La Competencia Digital ante contextos de exclusiónun estudio de caso en Educación Primaria

  1. Fernando Fraga Varela 1
  2. Ana Rodríguez Groba 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Ano de publicación: 2019

Volume: 18

Número: 1

Páxinas: 55-70

Tipo: Artigo

DOI: 10.17398/1695-288X.18.1.55 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Outras publicacións en: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Indicadores

Citas recibidas

  • Citas en Dialnet Métricas: 7 (18-02-2024)
  • Citas en Web of Science: 5 (14-10-2023)

Índice Dialnet de Revistas

  • Ano 2019
  • Factor de impacto da revista: 1,270
  • Ámbito: EDUCACIÓN Cuartil: C1 Posición no ámbito: 14/241

CIRC

  • Ciencias Sociais: B

Journal Citation Indicator (JCI)

  • Ano 2019
  • JCI da revista: 0.67
  • Cuartil maior: Q3
  • Área: EDUCATION & EDUCATIONAL RESEARCH Cuartil: Q3 Posición na área: 364/723

Resumo

The results of an investigation that focus on the study of Digital Competence fromthe analysis of a case study are presented in this article. The unfavorable context of a 12-year-old child (economic, social and cultural), with a family situation with high levels ofdestructuring, is described to analyze the influence of the different agents involved in hiseducation, in depth in the Formal spaces, in the school environment, as informal at thefamily level and the potential group of equals. Large gaps are identified and emerge bycontrasting the developed skills of the case with the research that analyses the proposeddimensions for Digital Competence. The results uncover that the development of them isscarce and focus mainly on processes related to communication and collaboration andrelated to the search for information. The research also highlights the difficulties that emergefrom the school institution in order to work on this type of learning and act as a truecompensatory agent. We mainly identify two limiting areas when it comes to working withdigital skills: the oversizing of the curriculum of content in subjects of Primary Education andthe search for low levels of conflict with families by conditioning the processes ofeducational innovation.

Información de financiamento

Financiado por FEDER/Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades –Agencia Estatal de Investigación/ Proyecto CDEPI _EDU2015-67975-C3-1-P. Red deexcelencia REUNI+D «Red Universitaria de Investigación e Innovación Educativa.Cambios Sociales y Retos para la Educación en la Era Digital.» EDU2015-68718-REDT. http://reunid.eu

