Nivel de competencia digital del alumnado de educación primaria en Galicia. La influencia sociofamiliar.
-
1
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 1578-7680
Datum der Publikation: 2019
Titel der Ausgabe: Competencia digital e inclusión social en niños y niñas de educación primaria
Ausgabe: 19
Nummer: 61
Art: Artikel
Andere Publikationen in: RED: revista de educación a distancia
Zusammenfassung
Results of the digital competence´s test is presented in a sample of sixth Primary Education students from the autonomous community of Galicia in the 2018-19 academic year. The test was based on the DigComp model adapted to the subjects' age. The sample was of stratified type with proportional affixation according to the total number of 6th grade students. The data were analyzed with the SPSS program, version 22.0. Univariate descriptive analyzes and hypothesis contrast tests were carried out. The results allow knowing the level of Galician students in each areas of digital competence, both in knowledge and attitudes, as well as the possible differences between them depending on the habitat, the school and the socio-family characteristics. The lowest level is obtained in the informational and content creation dimensions. The highest average reached is in the security area. The overall average of all dimensions is 60/100.
Informationen zur Finanzierung
El Proyecto de Investigación “Competencia digital en estudiantes de educación obligatoria. Entornos sociofamiliares, procesos de apropiación y propuestas de e-inclusión” (CDEPI)está financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad (EDU2015-67975-C3-1-P).Geldgeber
-
Ministerio de EconomÃa y Competitividad
Spain
- EDU2015-67975-C3-1-P
Bibliographische Referenzen
- Alonso-Ferreiro, A. (2016). Competencia digital y escuela: estudio de caso etnográfico en dos CEIP de Galicia (Tesis doctoral). Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela.
- Aesaert, K., & Van Braak, J. (2014). Exploring factors related to primary school pupils’ ICT self-efficacy: A multilevel approach. Computers in Human Behavior, 41, 327–341.DOI: https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.10.006
- Aesaerta, K., Braaka, J., van Nijlenb, D., & Vanderlindea, R. (2015). Primary school pupils' ICT competences: Extensive model and scale Development. Computers & Education, 81, 326-344. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.10.021
- Area, M., & Sanabria, A. L. (2014). Opiniones, expectativas y valoraciones del profesorado participante en el Programa Escuela 2.0 en España. Educar, 50(1), 15–39. DOI: http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.64
- Banaji, S. (2017). Children and media in India. London, New Delhi and New York: Routledge.
- Bolívar, A. (2009). Efectos de la globalización en las vidas profesionales del profesorado. Avances en supervisión educativa, 11, 1.18. Recuperado de: https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/433
- Bourdieu, P. (1986). The Forms of Capital. En J. Richardson (ed) Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, (pp. 241–256). Connecticut: Greenwood Press.
- Buckingham, D. (2008). Defining Digital Literacy - What do Young People Need to Know About Digital Media?. En C. Lankshear & M. Knobel (cords), Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices (pp. 73-90). New York: Peter Lang.
- Calvani, A., Fini, A., Ranieri, M., & Picci, P. (2012). Are young generations in secondary school digitally competent? A study on Italian teenagers. Computers & Education, 58(2), 797-807. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.10.004
- Cameron, L., Wise, S. L., & Lottridge, S. M. (2007). The development and validation of the information literacy test. College & Research Libraries, 68(3), 229-237.DOI: https://doi.org/10.5860/crl.68.3.229
- Carbonell, X. (2014). La adicción a los videojuegos en el DSM-5. Adicciones, 26 (2). Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=289131590001
- Carrera, F. X., Vaquero, E., & Balsells, M. A. (2011). Instrumento de evaluación de competencia digital para adolescentes en riesgo social. Edutec: revista electrónica de tecnología educativa, 35, 1-25. DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2011.35.410
- Claro, M., Cabello, T., San Martin, E., & Nussbaum, M. (2015). Comparing marginal effects of Chilean students' economic, social and cultural status on digital versus reading and mathematics performance. Computers & Education, 82, 1-10. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2014.10.018
- Consellería de Cultura, Educación y Ordenación Universitaria (s.f). Información del Proyecto Abalar: Formación y Fomento de la Cultura Digital. Xunta de Galicia. Recuperado de: https://www.edu.xunta.es/espazoAbalar/es/espazo/proxecto-abalar/formacion-e-fomento-da-cultura-dixital
- Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Rev Ciencias de la Educación, 19 (33): 228- 247. Recuperado de: http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n33/art12.pdf
- Del Moral, M. E., & Villalustre, L. (2010). Consumo televisivo y de videojuegos de los escolares asturianos versus desarrollo de competencias audiovisuales y digitales. En E. del Moral. (Coor.), Televisión: desarrollo de la creatividad e infancia (pp. 31-46). Barcelona, España: Octaedro.
