La investigación universitaria en Españauna lucha entre la ciencia y la burocracia, 1994-2018

  1. Guisan, Mª del Carmen 1
  2. Exposito, Pilar 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Estudios Economicos Regionales y Sectoriales : EERS: Regional and sectoral economic studies : RSES

ISSN: 1578-4460

Year of publication: 2019

Volume: 19

Issue: 1

Pages: 115-126

Type: Article

More publications in: Estudios Economicos Regionales y Sectoriales : EERS: Regional and sectoral economic studies : RSES

Abstract

The quality of teaching and research in Spanish universities is generally high, according to several international indicators, despite the lack of sufficient institutional support. There was a lower average level of satisfaction, with the quality of the working conditions of the researchers, in the surveys of Spanish universities compared to other countries in Europe and the United States. Within Spain there is a higher level of satisfaction in the areas of Natural Sciences compared to those of Social Sciences. The problems are persistent, during several decades, in the evaluation of Sexenios of Social Sciences, Humanities and other areas, the insufficient financing of the investigation and the excesses of bureaucracy in all the areas. We cite several documents of Scientific Associations and Conferences of Deans and Deans presented before the Ministries in charge of the universities in a period of 25 years (1994-2018), and before the European Union, for the reduction of bureaucratic obstacles and to improve the institutional support for university research. The importance of Parliaments listening more to Scientific Associations and Trade Unions of university professors is emphasized, in order to avoid the defenselessness of the researchers before the bureaucratic power

Bibliographic References

  • Abbot, A. (2010). "Ms Smits goes to Brussels. Enthusiastic welcome for the new European Research chiel". Published online 15 June 2010 | Nature 465, 857 (2010) | doi:10.1038/465857.
  • Caballero, Katia (2013). "Nivel de satisfacción del profesorado universitario hacia los sistemas de evaluación. Revista de Educación, 360. Enero-abril. DOI: 10-4438/1988-592X-RE-2011-360-124. http://www.revistaeducacion.mec.es/doi/360_124.pdf.
  • Campbell, P. (2008) "Escape from the impact factor" Contribution to the Theme Section ‘The use and misuse of bibliometric indices in evaluating scholarly performance’. Ethics Sci Environ Polit, Vol. 8: 5–7, doi: 10.3354/esep00078, Printed June, 2008, Published online January 4, 2008.
  • Galán, A. (2018). El Tribunal Supremo asesta un nuevo golpe a la CNEAI. Aula Magna 2.0. Revista Científica de Educación en Red. http://cuedespyd.hypotheses.org/4373.
  • García Benau, M.A., Gandía Cabedo, J.L. y C. de Fuentes (1997) "Grado de satisfaccion de los profesores universitarios de Contabilidad con la carrera academica" . Revista Española de Financiación y Contabilidad, Vol. XXVI, nº 90, enero-marzo, pp. 541-575. https://www.aeca.es/old/refc_1972-2013/1997/91-7.pdf.
  • Gómez-Sancho, J.M., Muñiz-Pérez, M.A. (2017). La evaluación del profesorado en Economía.Trabajo en curso: https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6121572.pdf.
  • Guisán, M.C., Cancelo, M.T. (2006). "Indicadores de producción científica en Economía, Ciencia y Tecnología: Análisis Comparativo de España, Unión Europea y Estados Unidos". Estudios Económicos de Desarrollo Internacional,Vol. 6-2, http://www.usc.es/economet/eedi.htm.
  • Guisan, M.C. (2017). RD Expenditure On Higher Education In Spain, 1990-2015: Inequalities, Among Regions And Fields, And Comparisons With Europe And The United States. Regional and Sectoral Economic Studies, Vol. 17-1, Disponible en http://www.usc.es/economet/rses.htm.
  • Guisán, M.C. (2019). Problemas de la investigación universitaria en España: 25 años de Información del Blog Foro-Unives, 1994-2018. Documento de la serie Economic Development, nº 122. Disponible en http://www.usc.es/economet/econometria.htm.
  • Köhler, H.D. (2008) Los sindicatos en España frente a los retos de la globalización y del cambio tecnológico (con la colaboración de José Pablo Calleja Jiménez). Laboratorio Alternativas, Documento de trabajo 142/2008.
  • Nogueira, A. (2018). En España o investigas o Anecas. Artículo en Agenda Pública. El Pais. http://agendapublica.elpais.com/en-espana-o-investigas-o-anecas/.
  • Información cadena SER 2-12-2018: SOS para salvar la investigación en España https://cadenaser.com/programa/2018/02/12/hoy_por_hoy/1518410292_388604.html .Artículo de El Mundo, 4-1-2017. La ciencia en España como problema.
  • J. A. de Azcárraga, J. Jiménez-Barbero y F. Marcellán. Son, respectivamente, presidentes de la Real Sociedad Española de Física (RSEF), Real Sociedad Española de Química (RSEQ) y Real Sociedad Matemática Española (RSME). http://www.senado.es/legis9/publicaciones/pdf/senado/bocg/I0168.PDF https://www.abc.es/20101011/comunidad-galicia/sexenios-historico-acuerdo-entre20101011.html
  • Entrevista, en el año 2016, a Darío Villanueva en la Revista Turia de la Diputación de Teruel http://www.ieturolenses.org/revista_turia/index.php/actualidad_turia/cat/conversaciones/post/da rio-villanueva-los-espanoles-tenemos-que-superar-de-una-vez-el-autodesprecio/
  • Blog Foro Unives: Manifiesto de los Sexenios https://forounives2010.blogspot.com/search/label/Manifiesto%20de%20los%20Sexenios.
  • https://forounives2010.blogspot.com/2010/01/1-foro-unives-2010-apoyo-las.html Artículo de El Cultural 8-7-2015 con las declaraciones de representantes de la Real Academia de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales.