Descubriendo la medida en un contexto de interacción, negociación y diálogoun estudio de caso en Educación Infantil
- Alsina, Ángel 1
- Salgado, María 2
-
1
Universitat de Girona
info
-
2
Universidade de Santiago de Compostela
info
ISSN: 1887-3987
Year of publication: 2019
Volume: 14
Issue: 1
Pages: 1-21
Type: Article
More publications in: PNA: Revista de investigación en didáctica de la matemática
Abstract
The first part of this paper provides a brief analysis of the historical-epistemological component of the measure and, additionally, different strategies and specific resources to promote situations that facilitate interaction, negotiation,and dialogue in the classroom are described. The second part presents a single case study showing a specific example of the teaching of mass in a context of experimentation and communication. The results show that the formulation of good questions produces a significant effect on the construction of mathematical knowledge. In view of this, it is essential that teachers progressively acquire skills to formulate good questions.
Funding information
Funders
Bibliographic References
- Alsina, Á. (2006). Como desarrollar el pensamiento matemático de 0 a 6 años. Barcelona: Editorial Octaedro-Eumo.
- Alsina, Á. (2011). Aprendre a usar les matemàtiques. Els processos matemàtics: propostes didàctiques per a l’Educació Infantil. Vic: Eumo Editorial
- Alsina, A. (2015). Matemáticas intuitivas e informales de 0 a 3 años. Elementos para empezar bien. Madrid: Narcea, S.A. de Ediciones.
- Alsina, Á. (2016). Diseño, gestión y evaluación de actividades matemáticas competenciales en el aula. Épsilon, Revista de Educación Matemática, 33(1), 7-29.
- Alsina, Á. (2017). Caracterización de un modelo para fomentar la alfabetización matemática en la infancia: vinculando la investigación con buenas prácticas. AIEM, Avances de Investigación en Educación Matemática, 12, 59-78.
- Alsina, Á. (en prensa). Itinerarios didácticos para la enseñanza de las matemáticas de 6 a 12 años. Barcelona: Graó.
- Alsina, Á. (en prensa). La educación matemática infantil en España: ¿qué falta por hacer? Números.
- Alsina, Á. y Berciano, A. (2018). Developing informal mathematics in Early Childhood Education. Early Child Development and Care. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1555823.
- Bishop, A.J. (1999) Enculturación matemática. La educación matemática desde una perspectiva cultural. Barcelona: Paidós Ibérica,
- Díaz, S., Mendoza, V., y Porras, C. (2011). Una guía para la elaboración de Estudios de Caso. Razón y palabra, 16(75), 1-26.
- EduGAINS (2011). Asking effective questions. Recuperado de http://www.edu.gov.on.ca/eng/literacynumeracy/inspire/research/cbs_askingeffectivequestions.pdf.
- Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education. Dordrectht: Kluwer Academic Publishers.
- Fuson, K. C., Clements, D. H. y Beckman, S. (2009). Focus in prekindergarten: Teaching with curriculum focal points. Reston, VA/Washington, DC: NCTM& NAEYC.
- Lerman, S. (2006). Cultural psychology, anthropology and sociology: The developing 'strong' social turn. En J. Maaß & W. Schlöglmann (Eds.), New mathematics education research and practice (pp. 171-188). Rottherdam: Sense Publishers.
- Llinares, S. (2008). Agendas de investigación en Educación Matemática en España. Una aproximación desde “ISI-web of knowledge”. En R. Luengo, B. Gómez, M. Camacho y L. J. Blanco (Eds.), Investigación en Educación Matemática XII (pp. 25-54). Badajoz: Sociedad Extremeña de Educación Matemática “Ventura Reyes Prósper” y SEIEM.
- Mercer, N. (1997). La construcción guiada del conocimiento: el habla de profesores y alumnos. Barcelona: Paidós.
- Mercer, N. (2001). Palabras y mentes. Barcelona: Paidós.
- NAEYC y NCTM (2013). Matemáticas en la Educación Infantil: Facilitando un buen inicio. Declaración conjunta de posición. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 2(1), 1-23.
- NCTM (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Sevilla: Thales.
- NRC (2014). Fundamentos cognitivos para la iniciación en el aprendizaje de las matemáticas. Edma 0-6: Educación Matemática en la Infancia, 3(1), 21-48.
- Treffers, A. (1987). Mathematics education library. Three dimensions: A model of goal and theory description in mathematics instruction - the Wiskobas Project. Dordrecht, Netherlands: D Reidel Publishing Co.
- Vigotsky, L.S. (1978). Mind in society. The development of higher psychological processes. Cambridge (Mass): Harward University Press.