.cid.harvard.edu
  • BEHRMAN, J. y WOLFE, B. (1987). “How does mother’s schooling affect family, health, nutrition, medical care usage and household sanitation?”. Journal of Development Economics Nº 36, pp.185-204.
  • CEPAL. Anuario Estadístico 1999, 2000, 2001; en www.cepal.org
  • CEPAL. CELADE-CEPAL .(1995) Boletín Demográfico nº. 56
  • CEPAL. CELADE-CEPAL .(1999) Boletín Demográfico nº. 63.
  • CEPAL. Panorama Social de América Latina 2000-2001; en www.cepal.org
  • COMUNIDAD ANDINA (2002). XIII Encuentro Presidencial de los países miembros de la CAN, Carababo, Venezuela. Documentos, en www.comunidadandina.org
  • GUISÁN, M.C y FRÍAS, I. (1997) “Economic Growth and Social Welfare in the European Regions.” Documentos de Econometría nº. 10, Servicio de Publicaciones. Universidad de Santiago de Compostela.
  • LLERAS-MUNEY, A. (2002). “The Relationship Between Education and Adult Mortality in the United States”. NBER Working Paper 8986. National Bureau of Economic Research.
  • PINTO, J. M. (2002). “Urbanización, redistribución espacial de la población y transformaciones socioeconómicas en América Latina”. Serie Población y Desarrollo. nº 30. CELADE-FNUAP. CEPAL. Santiago de Chile.
  • SCHAFGANS, M. (1991). “Fertility determinants in Peru: a quantity-quality analysis”. In HERZ, B and KHANDKER, S. edit. “Women’s Work, Education, and Family Welfare in Peru”. Chapter 5, W.B. Discussion Paper nº 116. World Bank.
  • SUBBARAO, K y RANEY, L.(1993). “Social Gains from Female Education. A Cross-National Study”. World Bank Discussion Paper nº. 194. World Bank.
  • UNICEF “El Estado Mundial de la Infancia 2001”; en www.unicef.org