Análisis del Proyecto de Educación Digital (E-DIXGAL)la visión del profesorado de Educación Primaria

  1. Rodríguez, Jesús 1
  2. Losada Loureiro, Cristina 2
  1. 1 Universidad de Santiago de Compostela, España
  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Digital Education Review

ISSN: 2013-9144

Ano de publicación: 2019

Número: 36

Páxinas: 171-189

Tipo: Artigo

DOI: 10.1344/DER.2019.36.171-189 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Digital Education Review

Resumo

The following article assesses the vision of teachers about the E-DIXGAL project in the Autonomous Community of Galicia. This project is the first initiative from the Administration for the implementation of the digital book in schools. Thus, it takes as areference the Abalar project —the autonomic designation of the School 2.0 Program—, which seeks the full integration of ICT in the Galician educational system.The qualitative analysis is carried out through the technique of the interview applied to eightteachers who belong to urban and rural schools of all the Galician provinces. The results obtained show an insufficient level of ICT inclusion, corroborate the theoretical background and bring new problems related to the future development of the E-DIXGALproject.

Referencias bibliográficas

  • Adell, J. (1997). Tendencias en educación en la sociedad de las tecnologías de la información. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, nº 7. Recuperado de: http://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/570/299 Alonso
  • Area Moreira, M. (2011). Los efectos del modelo1:1 en el cambio educativo en las escuelas. Evidencias y desafíos para las políticas iberoamericanas. Recuperado de:http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:hLZlCemVJAEJ:rieoei.org/rie56a02.pdf+&cd=4&hl=es&ct=clnk&gl=es
  • Area Moreira, M. (2015). Reconstruir el discurso pedagógico para la escuela de la sociedad digital. En Juan de Pablos Pons (coord.). Los centros educativos ante el desafío de las tecnologías digitales. Madrid: La muralla S.A.
  • Area Moreira, M., Cano, C. A., Gorospe, J. M. C., Pérez, M. E. D. M., Pons, J. D. P., Labra, J. P., ...y Valverde-Berrocoso, J. (2014). Las políticas educativas TIC en España después del Programa Escuela 2.0: las tendencias que emergen/ ICT educationpolicies in SpainafterSchoolProgram 2.0: EmergingTrends. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa-RELATEC, vol.13, nº2, pp.11-33. Recuperado de: http://relatec.unex.es/article/view/1473
  • Barroso Jerez, C. (2013). Sociedad del conocimiento y entorno digital. Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la información (TESI), nº 14, pp.61.86. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4509593
  • Bringué Sala, X., SádabaChalezquer, C., y Artopoulos, A. (2014). La generación interactiva en Argentina: niños y adolescentes ante las pantallas. EducationPolicyAnalysis Archives/Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 22 , 1-19.
  • Cabero Almenara, J. (2015). Reflexiones educativas sobre las tecnologías de la información y la comunicación (TIC). CEF, nº1, pp.19-27. Recuperado de: https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/32285/Reflexiones_educativas_sobre_las_Tecnolo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
  • Fernández Morante, M.C. yCebreiro López, B. (2003). La integración de los medios y nuevas tecnologías en los centros y prácticas docentes. Pixel Bit, Revista de Medios y Educación, nº20. Recuperado de: http://acdc.sav.us.es/ojs/index.php/pixelbit/article/view/708/587
  • Fernández de la Iglesia, J.C., Fernández Morante, M.C. y Cebreiro López, B. (2016). Competencias en TIC del profesorado en Galicia: variables que inciden en las necesidades formativas. Innovación Educativa, nº26, pp.215-231. Recuperado de: http://www.usc.es/revistas/index.php/ie/article/viewFile/3256/3927
  • Ferreiro, A. (2016). Competencia Digital y escuela. Estudio de caso etnográfico en dos CEIP de Galicia. [Tesis Doctoral]. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela. AMTEGA (2014). Proxecto Abalar Balance. Recuperado de: http://amtega.xunta.gal/documentos/Balance_abalar_2014.html
  • Fraga Varela, F. y Alonso Ferreiro, A. (2016). Presencia del libro de texto digital en Galicia: una mirada estadístico-geográfica del proyecto E-DIXGAL. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado Recuperado de: http://digibug.ugr.es/bitstream/10481/42554/1/rev201ART6.pdf
  • Fraga Varela, F. y Duarte Fernández, A. (2015). La perspectiva de las familias de un centro educativo digital con modelo 1 a 1: implantación del Proyecto E-DIXGAL como desarrollo del Plan Escuela 2.0 y el Proyecto Abalar en Galicia. Innovación Educativa, nº 25, pp. 309-325. Recuperado de: http://www.usc.es/revistas/index.php/ie/article/view/2826
  • Fraga Varela, F. y Gewerc Barujel, A. (2009). E-portafolios. La búsqueda de un software coherente con la propuesta de enseñanza. RED, Revista de Educación a Distancia. Recuperado de: http://www.um.es/ead/red/M8/usc.pdf
  • Gewerc Barujel, A. y Pernas Morado, E. (1998). Los usos del ordenador en el aula: análisis de las observaciones de los alumnos/as de magisterio en prácticas. Innovación Educativa, nº8, pp.295-305. Recuperado de: https://minerva.usc.es/xmlui/bitstream/handle/10347/5235/pg_297-307_inneduc8.pdf?sequence=1&isAllowed=y Martínez Bonafé, J. (2008). Los libros de texto como práctica discursiva. Revista de Asociación de la Sociología de la Educación (RASE). Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2793153
  • Núñez Marín, A. y Gutiérrez Porlán, I. (2016). Flippedlearning para el aprendizaje del inglés en Educación Primaria. EDUTEC, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, nº56. Recuperado de: http://www.edutec.es/revista/index.php/edutece/article/view/654/Edutec_n56_Nu%C3%B1ez_
  • Gutierrez Peirats Chacón, J., Gallardo Fernández, I. M., San Martín Alonso, A. y Cortés Mollá, S. (2015). Los contenidos curriculares digitalizados, voces y silencios en el ámbito editorial. Educatio Siglo XXI, vol. 33, nº 3. Recuperado de: http://revistas.um.es/educatio/article/view/240801/184461
  • Pérez Sanz, A. (2011). Escuela 20. Educación para el mundo digital. Recuperado de: http://www.injuve.es/sites/default/files/RJ92-06.pdf
  • Rodríguez Machado, E. (2015). Aproximación Teórica a Edixgal. Libro digital de Educación Física. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 1(1), pp. 2-15. Recuperado de: http://revistas.udc.es/index.php/SPORTIS/article/view/1398/807
  • Rodríguez Machado, E., Veiga, J.E. y González Sanmamed, M. (2015). O Proxecto Abalar e o Libro Dixital en Galicia (Edixgal). Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, nº 13. Recuperado de: http://revistas.udc.es/index.php/reipe/article/view/592/pdf_395
  • Rodríguez Rodríguez, J. y Martínez Bonafé, J. (2016). Libros de texto y control del curriculum en el contexto de la sociedad digital. Cadernos CEDES, vol.36, nº100. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v36n100/1678-7110-ccedes-36-100-00319.pdf