El cambio climático en los libros de texto de la Educación Secundaria Obligatoria o una crónica de las voces ausentes

  1. Araceli Serantes-Pazos 1
  2. Pablo A. Meira Cartea 2
  1. 1 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Documentación social

ISSN: 0417-8106

Year of publication: 2016

Issue Title: Cambio climático y crisis socioambiental

Issue: 183

Pages: 153-170

Type: Article

More publications in: Documentación social

Abstract

In the framework of the RESCLIMA project on the relationship between science and common culture of climate change (www.resclima.info), we analyze how this socio-environmental problem is approached in 74 ESO classbooks, because they are the most used resource in the classroom. We have considered three levels: textual content, iconographic and proposals of activities. Books are an instrument of legitimation of knowledge that transfers that is sometimes unscientific and interested (Michel Apple, 1993). The IPCC's Third Assessment Report points out that the effects of CC will be more severe in the primary productive sectors and in developing countries, which shows a deep asymmetry between the cause and the one who suffers the most. We present the voices absent from the consequences of the CC, which coincide with the most vulnerable social sectors and propose to introduce the discourse of climate justice to make these social consequences visible

Bibliographic References

  • ACSELRAD, HENRI (2004): «Justiça ambiental: ação coletiva e estratégias argumentativas» en Henri Acselrad, Selene Herculano e José Augusto Pádua, Justiça ambiental e cidadania. Rio de Janeiro: Relume Dumará.
  • Alianza de Pueblos del Sur (2009): Carta abierta. Apoyo internacional al reconocimiento y reparación integral de la Deuda Ecológica por Cambio Climático (en línea), www.albasud.org/downloads/54.pdf, acceso 20 de enero de 2017.
  • ANELE (2014): La edición de libros de texto en España (en línea). www.anele.org/ pdf/Edicion%20Libros%20de%20Texto%202014.pdf, acceso 20 de enero de 2017.
  • APPLE, MICHAEL (1993). «El libro de texto y la política cultural», Revista de Educación, n.º 341: 109-126
  • Barnosky, Anthony D. et al. (2012): «Approaching a state shift in Earth’s biosphere», Nature, n.º 486: 52-8.
  • BECK, ULRICH (2007): La sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Madrid: Paidós.
  • BULLARD, ROBERT (2004): «Enfrentando o racismo ambiental no século XXI» en Henri Acselrad et al. (orgs.), Justiça Ambiental e Cidadania. Río de Janeiro: Garamons, pp. 41-68.
  • Comisión de Educación de Ecologismo en Acción de Madrid (2011): «Educar en el antropoceno» en Santiago Álvarez Cantalapiedra (Coord.), Convivir para perdurar. Conflictos ecosociales y sabidurías ecológicas. Barcelona: Icaria, pp. 351-369.
  • DOYLE, JULIE (2007). «Picturing the clima(c)tic: Greenpeace and representations politics of climate change comunication», Science as Culture, n.º 16: 129-150.
  • DUARTE, CARLOS (2009). Cambio Global. Madrid: La catarata.
  • GEMENNE, FRANÇOIS (2015): «Las migraciones como estrategia de adaptación al clima» en Gary Gadner, Tom Prugh y Michael Renner (Dir.). Un mundo frágil. Hacer frente a las amenazas a la sostenibilidad. La situación del mundo 2015. InformeAnual del Woldwatch Institute. Barcelona: Icaria, pp. 173-185.
  • GONZALEZ GAUDIANO, ÉDGAR J. (2012): «La representación social del cambio climático: una revisión internacional», Revista Mexicana de Investigación Educativa, v. 17, n.º 55: 1035-1062.
  • GONZALEZ GAUDIANO, ÉDGAR J. Y PABLO Á. MEIRA CARTEA (2009): «Educación, comunicación y cambio climático», Trayectorias, v.9, n.º 25: 33-44.
  • HECHT, SUSANNA et al. (2015): People in motion, forest in transition. Trends in migration, urbanization, and remittances and their effects on tropical forest. Bogor, Indonesia: CIFOR
  • INNERARITY, DANIEL (2012): «Justicia Climática», Dilemata, n.º 9: 175-191.
  • Instituto de Recursos Mundiales (2006): Recursos Mundiales 2006: la riqueza de los pobres. Madrid: Ecoespaña Editorial.
  • IPCC (2007): Contribution of Working Group II to the Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. New York: Cambridge University Press. (en
