Publicación múltiple de artículos en PsicologíaDefinición de producción atípica, probable y normal

  1. Jéssica Sanmarco 1
  2. Verónica Marcos 1
  3. Dolores Seijo 1
  4. Mercedes Novo 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista de investigación en educación
  1. Fariña Rivera, Francisca (coord.)

ISSN: 1697-5200 2172-3427

Year of publication: 2019

Issue Title: Monográfico “Estudios bibliométricos en psicología”

Volume: 17

Issue: 3

Pages: 208-217

Type: Article

DOI: 10.35869/REINED.V17I3.2156 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista de investigación en educación

Abstract

With the aim of knowing the multi-publication rate of the Spanish researchers in the field of Psychology in prestigious journals, an archival study was designed. As for this, the average of scientific papers published by author and natural year in journals indexed in the Core Collection of the Web of Science by 551 researchers classified by knowledge area was computed. The results showed that 5% of the researchers had an atypical production (outliers or extreme values) and, on the contrary, other 5% had no scientific production. The probable authorship of papers by author ranged, according to knowledge area, between around 1 paper per year (lower limit of the interval) and around 2 and 2,5 (upper limit of the interval) by year, publishing the middle of the distribution more than 1 paper per year. The upper limit of the normal interval stated that 5% of the researchers publish an average, according to the knowledge area, slightly more than 2 or 3 papers per year. Moreover, the results exhibited significant differences among the knowledge areas in the multi-publication rate, registering the highest rates in the area of Clinical Psychology. The implications of the results for the assessment of the research activity of the Psychology researchers are discussed.

Bibliographic References

  • Amado, B.G., Arce, R. y Herraiz, A. (2015). Psychological injury in victims of child sexual abuse: A meta-analytic review. Psychosocial Intervention, 24 (1), 49-62. https://doi.org/10.1016/j.psi.2015.03.002
  • Arce, R., Selaya, A., Palmer, A.L. y Sanmarco, J. (2019). En busca de una definición empírica de la multi-autoría desproporcionada para la evaluación de la actividad investigadora en Psicología, Revista de Investigación en Educación, 17(3), 196-207.
  • Codina, L. (2019). Artículos científicos: Quién puede firmarlos y en qué orden. Orden, ética y pragmatismo de la publicación académica, Revista ORL, 10 (3), 193-205. https://doi.org/10.14201/orl.19620
  • Fariña, F., Arce, R. y Novo, M. (2002). Heurístico de anclaje en las decisiones judiciales. Psicothema, 14, 39-46. Recuperado de: http://www.psicothema.com/pdf/684.pdf
  • George, D. y Mallery, M. (2010). SPSS for windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update. Boston, MA: Pearson.
  • Ley Orgánica 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades, legislación consolidada (2006). Boletín Oficial del Estado, 307, 49400-49425 Recuperado de: https://www.boe.es/buscar/pdf/2001/BOE-A-2001-24515-consolidado.pdf
  • Monteiro, A., Vázquez, M.J., Seijo, D. y Arce, R. (2018). ¿Son los criterios de realidad válidos para clasificar y discernir entre memorias de hechos auto-experimentados y de eventos vistos en vídeo? Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 9 (2), 149-160. https://doi.org/10.23923/j.rips.2018.02.020
  • Orden de 2 de diciembre de 1994 por la que se establece el procedimiento para la evaluación de la actividad investigadora en desarrollo del Real Decreto 1086/1989, de 28 de agosto, sobre retribuciones del profesorado universitario. (1994). Boletín Oficial del Estado, 289, 37028-37034. Recuperado de: https://www.boe.es/boe/dias/1994/12/03/pdfs/A37028-37034.pdf
  • Real Decreto 1086/1989, de 28 de agosto, sobre retribuciones del profesorado universitario. (1989). Boletín Oficial del Estado, 216, 28653-28656. Recuperado de: https://www.boe.es/boe/dias/1989/09/09/pdfs/A28653-28656.pdf
  • Resolución de 14 de noviembre de 2018, de la Comisión Nacional Evaluadora de la Actividad Investigadora, por la que se publican los criterios específicos aprobados para cada uno de los campos de evaluación. (2018). Boletín Oficial del Estado, 285, 115.199-115.222. Recuperado de: https://www.boe.es/boe/dias/2018/11/26/pdfs/BOE-A-2018-16138.pdf
  • Tschamtke, T., Hochberg, M.E., Rand, T.A., Resh, V. y Krauss, J. (2007). Author sequence and credit for contributions in multiauthored publications. PLoS Biology 5 (1), e18. https://doi.org/10.1371/journal.pbio.0050018
  • Vilariño, M., Amado, B.G., Vázquez, M.J. y Arce, R. (2018). Psychological harm in women victims of intimate partner violence: Epidemiology and quantification of injury in mental health markers. Psychosocial Intervention, 27 (3), 145-152. https://doi.org/10.5093/pi2018a23