Motivaciones y hábitos de actividad física en alumnos universitarios

  1. Javier Rico-Díaz 1
  2. Constantino Arce-Fernández 1
  3. Alexis Padrón-Cabo 1
  4. Lucía Peixoto-Pino 1
  5. Cristian Abelairas-Gómez 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2019

Issue: 36

Pages: 446-453

Type: Article

DOI: 10.47197/RETOS.V36I36.69906 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

The aim of this study was to analyze habits and motivation towards practicing physical-sports activities among university students. A sample of 608 university students from the Santiago de Compostela campus, selected by stratified random sampling, participated in the study. For data analysis, two groups (men vs. women) were established and comparisons were made by means of the chi-square and t-tests of Student, placing the level of significance at p < .05. Results display that 74.35% of college students practiced some type of physical-sports activities, and 34.38% of respondents claimed that they practiced three or more times per week. The average age of abandonment of physical-sports practice was 18.42 years old. Physical exercise was the main motivation among students who practiced some physical or sports activities. The most important reason for abandoning physical activity was the lack of time for studying.

Bibliographic References

  • Abilleira-González, M., Fernández-Villarino, M., Varela-Casal, C., Arufe-Giráldez, V., Silva-Piñeiro, R., & GonzálezGonzález, S. (2019). Physical activity intervention program through walking routes in sedentary university students. Journal of Human Sport and Exercise,14(2), doi: https:/ /doi.org/10.14198/jhse.2019.142.13
  • Allende, G.F., Juan, F. R., & Montes, M. E. G. (2009). Relación de algunos correlatos biológicos y demográficos con la práctica físico-deportiva en estudiantes universitarios. El caso de la Universidad de Guadalajara, México. Revista Internacional de Ciencias del Deporte, 5(14), 59-80.
  • Arce, C. & De Francisco, C. (2008). A realidade da práctica deportiva en Galicia. Santiago de Compostela: Universidade de Santiago de Compostela.
  • Ato, M.; López, J.J.; Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059.
  • Blasco, T., Capdevila, L.L., Pintanel, M., Valiente, L. & Cruz, J. (1996). Evolución de los patrones de actividad física en estudiantes universitarios. Revista de Psicología del Deporte, 5(2), 51-63.
  • Bull, F.C., Gauvin, L., Bauman, A., Shilton, T., Kohl, H.W. & Salmon, A. (2010). The Toronto Charter for Physical Activity: A Global Call for Action. Journal of Physical Activity & Health, 7(4), 421-422.
  • Capdevila Seder, A., Bellmunt Villalonga, H., & Hernando Domíngo, C. (2015). Estilo de vida y rendimiento académico en adolescentes: comparación entre deportistas y no-deportistas. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 27, 28-33.
  • Castillo, E. (2006). Hábitos de práctica de actividad física y estilo de vida saludable del alumnado de la Universidad de Huelva (Tesis doctoral). Recuperado de http:// rabida.uhu.es/dspace/handle/10272/2644
  • Castillo, L.G. & Schwartz, S.J. (2013). Introduction to the special issue on college student mental health. Journal of Clinical Psychology, 69(4), 291-297.
  • Castillo, E., Abad, M.T., Giménez, F.J. & Robles, J. (2012). Diseño de un cuestionario sobre hábitos de actividad física y estilo de vida a partir del método Delphi. EBalomnano.com: Revista de Ciencias del Deporte, 8(1), 51-66.
  • Consejo Superior de Deportes (2006). El Modelo del Deporte Universitario Español. Córdoba: Universidad de Córdoba.
  • Deliens, T., Deforche, B., De Bourdeaudhuij, I. & Clarys, P. (2015). Determinants of physical activity and sedentary behaviour in university students: a qualitative study using focus group discussions. BMC Public Health, 15(1), 201-210.
  • Egli, T., Bland, H. W., Melton, B. F. & Czech, D.R. (2011). Influence of age, sex, and race on college students’ exercise motivation of physical activity. Journal of American College Health, 59(5), 399-406.
  • El Ansari, W. & Stock, C. (2010). Is the health and wellbeing of university students associated with their academic performance? Cross sectional findings from the United Kingdom. International Journal of Environmental Research and Public Health, 7(2), 509-527.
