Eficacia comunicativa en el habla infantil. Indicadores pragmáticos básicos

  1. MILAGROS FERNÁNDEZ PÉREZ 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Pragmalinguistica

ISSN: 1133-682X

Year of publication: 2019

Issue: 27

Pages: 32-53

Type: Article

More publications in: Pragmalinguistica

Abstract

This paper highlights communicative efficacy as a prominent ingredient for evaluation of child language. Such is its relevance that the dynamics of language acquisition are built largely on the components that define the effectiveness in child language. So, the specific task of this paper is to argue for the role of four pragmatic markers that regulate the basic communicative strength in child interaction, namely: (a) communicative intentions; (b) response to communication; (c) interaction and conversation, and (d) contextual variation (Dewart & Summers 1988). These four parameters are also decisive elements for the evaluation of language acquisition in the early stages, beyond possible prerequisites related to grammatical components and structures. Child language is a work-in-progress, not comparable to adult language. Which means that «usage grammars» in interactions constitute the basis over which the formal grammar shall be built (Givon 2002, 2009)

Bibliographic References

  • BRUNER, Jerome (1983), Child's Talk: Learning to Use Language, New York: Norton. Traduc. al español de R. Premat, El habla del niño. Aprendiendo a usar el lenguaje, Barcelona: Paidós, 1995.
  • CLARK, Eve V. (2003), First Language Acquisition, Cambridge: Cambridge University Press.
  • DEWART, Hazel & SUMMERS, Suzie (1988): Pragmatics Profile of Early Communication Skills. Orford: NFER-Nelson.
  • ENRÍQUEZ MARTÍNEZ, Iván (2017), Del discurso a la gramática en el habla infantil. Cómo los marcadores evolucionan a conectores de construcciones complejas, Madrid, Arco Libros.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, Milagros (2003), “Pragmática y adquisición de la lengua”, en MUÑOZ NÚÑEZ, Mª Dolores; PIÑERO-ALCALÁ, Ana Isabel; FERNÁNDEZ SMITH, Gérard & BENÍTEZ SOTO, Victoria (eds.) (2003), Actas del IV Congreso de Lingüística General, vol. III, Cádiz/Alcalá: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz/Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alcalá, pp. 1045-1056.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, Milagros (2004), “Adquisición del lenguaje y componentes de la lengua”, en Milka VILLAYANDRE (ed.), Actas del V Congreso de Lingüística General (León), Madrid: Arco Libros, pp. 71-89.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, Milagros (2005), “¿Cómo evaluar el lenguaje infantil?”, en Montserrat VEYRAT & Enric SERRA (eds.), Estudios de Lingüística Clínica/4, Valencia, pp. 55-78.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, Milagros (2006a), "Hacia una 'gramática' del habla infantil. Enfoques lingüísticos básicos", en Juan de Dios LUQUE (ed.), V Congreso Andaluz de Lingüística. Homenaje a José A. de Molina, Granada, Método, pp. 1299-1315.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, Milagros (2006b), “Usos verbales y adquisición de la gramática. Construcciones y procesos en el habla infantil”, Revista Española de Lingüística, 36, pp. 319-348.
  • GIVON, Thomas (2009), The Genesis of Syntactic Complexity: Diachrony, Ontogeny, Neuro-Cognition, Evolution, Amsterdam: J. Benjamins.
  • GIVON, Thomas & MALLE, Bertram (eds.) (2002), The Evolution of Language out of Pre-language, Amsterdam: John Benjamins.
  • GUTFREUND, Mary; HARRISON, Maureen & WELLS, Gordon (1989): Bristol Language Development Scales. Oxford: NFER-Nelson.
  • HALLIDAY, Michael A.K. (1975), Learning how to mean. Explorations in the development of language, London: Edward Arnold.
  • HERNÁNDEZ SACRISTÁN, Carlos (2006): Inhibición y lenguaje. A propósito de la afasia y la experiencia del decir. Madrid: Biblioteca Nueva.
  • HOFF-GINSBERG, Erika (1997), Language Development, London / N. York: Brooks Cole Pub.
  • OCHS, Elinor & SCHIEFFELIN, Bambi (1995), “The Impact of Language Socialization on Grammatical Development”, en Paul FLETCHER & Brian MACWHINNEY (eds.) (1995), The Handbook of Child Language, Oxford, Blackwell, chap. 3.
  • PETERS, Anne (1983), The units of language acquisition, Cambridge, Cambridge University Press.
  • PREGO, Gabriela; SOUTO, Monserrat DIESTE, Beatriz (2011), "La adquisición pragmática: Intención y acción comunicativa en edad temprana", en Milagros FERNÁNDEZ PÉREZ (coord.), Lingüística de corpus y adquisición de la lengua. Explotación del banco de datos koiné, Madrid: Arco Libros, pp.149-203.
  • RIZZOLATI, Giacomo & ARBIB, Michael (1998), "Language within our grasp", Trends in Neurosciences, 21, pp. 188-194.
  • TOMASELLO, Michael (2003): Constructing a Language: A Usage-Based Theory of Language Acquisition, Harvard University Press.
  • TREVARTHEN, Colwyn (1980), "The Foundations of Intersubjectivity: Development of Interpersonal and Cooperative Understanding in Infants", en David OLSON (ed.), The Social Foundations of Language and Thought, New York: W.W. Norton & Co., pp. 316-342.
  • TREVARTHEN, Colwyn (1993), "The Self Born in Intersubjectivity: The Psychology of an Infant Communicating", en Ulric NEISSER (ed.), The Perceived Self, Cambridge University Press, pp. 121-173.
  • TREVARTHEN, Colwyn (1998), "The concept and foundations of infant intersubjectivity", en Stein BRATEN (ed.), Intersubjective Communication and Emotion in Early Ontogeny, Cambridge: Cambridge University Press, pp. 15-46.
  • VYGOTSKY, Leo (1934), Myshlenie i rech, Mockba. Traducción al español de P. Tosaus Abadía (sobre la edición inglesa a cargo de A. Kozulin, Thought and language, Cambridge, The MIT Press, 1986), Pensamiento y lenguaje, Barcelona: Paidós, 1995.