La antropología en la enseñanza secundaria en Galicia

  1. Nieves Herrero Pérez
Journal:
Quaderns-e

ISSN: 1696-8298

Year of publication: 2015

Issue Title: Antropología en secundaria: más allá de la inmigración

Volume: 20

Issue: 1

Type: Article

More publications in: Quaderns-e

Abstract

Anthropology is present in Galician high schools in two forms: through the inclusion of anthropological approaches in various other disciplines in order to promote education in cultural heritage; and as the result of the introduction of “Anthropology” in 2009 as an elective course in the first year of the bachillerato (secondary education preparing students for university admission). This article analyzes these two ways of including anthropology in high school curricula by situating them in the context of the history of anthropological research in Galicia and its distinctive theoretical traditions. Topics include the social actors, organizations and institutions involved in introducing anthropology into high schools; teacher training; curriculum content; and the kinds of fieldwork carried out by the students.

Bibliographic References

  • COMITÉ DE REDACCIÓN (1993) “Carlos Alonso del Real: In Memoriam”, Trabajos de Prehistoria 50, pp. 1-19.
  • COSTA RICO, A. (2004) Historia da educación e da cultura en Galicia (Séculos IVXX) Permanencias e cambios no contexto cultural e educativo europeo, Vigo: Xerais.
  • ANECA (2005) Estudio preliminar Título de Grado en Antropología Social y Cultural, http://www.ub.edu/antropo/adaptacio/estudio.pdf., accessed on September 2014.
  • BRAÑA, F. (2008) O museo do Pobo Galego: contedor de valores, Santiago: Fundación Antonio Fraguas-Museo do Pobo Galego.
  • FEATHERSTONE, M. (2000) Cultura de consumo y posmodernismo, Buenos Aires: Amorrotu.
  • FERNÁNDEZ DE ROTA, J.A. (1994) “Carmelo Lisón y Galicia”, en SAN MARTÍN ARCE, R., (Coord.), Antropología social sin fronteras: ensayos en honor a Carmelo Lisón, Madrid: CIS.
  • GAREA, E. (2009) Antropoloxía Bacharelato, Vigo: Xerais.
  • GONDAR, M. (2001) “A unión Europea desde Galiza. Marketing, Identidades e Antropoloxía Crítica”, en BARREIRO, J.L. y L. GARCÍA SOTO (Comp.), Europa: mito e razón. Simposio Internacional Luso-Galaico de Filosofía de Santiago, Santiago: Servicio de Publicacións da USC, pp. 69-87.
  • HERNÀNDEZ CARDONA, F.X. (2002) Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, Barcelona: Graó.
  • HERRERO PÉREZ, N. (1994) “Nós”, en ORTIZ GARCÍA C. y L.A. SÁNCHEZ GÓMEZ (Eds.), Diccionario histórico de la Antropología Española, Madrid: CSIC, pp. 517-518.
  • HERRERO PÉREZ (2009) “O Camiño de Santiago: elementos para unha educación patrimonial” en V Congreso O Camiño de Santiago. Unha revolución do pensamento, Concello de Palas de Rei, pp. 163-175.
  • Lexislación do Bacharelato en Galicia (2008) Consellería de Educación e Ordenación Universitaria.http://www.edu.xunta.es/ftpserver/portal/DXC/lexislacion_bacharelato_ga licia.pdf , accessed on November 2014.
  • Lingua e literatura 3 ESO (2007), Vigo: Xerais.
  • MEDEIROS, A. (2006) Los dos lados de un río. Nacionalismos y etnografías en Portugal y en Galicia, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • MÉNDEZ, L. (2003) “Galicia, región de Europa: dimensiones europeístas del imaginario culturalista de la Xunta”, Revista de Antropología Social, 12, pp. 79-97.
  • OTERO PEDRAYO, R. (dir.) (1979) Historia de Galiza 3 vols., Madrid: Akal.
  • PRAT, J. (1991) “Historia. Estudio introductorio”, en PRAT, J. et al,. (Eds.), Antropología de los pueblos de España, Madrid, Taurus, pp. 13-33.
  • PRATS, LL. (2005) “Concepto y gestión del patrimonio local”, Cuadernos de Antropología Social, 21, pp. 17-35.
  • REAL DECRETO 1007/1991 de 14 de junio por el que se establecen las enseñanzas mínimas correspondientes a la ESO. Anexo 1.
  • RIVAS BARRÓS, Sabela (2002) O ideario educativo do galeguismo. Escolma de textos e fontes bibliográficas, Sada: Edicións do Castro.
  • RODRÍGUEZ CAMPOS, X. (1991) “La etnografía clásica de Galicia: ideas y proyectos”, en PRAT, J. et al., (Eds.), Antropología de los pueblos de España, Madrid, Taurus, pp. 99-111.
  • RODRÍGUEZ CAMPOS (2002) “Ideas on Atlantic Culture in the Northwest Iberian Peninsula: Myths and Realities”, Journal of the Society for Anthropology of Europe, 2 (2), pp. 35-44.
  • SAN MARTÍN, J. (1985) La Antropología: ciencia humana, ciencia crítica, Madrid: Montesinos.