Una aproximación a los flujos interterritoriales no explícitos derivados de la ejecución de obra pública financiada por el Estado en las CCAAEl caso de Galicia 2005-2012

  1. Alberto Turnes Abelenda 1
  2. Xavier Vence Deza 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Revista de estudios regionales

ISSN: 0213-7585

Year of publication: 2019

Issue: 115

Pages: 95-121

Type: Article

More publications in: Revista de estudios regionales

Abstract

In the large literature on the effects of public investment in infrastructure on economic growth, a phenomenon related to the spillover effects that derives from such investment in infrastructures promoted by the Central Administration is omitted. The fact that the public spending on infrastructure is executed through the concession of work to a private company, generates a series of flows among different territories, promoting not only a benefit in that territory where the infrastructure is built, also, in the territory where the companies that execute the work are concentrated.

Bibliographic References

  • ASCHAUER, D. (1988) “Does public capital crowd out private capital”. Journal of Monetary Economics, 24(2), 171-188. doi: https://doi.org/10.1016/0304-3932(89)90002-0
  • ASCHAUER, D. (1989): “Is public expenditure productive?”. Journal of Monetary Economics, 23(2), 177-200. doi: https://doi.org/10.1016/0304-3932(89)90047-0
  • CANTOS, P., GUMBAU-ALBERT, M., MAUDOS, J. (2005): “Transport infrastructures and regional growth: evidence of the Spanish case”. Transport Reviews, 25(1), 25-50. doi: https://doi. org/10.1080/014416410001676852
  • DE LA FUENTE, A. (1995): “Composición de la inversión y crecimiento”. Revista de Economía Aplicada, 9, 135-145.
  • DE LA FUENTE, A. (1996): “Infraestructuras y productividad: un panorama y algunos resultados para las regiones españolas”. Paper de Trabell 52.96. Instituto de Análisis Económico, CSIC
  • DE LA FUENTE, A., VIVES, X. (1995): “Infrastructure and Education as Instruments of Regional Policy: Evidence from Spain”. Economic Policy, 10(20), 11-51. doi: https://doi.org/10.2307/1344537
  • EBERTS, R. (1989): “Public infrastructure and regional economic development”. American Economic Review. 26, 15-27.
  • FUENTES-BARGUES, J.L., GONZÁLEZ-GAYA, C., GONZÁLEZ-CRUZ, Mª C. (2015): “La contratación pública de obras: situación actual y puntos de mejora”. Informes de la Construcción, 67(537). Disponible en: http://informesdelaconstruccion.revistas.csic.es/index.php/informesdelaconstruccion/article/ view/4005/4553
  • GANUZA, J. (1998) “Los Sobrecostes en las obras Públicas. Un análisis económico del caso español”. Revista de Economía Industrial, 318, 111-122.
  • GARCÍA-MILÀ, T., MCGUIRE T., PORTER, R.H.. (1996): “The effect of public capital in state-level production functions reconsidered”. The Review of Economic and Statistics, 78(1), 177-180. doi: https://doi. org/10.2307/2109857
  • GONZALEZ-PÁRAMO, J.M. (1995): “Infraestructuras, productividad y bienestar”. Investigaciones Económicas, 19(1), 155-165.
  • HOLTZ-EAKIDN. (1994): “Public sector capital and productivity puzzle”. The Review of Economics and Statistics, 76(1), 12-21. doi: https://doi.org/10.2307/2109822
  • MARTINEZ, D. (2002): Tres ensayos sobre inversión pública. Estudios Fiscales. Madrid.
  • MAS, M., PÉREZ, F., URIEL, E. (1993): “Dotaciones de capital público y su distribución regional en España”. IVIE, 4. Disponible en: http://www.ivie.es/es_ES/investigacion/publicaciones/documento/1993-4dotaciones-del-capital-publico-y-su-distribucion-regional-en-espana/
  • MAS, M., MAUDOS, J., PÉREZ, F., URIEL, E. (1993): “Capital público y productividad de la economía española”. IVIE, 8. Disponible en: http://web2011.ivie.es/downloads/docs/wpasec/wpasec-1993-08.pdf
  • MUNNELL, A. (1990): “Why has productivity growth declined? Productivity and Public Investment”. New England Economic Review. 3-20. Disponible en: https://www.bostonfed.org/publications/new-englandeconomic-review/1990-issues/issue-january-february-1990/why-has-productivity-growth-declinedproductivity-and-public-investment.aspx
  • RODRIGUEZ POSE, A., FRATESI, U. (2002): “Unbalanced development strategy and the lack of regional convergence in the EU”. Working Paper presentado en ERSA Congress 2002.
  • RUS, G. DE (2007): Economic evaluation and incentives in transport infrastructure investment. En Florio, M (ed.): Cost-benefit analysis and incentives in evaluation: The Structural Funds of the European Union (pp. 112-120). Edward Elgar. Cheltenham, UK. Northampton, MA, USA.
  • RUS, G. DE (2009a): “La inversión en infraestructuras como política anticíclica”. Claves de la economía mundial, 1, 112-120.
  • RUS, G. DE (2009b): “La medición de la rentabilidad social de las infraestructuras de transporte”, Investigaciones Regionales, 14, 187-210.
  • SALA I MARTÍN, X. (1997): “I Just Ran Four Million Regressions”. American Economic Review, 87(2), 178-183. doi: https://doi.org/10.3386/w6252
  • SERRANO, L., MAS, M., PÉREZ, F., URIEL, E., BENAGES, E., ROBLEDO, J.C. (2017): Acumulación y productividad del capital en España y sus cumunidades autónomas en el siglo XXI. Fundación BBVA. 1º ed. Bilbao. Disponible en: https://w3.grupobbva.com/TLFU/dat/DE_2017_Ivie_Inf_Stock_1964-2014.pdf
  • VALEDERRAMA, F. (2007): Mediaciones y presupuestos. y otros A4 del proyecto según el CTE. Editorial Reverté. 1º edición. Barcelona
  • VENCE, X. (2005): O Fracaso neoliberal na Galiza. Ediciones A NosaTerra.Vigo.