Descubriendo la medida en un contexto de interacción, negociación y diálogoun estudio de caso en Educación Infantil

  1. Alsina, Ángel 1
  2. Salgado, María 2
  1. 1 Universitat de Girona
    info

    Universitat de Girona

    Girona, España

    ROR https://ror.org/01xdxns91

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática

ISSN: 1887-3987

Year of publication: 2019

Volume: 14

Issue: 1

Pages: 1-21

Type: Article

DOI: 10.30827/PNA.V14I1.8722 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGIBUG editor

More publications in: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática

Abstract

The first part of this paper provides a brief analysis of the historical-epistemological component of the measure and, additionally, different strategies and specific resources to promote situations that facilitate interaction, negotiation,and dialogue in the classroom are described. The second part presents a single case study showing a specific example of the teaching of mass in a context of experimentation and communication. The results show that the formulation of good questions produces a significant effect on the construction of mathematical knowledge. In view of this, it is essential that teachers progressively acquire skills to formulate good questions.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Alsina, Á. (2006). Como desarrollar el pensamiento matemático de 0 a 6 años. Barcelona: Editorial Octaedro-Eumo.
  • Alsina, Á. (2011). Aprendre a usar les matemàtiques. Els processos matemàtics: propostes didàctiques per a l’Educació Infantil. Vic: Eumo Editorial
  • Alsina, A. (2015). Matemáticas intuitivas e informales de 0 a 3 años. Elementos para empezar bien. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones.
  • Alsina, Á. (2016). Diseño, gestión y evaluación de actividades matemáticas competenciales en el aula. Épsilon, Revista de Educación Matemática, 33(1), 7-29.
  • Alsina, Á. (2017). Caracterización de un modelo para fomentar la alfabetización matemática en la infancia: vinculando la investigación con buenas prácticas. AIEM, Avances de Investigación en Educación Matemática, 12, 59-78.
  • Alsina, Á. (en prensa). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas de 6 a 12 años. Barcelona: Graó.
  • Alsina, Á. (en prensa). La educación matemática infantil en España: ¿qué falta por hacer? Números.
  • Alsina, Á. y Berciano, A. (2018). Developing informal mathematics in Early Childhood Education. Early Child Development and Care. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1555823.
  • Bishop, A.J. (1999) Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona: Paidós Ibérica,
  • Díaz, S., Mendoza, V., y Porras, C. (2011). Una guía para la elaboración de Estudios de Caso. Razón y palabra, 16(75), 1-26.
  • EduGAINS (2011). Asking effective questions. Recuperado de http://www.edu.gov.on.ca/eng/literacynumeracy/inspire/research/cbs_askingeffectivequestions.pdf.
  • Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education. Dordrectht: Kluwer Academic Publishers.
  • Fuson, K. C., Clements, D. H. y Beckman, S. (2009). Focus in prekindergarten: Teaching with curriculum focal points. Reston, VA/Washington, DC: NCTM& NAEYC.
  • Lerman, S. (2006). Cultural psychology, anthropology and sociology: The developing 'strong' social turn. En J. Maaß & W. Schlöglmann (Eds.), New mathematics education research and practice (pp. 171-188). Rottherdam: Sense Publishers.
  • Llinares, S. (2008). Agendas de investigación en Educación Matemática en España. Una aproximación desde “ISI-web of knowledge”. En R. Luengo, B. Gómez, M. Camacho y L. J. Blanco (Eds.), Investigación en Educación Matemática XII (pp. 25-54). Badajoz: Sociedad Extremeña de Educación Matemática “Ventura Reyes Prósper” y SEIEM.
  • Mercer, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento: el habla de profesores y alumnos. Barcelona: Paidós.
  • Mercer, N. (2001). Palabras y mentes. Barcelona: Paidós.
  • NAEYC y NCTM (2013). Matemáticas en la Educación Infantil: Facilitando un buen inicio. Declaración conjunta de posición. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 2(1), 1-23.
  • NCTM (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Sevilla: Thales.
  • NRC (2014). Fundamentos cognitivos para la iniciación en el aprendizaje de las matemáticas. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 3(1), 21-48.
  • Treffers, A. (1987). Mathematics education library. Three dimensions: A model of goal and theory description in mathematics instruction - the Wiskobas Project. Dordrecht, Netherlands: D Reidel Publishing Co.
  • Vigotsky, L.S. (1978). Mind in society. The development of higher psychological processes. Cambridge (Mass): Harward University Press.