Diseño e implementación del primer máster propio online de la Universidade de Santiago de Compostela. Una aproximación a las propuestas didácticas y primeros resultados.

  1. Quintá, Francisco Xosé Armas
  2. Macía Arce, Xosé Carlos
  3. Rodríguez Lestegás, Francisco
Revista:
AGALI journal: journal of social sciences and humanities

ISSN: 2444-2445 2253-9042

Ano de publicación: 2015

Volume: 5

Número: 5

Páxinas: 9-29

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: AGALI journal: journal of social sciences and humanities

Resumo

In April 2011, the Asociación Universitaria de Ciencias Sociais e Humanidades Galicia Iberoamérica (AGALI) set up, in collaboration with the research group Análise Territorial (ANTE) from the Universidade de Santiago de Compostela (USC), a "Master of Planning and Territorial Strategies in the Information Society: opportunities for development in a globalised world", renamed in the second edition as a "Master of Planning and Territorial Strategies in Today's Society". This in-house Master is taught entirely online and is the first from the USC to adopt distance learning as a solution to reaching students who have no real chance of pursuing their studies on campus. The implementation of the Master meant the entry of numerous Latin American students to the USC, especially those from the Brazilian states of Amazonas and Bahia. In addition, it caused a number of synergies, in the form of contacts with other colleagues and universities, publications in books and journals, the Master’s extension to other areas and to doctoral thesis beginnings. In this article we review these achievements, and we also explain all the steps taken to set up the Master. Our intention is to not only present the curriculum contents but also, and in particular, the ICT solutions used to reach our students, including the virtual Moodle platform and all the tools which allowed us to upload contents in an organised manner, thus fostering communication between actors and providing student assessment.