  • Fernández, D.A. & Soidán, J.L.G. (2010). Motivación hacia la práctica físico-deportiva de universitarios gallegos. Revista de Investigación en Educación, 8, 128-138.
  • Gálvez, A., Rodríguez, P.L. & Velandrino, A. (2007). Influencia de determinados motivos de práctica físico-deportiva sobre los niveles de actividad física habitual en adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 7(1), 7184.
  • García-Ferrando, M. & Llopis, R. (2011). Ideal democrático y bienestar personal. Encuesta sobre los hábitos deportivos en España 2010. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas-Consejo Superior de Deportes.
  • Garrett, N.A., Brasure, M., Schmitz, K.H., Schultz, M.M. & Huber, M.R. (2004). Physical inactivity: direct cost to a health plan. American Journal of Preventive Medicine, 27(4), 304-309.
  • Gill, D.L. (2000). Psychological dynamics of sport and exercise. Champaign, Il: Human Kinetics.
  • Gilson, N., McKenna, J. & Cooke, C. (2008). Experiences of route and task-based walking in a university community: qualitative perspectives in a randomized control trial. Journal of Physical Activity and Health, 5(1), 176-182.
  • Gómez, M., Ruiz, F., García, M., Granero, A. & Piéron, M. (2009). Motivaciones aludidas por los universitarios que practican actividades físico-deportivas. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(3), 519-532.
  • Han, J.L., Dinger, M.K., Hull, H.R., Randall, N.B., Heesch, K.C. & Fields, D.A. (2008). Changes in women’s physical activity during the transition to college. American Journal of Health Education, 39(4), 194-199.
  • Herazo, Y., Hernández, J. & Domínguez, R. 2012. Etapas de cambio y niveles de actividad física en estudiantes universitarios de Cartagena (Colombia). Salud Uninorte, 28(2), 298-307.
  • Herrera-Gutiérrez, E., Brocal-Pérez, D., Sánchez, D. J. & Rodríguez, J. M. (2012). Relación entre actividad física, depresión y ansiedad en adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 12(2), 31-38.
  • Herrera-Gutiérrez, E., Olmos-Soria, M. & Brocal-Pérez, D. (2015). Efectos psicológicos de la práctica del Método Pilates en una muestra universitaria. Anales de Psicología, 31(3), 916-920.
  • Horacek, T.M., Dede Yildirim, E., Kattelmann, K., Brown, O., Byrd-Bredbenner, C., Colby, S. & Morrell, J. (2018). Path analysis of campus walkability/bikeability and college students’ physical activity attitudes, behaviors, and body mass index. American Journal of Health Promotion, 32(3), 578-586.
  • Irwin, J.D. (2004). Prevalence of university students’ sufficient physical activity: a systematic review. Perceptual and Motor Skills, 98(3), 927-943.
  • Janssen, I. & LeBlanc, A.G. (2010). Systematic review of the health benefits of physical activity and fitness in schoolaged children and youth. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 7(1), 40.
  • Joseph, R.P., Royse, K.E., Benitez, T.J. & Pekmezi, D.W. (2014).Physical activity and quality of life among university students: exploring self-efficacy, self-esteem, and affect as potential mediators. Quality of Life Research, 23(2), 659-667.
  • Keyes, C.L., Eisenberg, D., Perry, G.S., Dube, S.R., Kroenke, K. & Dhingra, S.S. (2012). The relationship of level of positive mental health with current mental disorders in predicting suicidal behavior and academic impairment in college students. Journal of American College Health, 60(2), 126-133.
  • Kim, Y., Lumpkin, A., Lochbaum, M., Stegemeier, S. & Kitten, K. (2018). Promoting physical activity using a wearable activity tracker in college students: A cluster randomized controlled trial. Journal of Sports Sciences, 1-8.
  • Kwan, M.Y., Cairney, J., Faulkner, G.E. & Pullenayegum, E.E. (2012). Physical activity and other health-risk behaviors during the transition into early adulthood: a longitudinal cohort study. American Journal of Preventive Medicine, 42, 14-20.
  • Lees, S.J. & Booth, F.W. (2004). Sedentary death syndrome. Canadian Journal of Applied Physiology, 29(4), 447460.
  • Leyton Román, M., García Matador, J., Fuentes García, J. P., & Jiménez Castuera, R. (2018). Análisis de variables motivacionales y de estilos de vida saludables en practicantes de ejercicio físico en centros deportivos en función del género. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deportes y Recreación, 34, 166-171.
