Dels objectius de desenvolupament del Mil·lenni als objectius per al desenvolupament sostenibleel rol socialment controvertit de l’educació ambiental

  1. Pablo Ángel Meira Cartea 1
  1. 1 Universitat de Santiago de Compostela
Journal:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 2339-6954 1135-085X

Year of publication: 2015

Issue Title: L'educació social davant dels objectius del Mil·leni / La educación social y los objetivos del Milenio

Issue: 61

Pages: 58-73

Type: Article

More publications in: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

Abstract

The new agenda for development promoted by the United Nations enshrined in the Sustainable Development Goals (SDGs) to be implemented by 2030 places greater emphasis on biophysical conditions linked to environmental sustainability than its predecessors. Of the total of 17 goals, seven are directly related to the environmental determinants of development. However, growth is still an unquestionable premise for development, with the hegemonic neoliberal model of production and consumption remaining unchallenged. Education for sustainable development is identified as one of the cultural tools for achieving the SDGs. This article argues for the need for a critical and transformative environmental education that addresses the socio-environmental crisis, taking account of the ecological limitations of the Earth and the need to share the planet’s resources and the burdens that human activity places on it. This approach involves starting to think about and to practise environmental education for sustainable degrowth.

Bibliographic References

  • Amir, S. (2006). ODM: instrumento de legitimación y de expansión del modelo dominante. En: VV.AA.: Objetivos de Desarrollo del Milenio: Puntos de vista críticos del Sur. Editorial Popular. Madrid, pp. 129-145.
  • Bermejo, R.; Arto, I.; Hoyos, D.; Garmendia, E. (2010). Menos es más: del desarrollo sostenible al decrecimiento sostenible. Hegoa. Bilbao.
  • Buckler, C.; Creech, H. (2014). Shaping the Future we Want. UN Dedade of Education for Sustainable Development (2005-2014). Final Report. UNESCO. París.
  • Caride, J. A. (2013). “La educación ambiental en las claves del milenio y de sus objetivos de desarrollo”. En: Jandiekua, núm. 1, pp. 16- 30.
  • Caride, J. A.; Meira, P. Á. (2001). Educación ambiental y desarrollo humano. Ariel Editorial. Barcelona.
  • Grupo de Trabajo en Educación (2012). La educación que precisamos para el mundo que queremos. Cumbre de los Pueblos Río+20. Document electrònic: http://rio20.net/propuestas/la-educacion-que-precisamos-para-el-mundo-que-queremos/ [última consulta: 25-10-2015].
  • Elizalde, A. (2009). “¿Qué desarrollo puede llamarse sostenible en el Siglo XXI? La cuestión de los límites y las necesidades humanas”. En: Revista de Educación (número extraordinario), pp. 53-75.
  • Gutiérrez, E.; González, E. (2010). De las teorías del desarrollo al desarrollo sustentable. Siglo XXI. México.
  • Iglesias, L.; Meira, P. Á. (2007). “De l’Educació Ambiental a l’Educació Social o a la inversa”. En: Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, núm. 35, pp. 13-27.
  • Lapeyre, F. (2006). “Objetivos de Desarrollo del Milenio: ¿herramientas de desarrollo o Caballo de Troya de las políticas neoliberales?” En: VV.AA.: Objetivos de Desarrollo del Milenio: Puntos de vista críticos del Sur. Editorial Popular. Madrid, pp. 9-29.
  • Meira, P. Á. (2012). “Convergències entre l’educació ambiental i l’educació social”. En: Quaderns d’Educació Social, núm. 14, pp. 108-113.
  • Nicolai, S.; Hoy, S.; Berliner, T.; Aedy, T. (2015). Projecting progress. Reaching the SDGs by 2030. Overseas Development Institute. London.
  • Sachs, I. (dir.) (2013). Una Agenda de Acción para el Desarrollo Sostenible. Informe para el Secretario General de las Naciones Unidas. Consejo de Liderazgo de la Red de Soluciones para el Desarrollo Sostenible. New York.
  • ONU (2012). El futur que volem. Resolució aprovada per l’Assemblea General el 27 de setembre de 2012. Document electrònic: http://www.un.org/en/ga/search/view_doc.asp?symbol=%20A/RES/66/288[última consulta: 25-10-2015].
  • ONU (2015). Transforma el nostre món: l’Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible A/RES/70/1. Resolució aprovada per l’Assemblea General el 25 de setembre de 2015. Document electrònic: http://www.un.org/es/comun/docs/?symbol=A/RES/70/1 [última consulta: 25-10-2015].
  • Pogge, T.; Sengupta, M. (2015). The Sustainable Development Goals as drafted: nice idea, poor execution. Washington International Law Journal Association. Document electrònic: https://moodle.bbk.ac.uk/pluginfile.php/452432/mod_resource/content/1/Pogge_Sengupta_SDGs_WILJ.pdf [última consulta: 19-10-2015]
  • Sauvé, L. (2013). “La educación ambiental y la primavera social”. En: Jandiekua, núm. 1, pp. 31-42.
  • Tratados Alternativos de Río’92 (1994). Construyendo el futuro. Foro Internacional de ONGs y Movimientos Sociales. Ministerio de Obras Públicas, Transportes y Medio Ambiente. Madrid.
  • World Bank (2008). Global Monitoring Report, 2008. MDGs and the Environment: Agenda for Inclusive and Sustainable Development. The International Bank for Reconstruction and Development-The World Bank. Washington DC.