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Alonso-Ferreiro, A. (2018). Aprendizaje Basado en Proyectos para el desarrollo de la Competencia Digital Docente en la Formación Inicial del Profesorado. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(1), 9-24.
  • Attwell, G. (2007). The Personal Learning Environments the future of eLearning? eLearning Papers, 2(1). ISSN 1887-1542.
  • Bawden, D. (2008). Origins and concepts of digital literacy. Digital literacies: Concepts, policies and practices, 30, 17-32.
  • Blau, I., Peled, Y. y Nusan, A. (2016). Technological, pedagogical and content knowledge in one-to-one classroom: teachers developing «digital wisdom». Interactive Learning Environments, 24(6), 1215-1230.
  • Bourdieu, P. (1988). Cosas Dichas. Buenos Aires: Gedisa.
  • Buckingham, D. y Sefton-Green, J. (2003). Gotta catch’em all: Structure, agency and pedagogy in children’s media culture. Media, Culture & Society, 25(3), 379-399.
  • Castañeda, L. y Adell, J. (2013). Entornos personales de aprendizaje: claves para el ecosistema educativo en red. Alcoy: Marfil.
  • Coller, X. (2005). Estudio de casos. Madrid: CIS.
  • Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Recuperado de http://digcomp.org.pl/wp-content/upload s/2016/07/DIGCOMP-1.0-2013.pdf
  • Gewerc, A., Fraga-Varela, F. y Rodés, V. (2017). Niños y adolescentes frente a la Competencia Digital. Entre el teléfono móvil, youtubers y videojuegos. Revista iIteruniversitaria de Formación del Profesorado, 89, 171-186.
  • Glaser, B. G. y Strauss, A. L. (1967). The Discovery of grounded theory: strategies for qualitative research. New York: Aldine Publishing.
  • Harper, B. y Milman, N. B. (2016). One-to-one technology in K–12 classrooms: A review of the literature from 2004 through 2014. Journal of Research on Technology in Education, 48(2), 129-142.
  • Hattie, J. (2018). Hatties’s 2018 updated list of factors related to student achievement: 252 influences and effect sizes (Cohen’s d). Recuperado de https://visiblelearning.org/hattie-ranking-influenceseffect-sizes-learning-achievement/
  • Howard, S. K., Chan, A. y Caputi, P. (2015). More than beliefs: Subject areas and teachers' integration of laptops in secondary teaching. British Journal of Educational Technology, 46(2), 360-369.
  • INE. Instituto Nacional de Estadística (2015). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Recuperado de http://www. ine.es/prensa/np933.pdf
  • Jenkins, H. (2009). Confronting the challenges of participatory culture: media education for the 21st century. Cambridge, MA: The MIT Press.
  • Keane, T., Lang, C. y Pilgrim, C. (2012). Pedagogy! iPadology! Netbookology! Learning with mobile devices. Australian Educational Computing, 27(2), 29-33.
  • Lankshear, C. y Knobel, M. (2008). Digital Literacies: Concepts, Policies and Practices. New York: Peter Lang.
  • Larkin, K. y Finger, G. (2011). Netbook computers as an appropriate solution for 1: 1 computer use in primary schools. Australian Educational Computing, 26(1), 27-34.
  • López, M. (2016). El consumo televisivo del alumnado de Educación Primaria. (Tesis Doctoral) Universidad de Murcia. Departamento de Didáctica y Organización Escolar. Recuperado de https://digitum.um.es/xmlui/handle/1020 1/47826
  • Martínez, E. y Peralta, I. (1996). La educación para el consumo crítico de la televisión en la familia. Comunicar. Revista Científica de Comunicación y Educación, 7, 60-68.
  • Muñoz, J. y Sahagún, M.A. (2010). Análisis cualitativo asistido por ordenador con ATLAS.ti. En C. Izquierdo y A. Perinat (Coords.) Investigar en psicología de la comunicación. Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas. (pp. 301364). Barcelona: Amentia.
  • OCDE (2011). PISA 2009 Results: Students on Line: Digital Technologies and Performance. OECD. doi: 10.1787/9789264112995-en
  • OCDE (2013). Education Today 2013: The OECD Perspective. OECD. doi:10.1787/ edu_today-2013-en.
  • Sanabria Mesa, A. L. y Cepeda Romero, O. (2016) La educación para la competencia digital en los centros escolares: la ciudadanía digital. RELATEC Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2), 95-112. DOI: https://doi.org/10.17398/1695288X.15.2.95
  • Stake, R. E. (1998). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
  • Storz, M. G. y Hoffman, A. R. (2013). Examining response to a one-to-one computer initiative: Student and teacher voices. RMLE Online, 36(6), 1-18.
  • Zheng, B., Warschauer, M., Lin, C. H. y Chang, C. (2016). Learning in one-to-one laptop environments: A meta-analysis and research synthesis. Review of Educational Research, 86(4), 1052-1084.
  • Van Dijk, J. y Van Deursen, A. (2014). Digital skills: unlocking the information society (First edition). New York: Palgrave Macmillan.
  • Vuorikari, R., Punie, Y., Gomez, S. C. y Van Den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The digital competence framework for citizens. Update phase 1: The conceptual reference model (No. JRC101254). Joint Research Centre.
  • Warlick, D. (2009). Grow your personal learning network: New technologies can keep you connected and help you manage information overload. Learning & Leading with Technology, 36(6), 12-16.