¿Pueden contribuir los fondos de conocimiento a la participación de las familias gitanas en la escuela?Bases para un proyecto educativo

  1. LORENZO MOLEDO, Mar 1
  2. MÍGUEZ SALINA, Gabriela 1
  3. CERNADAS RÍOS, Francisco 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Ano de publicación: 2020

Volume: 32

Número: 1

Páxinas: 191-211

Tipo: Artigo

DOI: 10.14201/TERI.21299 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Teoría de la educación

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

The Funds of Knowledge approach, whose anthropological origins date back to the study of trust relationships between Mexican households constituted on the border with the US, has established itself in many countries as an effective model for working with families at risk of social exclusion. It involves collecting family and cultural resources and turning them into knowledge that can be incorporated into schools. This paper is aimed at studying the Funds of Knowledge as a theoretical framework for the design of socio-educational programs, which encourage the involvement of Roma families in their children’s education. To this end, we use a descriptive methodology based on the analysis of the main theoretical studies carried out on the subject both nationally and internationally, specifically in North America, where this approach has already had a recognized trajectory. The results show the suitability of the Funds of Knowledge of Roma families as a basis for the design of proposals for inclusive education. This type of education promotes their involvement in the education of their children, thereby promoting their chances of educational success. Under these considerations, the respect for their history and bringing their voices into the political and social ideology must be taken into account, in order to improve relationships between family and school and, along with it, the academic performance of students, recognizing their role as subjects of rights, with the purpose of promoting greater inclusion of the Roma community in schools.

