Educación, ética y cambio climático

  1. Caride Gómez, José Antonio 1
  2. Meira Cartea, Pablo Ángel 2
  1. 1 Departamento de Teoría da Educación, Historia da Educación e Pedagoxía Social (Universidade de Santiago de Compostela)
  2. 2 University of Santiago de Compostela (SPAIN)
Journal:
Innovación educativa

ISSN: 1130-8656

Year of publication: 2019

Issue Title: Respostas educativas innovadoras ao cambio climático; I-II

Issue: 29

Pages: 61-76

Type: Article

DOI: 10.15304/IE.29.6336 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Innovación educativa

Abstract

The anthropic alteration of the climate constitutes the main challenge for humanity in the 21st century. How it acts in the next decade will depend on minimizing its impact on current human civilization. Educational responses and tools must be part of mitigation and adaptation policies in the face of the climate crisis, as recognized in international organizations and declarations. This challenge forces us to rethink the ethical framework of educational praxis to question the environmental and social sustainability of the core values that have guided human development since the beginning of modernity. The climate crisis radically questions the identification between growth and development. It also shows that the eco-dependent condition of our species has been ignored for the sake of a notion of progress based on the scientific-technical capacity to manage the biosphere without considering its biophysical limits. The climate policy articulated so far has barely considered the ethical and social dimensions of global warming and, moreover, has been objectively ineffective. The climate threat poses challenges of synchronous justice, derived from the differential responsibility in its causes of each society and the different vulnerability to its consequences of human groups with fewer resources for self-protection. And it poses diachronic justice challenges, to the extent that an overheated planet will limit the possibilities of younger generations and those that are to come, to have a decent life. The timing of the climate crisis forces an urgent and emergency educational action, which places this problem at the center of the curriculum and of the educational practices outside the educational system. Moral controversy must be a central element in an Education for Climate Change whose ethical and practical imperative is the decarbonization of societies and lifestyles, from the individual scale to the global scale.