Referencias bibliográficas

  • Citas Armas Quintá, F. X., Macía Arce, X. C. e Lois González, R. C. (Eds.). (2015). Propostas geográficas de desenvolvimento e inovaçao na Amazonia. Algumas consideraçoes para o ensino e aprendizagem da geografia. Santiago de Compostela: AGALI.
  • Armas Quintá, F. X., Macía Arce, X. C. (2015). Aproximação à difusão da sociedade da informação no Brasil: um processo incipiente no meio rural. Algumas notas para o ensino da geografia na educação primária. En: Armas Quintá, F. X., Macía Arce, X. C. y Lois González, R. C. (Eds.). Propostas geográficas de desenvolvimento e inovaçao na Amazonia. Algumas consideraçoes para o ensino e aprendizagem da geografia, 11-39. Santiago de Compostela: AGALI.
  • Armas Quintá, F. X. e Macía Arce, X. C. (2014). Atlas A Sociedade da Información en Galicia. Manual de cartografía para a aprendizaxe, ensinanza e xestión do territorio. Santiago de Compostela: Andavira.
  • Armas Quintá, F. J. (2012). Website production in Galicia and its visibility on the Net. Moving towards the Knowledge Society. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (2), 77-92.
  • Armas Quintá, F. J. y Macía Arce, J. C. (2011). Teletrabajo y usos racionales del transporte público y privado en el área urbana de Madrid. En: Gonzálvez Pérez, V. y Marco Molina, J. A. (Eds.). Actas del XXII Congreso de Geógrafos Españoles, Urbanismo expansivo: De la utopía a la realidad. Alicante: Asociación de Geógrafos Españoles, Universidad de Alicante.
  • Armas Quintá (2009). Sociedade da Información e desenvolvemento rural. Análise de novos procesos socias e territoriais en rexións periféricas. O caso de Galicia. Santiago de Compostela: Universidade.
  • Bell, D. (1974). The coming of Post-Industrial Society. Londres: Heinemann. Cabalar Fuentes, M. (2011). La conservación de los paisajes del Camino de Santiago: asignatura pendiente. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (1), 57-67.
  • Cairncross, F. (2001). The death of distance 2.0. How the communications revolution will change our lives. Londres: Texere.
  • Carballo Lomba, A. (2013). Eurorrexión Galiza-Norte de Portugal: necesidade dunha mobilidade sustentable transfronteiriza. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (3), 63-85.
  • Castells, M. (2000). La era de la información: economía, sociedad y cultura. La sociedad red. Madrid: Alianza.
  • Castro Fernández, B. M. (2013). El embellecimiento del conjunto monumental de Pontevedra durante el franquismo. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (3), 9-25.
  • Davies, W. (2004). Globalization: A Spatial perspectiva. En: Matthews J. A. y Herbert, D. T. (Eds.). Unifying Geography. Common Heritage, Shared Future. Londres: Routledge.
  • Ferrás Sexto, C., Armas Quintá, F. X., García Vázquez Y. y Macía Arce, X. C. (2004). Metodología de intervención para vencer la Brecha Digital. La experiencia de www.infobrion.com. Scripta Nova, VI, (170). En línea: http://www.ub.edu/geocrit/sn/sn-170-72.htm
  • Ferrás Sexto, C. (1997). Los fundamentos teóricos del nacimiento de la sociedad postindustrial. Polígonos, (7), 133-146.
  • Fukuyama, F. (2000). La Gran Ruptura. Barcelona: Ediciones B.
  • García Sanabria, J., Arenas Granados, P. y Arcila Garrido, M. (2014). La gestión del medio marino: el sistema costero-marino. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (4), 31-49.
  • García Tato, I. (2011). Historia y mito: los mitos estelares en el Camino de Santiago. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (1), 11-31.
  • Gés, M. (1997). La cultura telemática y el territorio. La Factoría, (2).
  • Gusman Barbosa, I. (2013). O impacto do evento da Capital Europeia da Cultura na actividade turística: Um estudo comparativo entre Santiago de Compostela 2000 e Guimaraes 2012. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (3), 27-46.
  • Gutiérrez Puebla, J. (1998). Redes, espacio y tiempo. Anales de Geografía de la Universidad Complutense, (18), 65-86.
  • Juan García, N. (2011). Parada y fonda en el Camino de Santiago: un importante enclave de la Ruta Jacobea en el Pirineo Aragonés. El peso de la tradición medieval en la Edad Moderna. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (1), 59-71.
  • Kim, A. (2013). Analysis and perspectives of tourism development in Uzbekistan. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (3), 87-101.
  • Lixó Gómez, C. (2014). As linguas e as identidades: o papel do profesoardo de Ciencias Sociais nas sociedades plurilingües. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (4), 51-65.
  • Lois González, R. C., Macía Arce, J. C., Armas Quintá, F. J. y Cabalar Fuentes, M. (Coords.) (2013). Análisis, Planificación y Estrategias Territoriales en la Sociedad de la Información. Santiago de Compostela: AGALI.
  • Lois González, R. C., Macía Arce, J. C., Armas Quintá, F. J. y Cabalar Fuentes, M. (Coords.) (2013). Procesos de Desarrollo en un Mundo Globalizado. Santiago de Compostela: AGALI.
  • Lois González, R. C., Macía Arce, X. C. y Armas Quintá, F. X. (Coords.) (2013). Planification et stratégies territoriales dans la société actuelle. Santiago de Compostela: AGALI.
  • Lois González, R. C., Macía Arce, J. C., Armas Quintá, F. J., Cabalar Fuentes, M. y Cardoso da Silva, L. (Coords.) (2012). Planificación y Estrategias Territoriales en la Sociedad Actual. Santiago de Compostela: AGALI.
  • Lois González R. C. y Piñeiro Antelo, M. A. (2012). Comunidades costeiras sustentables. Un caso de estudo en Galicia. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (2), 51-58.
  • Lois González, R. C., Macía Arce, J. C. y Armas Quintá, F. J. (2010). ICT inequalities in the Spanish urban system. Journal of Urban and Regional Analysis. 2, (2), 19-32.
  • López, L. (2012). El poder religioso en el Paisaje Europeo Occidental. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (2), 59-75.
  • López Carro, R. y Pérez González, A. (2014). Lectura comparativa das xeografías urbanas de Vigo e do Porto. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (4), 67-79.
  • Macía Arce, X. C. et al. (Eds.) (2016). Ensinar na Sociedade da Información. Santiago de Compostela: Grupo Colección Didáctica das Ciencias Sociais (en prensa).
  • Macía Arce, X. C., Rodríguez Lestegás, F. y Armas Quintá, F. X. (2015). Manual de Aprendizaxe e Ensinanza de Xeografía e Ciencias Sociais para Educación Secundaria. Santiago de Compostela: Andavira.
  • Macía Arce, X. C., Rodríguez Lestegás, F. e Armas Quintá, F. X. (Eds.). (2015). Ensinar Geografia. Realidades e propostas no Brasil e Galiza. Santiago de Compostela: Andavira.
  • Macía Arce, J. C. y Armas Quintá, F. J. (2011). Analysis of the Way of St. James Friends Associations on the Net. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (1), 43-55.
  • Macía Arce, X. C. (2007). Sociedad de la Información en la Europa Atlántica. Análisis de casos en Galicia e Irlanda (ca. 1990-2000). Santiago de Compostela: Universidade.
  • Martins Rodal, B. y Castro Camba, G. (2014). A identidade como factor motivador da práctica deportiva: O fútbol gaélico na Galiza. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (4), 81-101.
  • Muhammad, S., Ottens, H., Ettema, D. y De Jong, T. (2007). Telecommuting and residential locational preferences: a case study of the Netherlands. Journal of Housing and the Built Environment, (22), 339-358.
  • Nunes Zogahib, A. L., Botelho, L., Oliveira Bartolomeu, A. y Silva da Menezes, I. A. (2013). Desenvolvimento urbano e questão ambiental na amazônia: o caso projeto habitacional Nova Cidade em Manaus. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (3), 51-62.
  • Pérez Guilarte, Y. y Echarri Chávez, M. (2012). El Turismo Cultural, ¿Alternativa turística para Cuba? La imagen como destino cultural en el mercado español. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (2), 33-50.
  • Rhee, H. (2007). Home-based telecommuting and commuting behavior. Journal of Urban Economics, (63), 198-216.
  • Sassen, S. (2003). Los espectros de la globalización. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
  • Short, R. y Kim, J. (1999). Globalization and the City. Harlow, Essex: Longman.
  • Silva da Oliveira, R. (2012). O discurso dos Xornais Surinameses sobre os inmigrantes Brasileiros (2007-2010). AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (2), 11-31.
  • Suárez Piñeiro, A. M. (2011). Os Camiños de Santiago: dende as súas orixes unha rede privilexiada do patrimonio histórico. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (1), 33-42.
  • Toffler, A. (1980). The third wave. Nueva York: Bantam.
  • Valverde, A. R. (2014). A música como recurso promotor de aprendizagens em História e em Geografia: estudo em contexto. AGALI Journal of Social Sciences and Humanities, (4), 9-29.
  • Veltz, P. (1999). Mundialización, Ciudades y Territorios. Barcelona: Ariel.