Referencias bibliográficas

  • Amador, J. (2016). La “Roma Response” al Modelo Reproduccionista. La Educación, nuestra escalera para la transformación social. International Journal of Sociology of Education, 5(2), 144-163. doi: 10.17583/rise.2016.2091
  • Arriaga, M., Gómez, A. y Elboj, C. (2004). Posibilidades para la comunidad gitana en el mercado laboral del Estado Español. Mercado de trabajo y mundo gitano. Lan Harremak. Revista de Relaciones Laborales, 11, 65-79.
  • Bagnoli, A. (2004). Researching identities with multi-method autobiographies. Sociological Research Online, 9(2), 1-22.
  • Bagnoli, A. (2009). Beyond the standard interview: The use of graphic elicitation and arts-based methods. Qualitative Research, 9(5), 547-570, doi: 10.1177/1468794109343625
  • Bernal, A. (2015). La educación familiar: ¿un soporte efectivo en el rendimiento de los hijos? En M. A. Santos Rego (Ed.), El poder de la familia en la educación (pp. 85-101). Madrid: Editorial Síntesis.
  • Besalú, X. (2002). Diversidad cultural y educación. Madrid: Editorial Síntesis.
  • Bhopal, K. (2004). Gypsy travelers and education: Changing needs and changing perceptions. British Journal of Educational Studies, 52, 47–64. doi: 10.1111/j.1467-8527.2004.00254.x
  • Bourdieu, P. (1979). Los tres estados del capital. Sociológica, 5, 11-17.
  • Bourdieu, P. y Passeron, J. C. (1970). La reproduction. Eléments pour une théorie du système d’enseignement. Paris: Editions de Minuit.
  • Broker, L. (2003). Learning how to learn. Parental ethnotheories and young children’s preparation for school. International Journal of Early Years Education, 11(2), 117-128. doi: 10.1080/09669760304703
  • Castro, M., Expósito, E., Lizasoain, L., López, E. y Navarro, E. (2014). Participación familiar y rendimiento académico. Una síntesis meta-analítica. En J. L. Gaviria (Coord.), La participación de las familias en la educación escolar (pp. 83-105). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Secretaría General Técnica.
  • Cernadas Ríos, F., Santos Rego, M. A. y Lorenzo, M. (2013). Los profesores ante la educación intercultural: el desafío de la formación sobre el terreno. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 555-570. doi: dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.155391
  • Consejo Escolar del Estado (2015). El Estado del Sistema Educativo Español. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
  • Derrington, C. (2007). Fight, flight and playing white: An examination of coping strategies adopted by Gypsy Traveller Adolescents in English secondary schools. International Journal of Educational Research, 46, 357-367. doi: 10.1016/j.ijer.2007.06.001
  • Dauber, L. y Epstein, J. (1993). Parents´ attitudes and practices of involvement in Inner-City Elementary and Middle Schools. En N. Chavkin (Ed.), Families and Schools in a Pluralistic Society (pp. 53-73). New York: State University of New York Press.
  • Driessen, G., Smit, F. y Sleegers, P. (2005). Parental involvement and educational achievement. British Educational Research Journal, 31(4), 509-532. doi: 10.1080/01411920500148713
  • Department for Education and Skills. DfES. (2004). Science & Innovation Investment Framework 2004 - 2014. Norwich-UK: The Stationery Office.
  • Dubet, F., y Martucelli, D. (1998). En la escuela. Sociología de la experiencia escolar. Buenos Aires: Losada.
  • Epstein, J. (2001). School, Family, and Community Partnerships. Colorado: Westview Press.
  • Epstein, J. (2013). Programas efectivos de involucramiento familiar en las escuelas: estudios y prácticas. Santiago de Chile: Fundación CAP.
  • Esteban-Guitart, M. (2012). La multi-metodología autobiográfica extendida. Una estrategia cualitativa para estudiar la identidad, los fondos de conocimiento y las formas de vida. Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 17(2), 51-64.
  • Esteban-Guitart, M., y Saubich, X. (2013). La práctica educativa desde la perspectiva de los fondos de conocimiento e identidad. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 25(2), 189-211.
  • Etxeberría, F. (2003). Educación con niños gitanos en el País Vasco. Revista de Educación, 332, 427-443.
  • Feito, R. (2007). Balance de la participación de los padres en los consejos escolares de centro. Participación Educativa, 4, 4-15.
  • Flecha, A. (2012). Family Education Improves Student´s Academic Performance: Contributions from European Research. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 2(3), 301-321. doi: 10.4471/remie.2012.16
  • Flecha, R., y Soler, M. (2013). Turning difficulties into possibilities: Engaging Roma families and students in school through dialogic learning. Cambridge Journal of Education, 43(4), 451-465. doi: 10.1080/0305764X.2013.819068
  • Fundación Secretariado Gitano. (2006). Incorporación y trayectoria de niñas gitanas en la ESO. Madrid: CIDE/Instituto de la Mujer.
  • Fundación Secretariado Gitano. (2010). Evaluación de la normalización educativa de las alumnas y los alumnos gitanos en Educación Primaria. Madrid: IFIIE/Instituto de la Mujer.
  • Fundación Secretariado Gitano. (2013). Guía para Trabajar con Familias Gitanas el Éxito Escolar de sus Hijos e Hijas. Una propuesta metodológica transnacional para profesionales. Madrid: Fundación Secretariado Gitano.
  • García Pastor, B. (2009). “Ser gitano” fuera y dentro de la escuela. Una etnografía sobre la educación de la infancia gitana en la ciudad de Valencia. Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
  • Garreta, J. (Coord.). (2017). Familias y escuela. Discursos y prácticas sobre la participación en la escuela. Madrid: Pirámide.
  • González, N., Moll, L. y Amanti, C. (Eds.). (2005). Funds of knowledge. Theorizing practices in households, communities, and classrooms. New York: Taylor & Francis Group.
  • González-Pienda, J. A. (2003). El rendimiento escolar. Un análisis de las variables que lo condicionan. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 7(8), 247-258.
