The tragedy in abeyance of Cándida. Emigration and assimilation in the cinema of Niní Marshall

  1. Pérez Pereiro, Marta 1
  2. Roca Baamonde, Silvia 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Quintana: revista de estudios do Departamento de Historia da Arte

ISSN: 1579-7414

Year of publication: 2019

Issue: 18

Pages: 267-278

Type: Article

DOI: 10.15304/QUI.18.5478 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Quintana: revista de estudios do Departamento de Historia da Arte

Abstract

In his writings about cinema, Jean Epstein poetically explained that every film contains a ‘tragedy in abeyance’ that is not explicit in the narrative. This cinematic idea guides the analysis of the films Cándida (1939) and Cándida millonaria (1941), two of three comedies that Luis Bayón Herrera directed about a Galician maid in Buenos Aires. Niní Marshall plays Cándida, a newcomer to Argentina who projects the stereotype of the female Galician immigrant. In these films Cándida faces two tragedies: that of a newcomer in an alien society and that of assimilation, which endangers the identity of the immigrant striving to fit into this new society. Drawing on Epstein’s concept of photogénie, this article explores the representation of an almost invisible ‘other’ –a female, immigrant, domestic worker who is part of an ethnic minority– and the contradictions implicit in her comic portrayal.

Bibliographic References

  • Anderson, Bridget. 2000. Doing the dirty job? The global politics of domestic labour. London: Zed Books.
  • Bayón Herrera, Luis. 1939. Cándida. Buenos Aires: Arte Vídeo.
  • Bayón Herrera, Luis. 1941. Cándida Millonaria/ Cándida the Millionaire. Buenos Aires: Arte Vídeo.
  • Bordwell, David, Staiger, Janet, and Kristin Thompson. 1988. The classical Hollywood cinema. Films style and mode of production to 1960, 16. London-New York: Routledge.
  • Cagiao Vila, Pilar. 1997. Muller e emigración. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
  • Cagiao Vila, Pilar. 2007. “La experiencia argentina de las mujeres gallegas.” In Buenos Aires gallega. Inmigración, pasado y presente, compiled by Ruy Farías, 155-166. Buenos Aires: Comisión para la preservación del patrimonio histórico cultural de la ciudad de Buenos Aires.
  • Cano, Josefa. 1930. El chalet de Pipita/ Pipita’s chalet. Argentina: Radio Municipal.
  • Ehrenreich, Barbara, and Arlie Russell Hochschild. 2000. Global women: nannies, maids, and sex workers in the new economy. London: Granta.
  • Ehrick, Christine. 2015. Radio and the Gendered Soundscape. Women and Broadcasting in Argentina and Uruguay, 1930–1950. New York: Cambridge University Press.
  • Epstein, Jean. 1981. “On certain characteristics of photogénie”. Afterimage 10: 20-23.
  • Epstein, Jean. 1981. “Bonjour cinema and other writings.” [Translated from French by T. Milne] Afterimage 10: 9-38.
  • Fernández Santiago, Manuel. 1995. “Unha aproximación á consideración social dos inmigrantes galegos en Arxentina.” Grial 125: 95-114.
  • Gaggero, Jorge. 2004. Cama adentro /Live-in Made (AKA Señora Beba). Aqua Films.
  • Gramsci, Antonio. 1999. Cuadernos de la cárcel. Tomo 2. México D.F.: Biblioteca Era.
  • Levin, Harry. 1987. Playboys and Killjoys. An Essay on the Theory and Practice of Comedy. New York: Oxford University Press.
  • Lojo, María Rosa. 2008. “Los gallegos en a literatura argentina. Autobiografías y memorias.” In Los “Gallegos” en el imaginario argentina. Literatura, sainete, prensa, edited by M.R. Lojo, M. Guidotti de Sánchez and R. Farias, 207-277. A Coruña: Fundación Pedro Barrié de la Maza.
  • Martel, Lucrecia. 2001. La ciénaga. Lita Stantic Producciones, Argentina.
  • Moya, José. 1998. Cousins and strangers. Spanish Immigrants in Buenos Aires, 1850-1930. Berkeley: California University Press. https://doi.org/10.3138/cjh.34.1.145
  • Nicoll, Allardice. 1977. El mundo de Arlequín. Estudio crítico de la Commedia dell’Arte. Barcelona: Barral.
  • Núñez Seixas, Xosé Manuel. 2002. O Inmigrante imaxinario: estereotipos, representacións e identidades dos galegos na Arxentina (1880-1940). Santiago de Compostela: USC. Servizo de Publicacións e Intercambio Científico. https://doi.org/10.14198/pasado2004.3.15-6
  • Pereira, Paola Bibiana. 2007. “Cartas sin respuesta: intervenciones de gallegos a propósito de Cándida de Niní Marshall.” In VII Congreso Nacional and II Congreso Internacional de la Asociación Argentina de Semiótica. Argentina: Rosario, 7-10 November.
  • Pérez-Prado, Antonio. 1993. “Imaxes da discriminación.” Grial 31 (118): 212-221.
  • Rancière, Jean. 2005. La fábula cinematográfica. Reflexiones sobre la ficción en el cine. Barcelona: Paidós.
  • Rudlin, John, and Olly Crick. 2001. Commedia dell’arte. A Handbook for Troupes. LondonNew York: Routledge.
  • Saraceni, Julio. 1964. Cleopatra era Cándida. Argentina: Argentina Sono Film S.A.C.I.
  • Sempere, Isabel. 2002. “Niní Marshall o la imagen de la gallega en el cine argentino.” In Universitas. Homenaje a Antonio Erias Roel, edited by C. Fernández Cortizo, D.L. González Lopo and E. Martínez Rodríguez, Tomo 2. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela, Servicio de Publicacións e Intercambio Científico.