Bibliographic References

  • Amador, C. y Moreno, H. (2011). La ética del cambio climático. Revista de Relaciones Internacionales de la UNAM, 110, 121-137.
  • Aranguren, J. L. (1985). Ética y política. Barcelona: Orbis.
  • Assadourian, E. y Mastny, L. (2017). Educación Ecosocial: cómo educar frente a la crisis ecológica: la situación del mundo 2017. Informe anual del WordlWatch Institute. Madrid: FUHEMEcosocial-Icaria.
  • Attfield R. (2003). Environmental Ethics. An Overview for the Twenty-First Century. Oxford: Blackwell.
  • Caride, J.A. y Meira, P.Á. (2001). Educación Ambiental y desarrollo humano. Barcelona: Ariel.
  • Castro, R. (dir.) (2011). Educación Ambiental y Cambio Climático. Sevilla: Consejería de Medio Ambiente de la Junta de Andalucía.
  • Dobson, A. (2003). Citizenship and the Environment, Oxford: Oxford University Press. DOI: https://doi.org/10.1093/0199258449.001.0001
  • Ekins, P.; Gupta, J. y Bolieau, P. (eds.)(2019). Global Environment Outlook GEO-6: Healthy Planet, Healthy People. Cambridge: Cambridge University Press-UN Environment. Disponible en: https://wedocs.unep.org/bitstream/handle/20.500.11822/27539/GEO6_2019. pdf?sequence=1&isAllowed=y [consulta: 19-09-2019].
  • Eliasson, O. (2019). Acción por el clima. El País. Babelia, 144, p. 8.
  • FAO (2018). El cambio climático: ¿es ya irreversible? ¿qué podemos hacer? Madrid: Organización De las Naciones Unidas para la Alimentación y la Agricultura (FAO)-El País.
  • Garcés, M. (2017). Nueva ilustración radical. Barcelona: Anagrama.
  • García Montero, L. (2019). Las palabras rotas: el desconsuelo de la democracia. Barcelona: Alfa
  • Gardiner, S. M. (2011). A Perfect Moral Storm: The Ethical Tragedy of Climate Change. Nueva York: Oxford. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195379440.001.0001
  • Giddens, A. (2010). La política del cambio climático. Madrid: Alianza Editorial.
  • Gimeno, M. C. y Gimeno, L. (2013). Ética aplicada y cambio climático. Avances en Ciencias de la Tierra. ATC, 4, pp. 99-111. Disponible en: https://ephyslab.uvigo.es/wp-content/ uploads/2019/04/ACT4.pdf [consulta: 04-07-2019].
  • González Gaudiano, E. (2017). El cambio climático y la gente. En: M. Arto, y P. A. Meira, (coords.), RESCLIMA: Aproximación ás claves sociais e educativas do cambio climático (pp. 57-61). Ferrol: Aldine Editorial.
  • Guara. Garvey, J. (2010). La ética del cambio climático. Barcelona: Proteus.
  • Heras, F. (2015). La educación en tiempos de cambio climático: facilitar el aprendizaje para construir una cultura de cuidado del clima. Mètode. Science Studies Journal. 85, 57-63. Disponible en: https://ojs.uv.es/index.php/Metode/article/view/4220 [consulta: 28-06-2019].
  • Innerarity, D. (2012). Justicia climática. Dilemata: Revista Internacional de Éticas Aplicadas, 4, 175-191.
  • IPCC (2014): Technical summary. In: Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. Part A: Global and Sectoral Aspects. Contribution of Working Group II to the Fifth As-sessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change (pp. 35-94). Cambridge: Cambridge University Press. [consulta: 16-09-2019].
  • IPCC (2018). Global Warming of 1.5°C. An IPCC Special Report on the impacts of global warming of 1.5°C above pre-industrial levels and related global greenhouse gas emission pathways, in the context of strengthening the global response to the threat of climate change, sustainable development, and efforts to eradicate poverty. Disponible en: https://www.ipcc.ch/site/ assets/uploads/sites/2/2019/06/SR15_Full_Report_Low_Res.pdf [consulta: 16-09-2019]
  • Jonas, H. (1995). El principio de responsabilidad. Ensayo de una ética para la civilización tecnológica. Barcelona: Herder (original, publicado en alemán, en 1979).
  • Keller, D. R. (Ed.) (2010). Environmental Ethics: the big questions. Malden, MA: Wiley-Blackwell.
  • Klein, N. (2015). Esto lo cambia todo. El capitalismo contra el clima. Barcelona: Paidós.
  • Latour, B. (2019). Dónde aterrizar. Cómo orientarse en política. Madrid: Taurus.
  • Leopold, A. y Riechmann, J. (2017). Una ética de la tierra. Antología. Madrid: Libros de La Catarata.
  • Light, A. y Rolston, H. (eds.) (2006). Environmental Ethics. An Anthology. Oxford: Blackwell.
  • Lecaros, J. A. (2013). La ética medio ambiental: principios y valores para una ciudadanía responsable en la sociedad global. Acta Bioethica, 19(2), 177-188. DOI: https://doi.org/10.4067/ S1726-569X2013000200002
  • Meira, P. A. y Caride, J. A. (2017). O Acordo de París en clave educativa: algo para celebrar? En: M. Arto, y P. A. Meira (coords.), RESCLIMA: Aproximación ás claves sociais e educativas do cambio climático (pp. 125-130). Ferrol: Aldine Editorial.
  • Naciones Unidas (2015). Objetivos de Desarrollo del Milenio. Informe de 2015. Nueva York: Naciones Unidas. Disponible en: https://www.un.org/es/millenniumgoals/pdf/2015/mdg-report-2015_spanish.pdf [consulta: 23-07-2019].
  • Naciones Unidas (2019). United In Science High-level synthesis report of latest climate science information convened by the Science Advisory Group of the UN Climate Action Summit 2019. Disponible en: https://wedocs.unep.org/handle/20.500.11822/30023 [consulta: 24-09-2019].
  • Riechmann, J. (2005). Un mundo vulnerable: ensayos sobre ecología, ética y tecnociencia. Madrid: Libros de La Catarata (2ª edición).
  • Riechmann, J. (2011). El calentamiento climático, un desafío civilizatorio. Dilemata. Revista Internacional de Éticas Aplicadas, 6, 53-80. Disponible en: https://www.dilemata.net/revista/ index.php/dilemata/article/view/92 [consulta: 20-07-2019].
  • Roca Jusmet, J. (2016). Crecimiento contra medio ambiente. Barcelona: RBA.
  • Singer, P. (2003). Un solo mundo. La ética de la globalización. Barcelona: Paidós.
  • Sosa, N. M. (1990). Ética ecológica. Madrid: Ediciones Libertarias.
  • Velayos, C. (2008). Ética y cambio climático. Bilbao: Desclée De Brouwer.
  • Velayos, C. (2015). El cambio climático y los límites del individualismo. Barcelona: Horsori.
  • UNESCO (2015). Replantear la educación: ¿hacia un bien común mundial? París: UNESCO, Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000232697 [consulta: 08-09-2019].
  • UNESCO (2017). La educación al servicio de los pueblos y el planeta: creación de un futuro sostenible para todos. París: UNESCO. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/ pf0000248526 [consulta: 06-09-2019].
  • UNESCO (2018). Actas de la Conferencia General, 39ª reunión, vol. 1. Resoluciones. París: UNESCO. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260889_spa. page=151 [consulta: 10-09-2019].
  • Savater, F. (2008). El valor de educar. Barcelona: Ariel.
  • Walls, A. E. J. y Lenglet, F. (2016). Sustainability citizens: collaborative and disruptive social learning. En: R. Horne, J. Fien, B. B. Beza y A. Nelson (Eds.), Sustainability Citizenship in Cities: Theory and Practice (pp. 52-66). London: Earthscan.