  • Lores, A. P., & Murcia, J.A.M. (2008). Actitud de los universitarios ante la práctica físico-deportiva: diferencias por géneros. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 7-23.
  • Lores, A.P., & Murcia, J.A.M. (2006). Características de la práctica físico-deportiva en estudiantes universitarios. Conexöes, 4(1), 125-151.
  • Lozano Polo, A., Herrera-Gutiérrez, E., Martínez Moreno, F., Gutiérrez García, J., Brocal-Pérez, D., Árense Gonzalo, J., … Torres Chacón, M. D. (2013). Estudio de Factores Relacionados con la Salud en el Alumnado Universitario (1ª ed). Murcia; Consejería de Sanidad y Política Social, Región de Murcia.
  • Lytle, L.A., Laska, M.N., Linde, J.A., Moe, S.G., Nanney, M.S., Hannan, P.J., & Erickson, D. J. (2017). Weight-gain reduction among 2-year college students: the CHOICES RCT. American Journal of Preventive Medicine, 52(2), 183-191.
  • Molina-García, J., Castillo, I. & Pablos, C. (2007). Bienestar psicológico y práctica deportiva en universitarios. Motricidad. European Journal of Human Movement, 18, 79-91.
  • Montero, I. & León, O.G. (2007). A guide for naming research studies in psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862
  • Olmos, J.G. (2004). La actividad deportiva como instrumento y agente de formación académica en la educación superior universitaria. Revista de Educación, 335, 95-103.
  • Opdenacker, J. & Boen, F. (2008). Effectiveness of face-toface versus telephone support in increasing physical activity and mental health among university employees. Journal of Physical Activity and Health, 5(6), 830-843.
  • Organización Mundial de la Salud (2010). Recomendaciones Mundiales de actividad física para la salud. Ginebra: Organización Mundial de la Salud.
  • PediÅ¡iæ, •., Greblo, Z., Phongsavan, P., Milton, K., & Bauman, A.E. (2015). Are total, intensity-and domain-specific physical activity levels associated with life satisfaction among university students? Plos One, 10(2), 1-21.
  • Pliego, A., Díaz de León, M., Robles, M. & Celis, R. (2007). Hábitos de actividad física en la comunidad universitaria del instituto tecnológico de estudios superiores de occidente (ITESO). Revista Brasileira de Ciencia e Movimento, 15(4), 67-72.
  • Plotnikoff, R.C., Costigan, S.A., Williams, R.L., Hutchesson, M.J., Kennedy, S.G., Robards, S.L. & Germov, J. (2015). Effectiveness of interventions targeting physical activity, nutrition and healthy weight for university and college students: a systematic review and meta-analysis. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 12(1), 45.
  • Powell, K.E. & Blair, S.N. (1994). The public-health burdens of sedentary living habits-theoretical but realistic estimates. Medicine & Science in Sport & Exercise, 26(7), 851-856.
  • Práxedes, A., Sevil, J., Moreno, A., del Villar, F. & GarcíaGonzález, L. (2016). Niveles de actividad física en estudiantes universitarios: diferencias en función del género, la edad y los estados de ánimo. Revista Iberoamericana de Psicología del Ejercicio y el Deporte, 11(1), 123-132.
  • Rosenbaum, S., Tiedemann, A. & Ward, P.B. (2014). MetaAnalysis Physical Activity Interventions for People With Mental Illness: A Systematic Review and Meta-Analysis. Journal of Clinical Psychiatry, 75(0), 1-11.
  • Roux, L., Pratt, M., Tengs, T. O., Yore, M.M., Yanagawa, T.L., Van Den Bos, J. & Kohl, H.W. (2008). Cost effectiveness of community-based physical activity interventions. American Journal of Preventive Medicine, 35(6), 578588.
  • Sánchez Pérez, A., García Domínguez, F., Landabaso, V., & De Nicolás y Martínez, L. (1998). Participación en actividad física de una muestra universitaria a partir del modelo de las etapas de cambio en el ejercicio físico: un estudio piloto. Revista de Psicología del Deporte, 7(2), 233245.
  • Santana, C.C.A., Azevedo, L.B., Cattuzzo, M.T., Hill, J.O., Andrade, L.P. & Prado, W.L. (2017). Physical fitness and academic performance in youth: A systematic review. Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports, 27(6), 579-603.
  • Sinclair, K.M., Hamlin, M.J. & Steel, G. (2005). Physical activity levels of first-year New Zealand university students: a pilot study. Youth Studies Australia, 24(1), 38-42.