  • línea). http://www.ipcc.ch/publications_and_data/ar4/wg2/en/contents.html, acceso 20 de enero de 2017.
  • IPCC (2014): Climate Change 2014: Impacts, Adaptation, and Vulnerability. New York: Cambridge University Press (en línea). http://www.ipcc.ch/report/ar5/wg2/, acceso 20 de enero de 2017.
  • KANE, HAL (1995): «What's driving migration?», World Watch, v. 8, n.º 1: pp. 23-33.
  • Klein, Naomi (2015). Esto lo cambia todo. El capitalismo contra el clima. Barcelona: Paidós.
  • LEISEROWITZ, ANTHONY; NICHOLAS SMITH Y JENNIFER MARLOn (2011): American Teens’ Knowledge of Climate Change. New Haven, CT: Yale Project on Climate Change Knowledge.
  • MARTÍNEZ ALIER, JOAN Y ARCADI OLIVERES (2003): ¿Quién debe a quién? Deuda ecológica y deuda externa. Barcelona: Icaria.
  • MEIRA, PABLO Á. (2009). Comunicar el cambio climático. Escenario social y líneas de actuación. Madrid: Ministerio de Medio Ambiente y Medio Rural y Marino.
  • MEIRA, PABLO Á. Y MÓNICA ARTO (2014). Representação das mudanças climáticas em estudantes universitários na Espanha: contribuições à educação e comunicação. Educar em Revista, n.º 3, p. 15-33.
  • MOSCOVICI, SERGEI (1979) [1961]. El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.
  • NACIONES UNIDAS (2015): Resolución 70/1 Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible (en línea). http://www.un.org/es/comun/ docs/?symbol=A/69/L.85, acceso 20 de enero de 2017.
  • NORA, GISELI DALLA; ARACELI SERANTES-PAZOS Y MICHÈLE SATO (2017): «¿Quiénes son los afectados por el cambio climático?», Carpeta Informativa del CENEAM, enero: 5-9.
  • PAPA FRANCISCO (2015). Carta encíclica Laudato si’. Bilbao: Ediciones Mensajero.
  • RAMMÊ, ROGÉRIO SANTOS (2012): «A política da justiça climática: conjugando riscos, vulnerabilidades e injustiças decorrentes das mudanças climáticas», Revista de Dereito Ambiental, n.º 65: 367-389.
  • ROMANA, DIEGO; K.C. BUSCH (2015): «Textbooks of doubt: using systemic functional analysis to explore the framing of climate change in middle-school science textbooks», Environmental Education Research, v.22, n.º 8: 1158-1180.
  • SACHS, JEFFREY (2015): La era del desarrollo sostenible. Bilbao: Deusto.
  • SANTOS RAMMÊ, ROGÉRIO (2012): Da justiça ambiental aos dereitos e deveres ecológicos. Conjeturas político-filosóficas para uma nova ordem jurídico-ecológica. Caxias do Sul, RS: Educs.
  • SATO, MICHÈLE (Coord.) (2014): Justiça climática e Educação Ambiental. Cuiabá: Universidade Federal do Mato Grosso.
  • SCHLOSBERG, DAVID (2009): Defining environmental justice: theories, movements and nature. New York: Oxford University Press.
  • SERANTES-PAZOS, ARACELI (2015): «Como abordan o Cambio Climático os libros de texto da Ensinanza Secundaria Obligatoria», AmbientalMENTE Sustentable, n.º 20: 249-262.
  • SHIVA, VANDANA (1993): «El emprobrecimiento del medio ambiente:las mujeres y los niños los últimos», en Maria Mies y Vandana Shiva, Ecofeminismo. Teoría, crítica y perspectivas. Barcelona: Icaria, pp. 107-145.
  • SHEPARDSON, DANIEL P.; DEV NIYOGI, SAYOUNG CHOI Y UMARPORN CHARUSOMBat (2011): «Student’s conceptions about the greenhouse effect, global warming, and climate change», Climatic Change, n.º 104: 481-507.
  • SMITH, NICHOLAS Y JOFFE, HELENE (2012). How the public engages with global warming: A social representations approach. Public Understanding of Science, 22(1), pp. 16–32.
  • STERLING, STEPHEN (2001). Sustainable education. Re-visioning learning and change. (Schumacher Briefings, 6), Bristol: Arrowsmith.
  • SUPERSCIENCEME (2010): Las deudas de la crisis ecológica global (en línea), https://superscienceme.wordpress.com/2015/10/18/deuda-ecologica/, acceso 20 de enero de 2017.
  • TEGART, WILLIAM J. MCG., GORDON WSHELDON Y D. COLIN GRIFFITHS (Ed.) (1990): Climate Change. The IPCC Impacts Assessment. Canberra: Australian Government Publishing service.
  • UNCETA, KOLDO (2014/15). «Desarrollo alternativo, alternativas al desarrollo y buen vivir: elementos para el debate», Papeles de relaciones ecosociales y cambio global, n.º 128: 29-38.
  • VICENTE GIMÉNEZ, TERESA (2016): Justicia ecológica en la era del Antropoceno. Madrid: Trotta.