- Dornaleteche, J.; Buitrago, A. & Moreno, L. (2015). Categorización, selección de ítems y aplicación del test de alfabetización digital online como indicador de la competencia mediática. Comunicar, 22(44), 177-185. DOI: https://doi.org/10.3916/C44-2015-19
- Fain, M. (2011) Assessing Information Literacy Skills Development in First Year Students: A Multi-Year Study. The Journal of Academic Librarianship, 37(2), 109-119. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.acalib.2011.02.002
- Ferrari, A. (2012). Digital Competence in Practice: An Analysis of Frameworks. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
- Ferrés, J., García, A., Aguaded, J. I., Fernández, J., Figueres, M., Blanes, M., … Zarandona, E. (2011). Competencia mediática. Investigación sobre el grado de competencia de la ciudadanía en España. Madrid: INTEF-Ministerio de Educación. Disponible en: http://ntic.educacion.es/w3/competencia_mediatica/competencia_mediatica.pdf
- Fraga-Varela, F., & Alonso-Ferreiro, A. (2016). Presencia del libro de texto digital en Galicia: Una mirada estadístico-geográfica del proyecto E-DIXGAL. Profesorado: Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 20 (1), 91-112. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es//index.php/profesorado/article/view/49870
- García, R.; Duarte, A., & Guerra, S. (2014). Propuesta de un instrumento de evaluación para medir el grado de competencia mediática en la etapa de la educación infantil. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 44, 81-96. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2014.i44.06
- George, D. & Mallery, P. (2006). Spss for Windows step by step: A Simple Guide and Reference. 13.0 (6ª ed.). Boston: Pearson Education, Inc.
- Gewerc, A., & Montero, M. L. (2013). Culturas, formación y desarrollo profesional. La integración de las TIC en las instituciones educativas. Revista de Educación, 362, 323-347. DOI: http://dx.doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2011-362-163
- Gisbert, M.; Espuny, C., & González, J. (2011). INCOTIC. Una herramienta para la @utoevaluación diagnóstica de la competencia digital en la universidad. Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 15(1), 75-90. Recuperado de: https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42011
- González, J., Espuny, C., de Cid. M. J., & Gisbert, M. (2012). INCOTICESO. Cómo autoevaluar y diagnosticar la competencia digital en la Escuela 2.0. Revista de Investigación Educativa, 30(2), 287-302. DOI: https://doi.org/10.6018/rie.30.2.117941
- INE (2018). Encuesta sobre equipamiento y uso de tecnologías de información y comunicación en los hogar. Instituto Nacional de Estadística. Recuperado de: https://www.ine.es/prensa/tich_2018.pdf
- Iordache, C., Mariën, I., & Baelden, D. (2017). Developing Digital Skills and Competences: A Quick- Scan Analysis of 13 Digital Literacy Models. Italian Journal of Sociology of Education, 9(1), 6-30. DOI: https://doi.org/10.14658/pupj-ijse-2017-1-2
- Jones, R. H., & Hafner, C. A. (2012): Understanding digital literacies. A practical introduction. NY: Routledge.
- Katz, I. R. (2007). Testing information literacy in digital environments: ETS's iSkills assessment. Information technology and Libraries, 26(3), 3-12. DOI: https://doi.org/10.6017/ital.v26i3.3271
- Kleine, D., Hollow, D., & Poveda, S. (2014). Children, ICT and development: Capturing the potential, meeting the challenges. Florence: UNICEF Office of Research-Innocenti. Recuperado de: www.unicef-irc.org/publications/pdf/unicef_royalholloway_ict4dreport_final.pdf
- Lloyds Bank (2016). Consumer Digital Index – Benchmarking the Digital and Financial Capability of UK Consumers. Recuperado de: http://www.lloydsbank.com/assets/media/pdfs/ConsumerDigitalIndex_280715AP_0116_v9_Web.pdf.
- Lacasa, P. (2011). Los videojuegos. Aprender en mundos reales y virtuales. Madrid: Morata.
- Livingstone, S., Haddon, L., & Görzig, A. (eds). (2012). Children, risk and safety on the internet: Research and policy challenges in comparative perspective. Bristol: Policy Press. Recuperado de: http://eprints.lse.ac.uk/44761/
- Livingstone, S., Nandi, A., Banaji, S., & M. Stoilova. (2017). Young Adolescents and Digital Media Uses, Risks and Opportunities in Low- and Middle-Income Countries: A Rapid Evidence Review. London: GAGE
- LOE. Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (2006).
- LOMCE. Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejorar de la calidad educativa (2013).