  • Grant, B. K. y Ray, J. A. (2013). Home, School, and Community Collaboration. London: Sage.
  • Hill, E. H. y Tyson, D. F. (2009). Parental involvement in middle school: a meta-analytic assessment of the strategies that promote achievement. Developmental Psychology, 45(3), 740-763. doi: 10.1037/a0015362
  • Hogg, L. (2011). Funds of knowledge: An investigation of coherence within the literature. Teaching and Teacher Education, 27(3), 666-677. doi: 10.1016/j.tate.2010.11.005
  • Jeynes, W. H. (2007). The relation between parental involvement and urban secondary school academic achievement: a meta-analysis. Urban Education, 42, 82-110. doi: 10.1177/0042085906293818
  • Jeynes, W. H. (2012). A meta-analysis of the efficacy of different types of parental involvement programs for urban students. Urban Education, 47(4), 706-742. doi: 10/1177/0042085912445643
  • Lalueza, J., Crespo, I., Pallí, C. y Luque, M. (1999). Intervención educativa, comunidad y cultura gitana. Una experiencia con nuevas tecnologías: la casa de Shere Rom. En M. A. Essomba (Ed.), Construir la escuela intercultural (pp. 185-194). Barcelona: Graó.
  • Lalueza, J., Crespo, I., Pallí, C. y Luque, J. (2001). Socialización y cambio cultural en una comunidad étnica minoritaria. El nicho evolutivo gitano. Cultura y Educación, 13(1), 115-130, doi: 10.1174/113564001316901694
  • Lee, J. y Bowen, N. (2006). Parent Involvement, Cultural Capital, and the Achievement Gap among Elementary School Children. American Educational Research Journal, 43(2), 193-218.
  • Liégois, J. P. (1998). Minoría y escolaridad: el caso del pueblo gitano. Madrid: Centre de Recherches Tsiganes / Presencia gitana.
  • Llopart, M., & Esteban-Guitart, M. (2018). Funds of knowledge in 21st century societies: Inclusive educational practices for under-represented students. A literature review. Journal of Curriculum Studies, 50(2), 145-161. doi: 10.1080/00220272.2016.1247913
  • Loizos, S. (2006). Capital cultural y social: ¿qué podemos aprender para investigar y reforzar la colaboración entre familia y escuela? Cultura y Educación, 18(3-4), 219-229. doi: 10.1174/113564006779173037
  • López de la Nieta, M. (2011). La inserción educativa de la comunidad gitana: ¿realidad o espejismo? En M. Laparra (Coord.), Diagnóstico social de la comunidad gitana en España. Un análisis contrastado de la Encuesta del CIS a Hogares de Población Gitana 2007 (pp. 73-114). Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.
  • Lorenzo, M., Godás, A. y Santos Rego M. A. (2017). Principales determinantes de la implicación y participación de las familias inmigrantes en la escuela. Cultura y Educación, 29(2), 213-253. doi: dx.doi.org/10.1080/11356405.2017.1305074
  • Martínez, R. A., Rodríguez, B., y Gimeno, J. L. (2010). Áreas de cooperación entre los centros docentes y las familias. Estudio de caso. Educatio Siglo XXI, 28(1), 127-156.
  • Merino, J. y Muñoz, A. (1998). Ejes de debate y propuestas de acción para una pedagogía intercultural. Revista Iberoamericana de Educación, 17, 207-247.
  • McIntyre, E., Kyle, D., y Rightmyer, E. (2005). Los Fondos de Conocimiento de las familias como mediación de la enseñanza en los colegios rurales. Cultura y Educación, 17(2), 175-195. doi: 10.1174/1135640054192856
  • Ministerio de Educación y Ciencia. (2008). Datos y cifras, curso escolar 2006/2007. Madrid: Secretaría General Técnica.
  • Moll, L. y González, N. (1994). Lessons from research with language-minority children. Journal of Reading Behavior, 26(4), 439-456.
  • Ríos-Aguilar, C., Kiyama, J., Gravitt y Moll, L. (2011). Funds of Knowledge for the poor and forms of capital for the rich? A capital approach to examining Funds of Knowledge. Theory and Research in Education, 9(2), 163-184.
  • Roma Education Fund. (2010). Annual Report 2010. Budapest: Roma Education Fund.
  • Sanders, M. G. y Sheldon S. B. (2009). Principals Matter. A Guide to School, Family and Community Partnership. London: Sage.
  • Santos Rego, M. A., (Dir.) (2014). Programa ECO-FA-SE. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela.
  • Santos Rego, M. A., Cernadas Ríos, F. y Lorenzo, M. (2014). La inclusión educativa de la inmigración y la formación intercultural del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 123-137.
  • Santos Rego, M. A., Crespo, J., Lorenzo, M. y Godás, A. (2012). Escuelas e inmigración en España ¿es inevitable la segregación? Cultura y Educación, 24(2), 193-205. doi: 10.1174/113564012804932128
  • Santos Rego, M. A., Godás, A., y Lorenzo, M. (2016). ¿Puede la implicación de los padres mejorar el estudio de sus hijos en la escuela? La evidencia de un programa pedagógico. Estudios sobre Educación, 30, 9-30. doi: 10.15581/004.30.9-30
  • Torio, S., Pena, J. V., Rodríguez, M. C., Fernández, C. y Molina, S. (2010). Hacia la corresponsabilidad familiar: Construir lo cotidiano. Un programa de educación parental. Educatio Siglo XXI, 28(1), 85-108.
  • Valle, A., Pan, I., Núñez, J. C., Rosário, P., Rodríguez, S. y Regueiro, B. (2015). Deberes escolares y rendimiento académico en Educación Primaria. Anales de Psicología, 31(2), 562-569. doi: 10.6018/analesps.31.2.171131
  • Vélez-Ibáñez, C. y Greenberg, J. (1992). Formation and transformation of funds of knowledge among U.S.-Mexican household. Anthropology and Education Quarterly, 23(4), 313-335. doi: 10.1525/aeq.1992.23.4.05x1582v
  • Vygotsky, L. (1977). The Development of Higher Psychological Functions. Soviet Psychology, 15(3), 60-73.
  • Wolf, E. (1966). Peasants. New Jersey: Prentice-Hall.
  • Yosso, T. (2005). Whose culture has capital? A critical race theory discussion of community cultural wealth. Race ethnicity and education, 8(1), 69-91. Doi: 10.1080/1361332052000341006
  • Zipin, L. (2009). Dark Funds of Knowledge, deep Funds of Pedagogy: exploring boundaries between lifeworlds and schools. Discourse: studies in the cultural politics of Education, 30(3), 317-331. doi: 10.1080/01596300903037044