- López-Mondéjar. L. (2018). El uso de la televisión en el hogar y en el aula de Educación Primaria. Educatio Siglo XXI, 36 (1), 195-214. DOI: https://doi.org/10.6018/j/324231
- Marco, C., & Chóliz, M. (2014). Tratamiento cognitivo-conductual de la adicción a videojuegos de rol online: fundamentos de propuesta de tratamiento y estudio de caso. Anales de psicología, 30(1). DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.1.150851
- McDougall, J., Readman, M., & Wilkinson, P. (2018). The uses of (digital) literacy. Learning, Media and Technology, 43 (3), 263–279. DOI: https://doi.org/10.1080/17439884.2018.1462206
- Montero, L. M., & Gewerc, A. (Coords.) (2013). Una historia, cuatro historias. Acompañar proyectos de innovación educativa con las TIC. Barcelona: Graó.
- Imison, C., Castle-Clarke, S., Watson, R., & Edwards, N. (2016). Delivering the benefits of digital health care. Nuffield Trust. Recuperado de: https://www.nuffieldtrust.org.uk/research/delivering-the-benefits-of-digital-health-care
- Oakleaf, M. (2008). Dangers and opportunities. A conceptual map of information literacy assessment approaches. Libraries & the Academy, 8, 233-253. Recuperado de: http://meganoakleaf.info/dangersopportunities.pdf
- OCDE (2014). Education at a Glance 2014. OECD indicators. OECD Publishing. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/eag-2014-en
- Pérez-Escoda, A., Castro-Zubizarreta, A., & Fandos-Igados, M. (2016). La competencia digital de la Generación Z:claves para su introducción curricular en la Educación Primaria. Comunicar, 14(49), http://dx.doi.org/10.3916/C49-2016-07
- Pinto, M. (2009). Design of the IL-HUMASS survey on information literacy in higher education: A self-assessment approach. Journal of Information Science, 36 (1), 86-103. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/0165551509351198
- Salomon. G., Perkins, D., & Bloberson, T., y(1992). Coparticipando en el conocimiento: la ampliación de la inteligencia humana con las tecnologías inteligentes. CL & E: Comunicación, lenguaje y educación, 13, 6-22. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=126248
- Sancho, J.M., & Alonso-Cano, C. (2012) La fugacidad de las políticas, la inercia de las prácticas: La educación y las tecnologías de la información y la comunicación. Barcelona: Ocatedro.
- Sedeño, A. (2010). Videojuegos como dispositivos culturales: las competencias espaciales en educación. Comunicar, 17 (34), 183-189, http://dx.doi.org/10.3916/C34-2010-03-018
- UNECOSOC (United Nations Economic and Social Council) (2015). Digital development: Report of the Secretary- General. Eighteenth Session of the Commission on Science.
- UNICEF (2013). Integrating ICTs into communication for development strategies to support and empower marginalized adolescent girls. New York: UNICEF. Recuperado de: www.unicef.org/cbsc/files/ICTPaper_Web.pdf
- UNICEF (2017). Estado Mundial de la Infancia: Niños en un mundo digital. New York: UNICEF. ISBN 978-92-806-4940-6. Recuperado de: https://www.unicef.org/media/48611/file
- Van Deursen, A., & Van Dijk, J. (2011). Internet skills and the digital divide. New media & Society, 13(6), 893–911, DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1461444810386774.
- Van Deursen, A; & Van Diepen, S. (2013). Information and strategic Internet skills of secondary students: A performance test. Computers & Education 63, 218–226. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.12.007
- Van Deursen, A. J., Görzig, A., Van Delzen, M., Perik, H. T. & Stegeman, A. G. (2014). Primary School Children’s Internet Skills: A Report on Performance Tests of Operational, Formal, Information, and Strategic Internet Skills. International Journal of Communication, 8, 1327–1349. Recuperado de: https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/2407
- Van Dijk, J., & Van Deursen, A. (2014). Digital skills: unlocking the information society (First edition). New York, NY: Palgrave Macmillan.
- Villa, A., & Poblete, M. (2011). Evaluación de competencias genéricas: Principios, oportunidades y limitaciones. Bordón, 63(1), 147-170. Recuperado de: https://www.upv.es/entidades/ICE/info/EvaluacionCompetenciasGenericas.pdf
- Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero, S., & Van den Brande, L. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg: Publication Office of the European Union. DOI: https://doi.org/10.2791/11517
- WEF (World Economic Forum) (2015). Global information technology report. Recuperado de: http://reports.weforum.org/global-information-technology-report-2015/
- World Bank (2016). World Development Report: Digital Dividends. Washington, DC: World Bank. Recuperado de: http://documents.worldbank.org/curated/en/896971468194972881/pdf/102725-PUB-Replacement- PUBLIC.pdf.
- Zhong, Z. (2011). From access to usage: The divide of self-reported digital skills among adolescents. Computers & Education, 56, 736–746. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.10.016