Sobrepeso y obesidadUn estudio descriptivo en colegios de santiago de compostela

  1. Abelairas-Gómez, C. 1
  2. Charlín-Piñeiro, M. 1
  3. Rico-Díaz, J. 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Zeitschrift:
Journal of sport and health research

ISSN: 1989-6239

Datum der Publikation: 2019

Ausgabe: 11

Nummer: 1

Seiten: 95-104

Art: Artikel

Andere Publikationen in: Journal of sport and health research

Zusammenfassung

Over the past decade, overweight and obesity have considerably increased worldwide, being boys and girls one of the main victims. This study aimed to analyse weight, height and healthy habits in children aged 4-6 years old from several schools of Santiago de Compostela. It is presented a descriptive study about children obesity. Twelve schools from Santiago de Compostela were asked to collaborate in this study in order to measure the weight and height of children (4-6 years). In addition, teachers filled a questionnaire about different healthy behaviours of the children. Finally, two schools and 9 teachers took part in this study. It was also measure the weight and height of 181 pupils. Meal schedule was not stablished in any class, and fruit and water were the most used aliments. Children had psychomotricity sessions twice a week. However, 27 (14.92%) participants [girls: 17 (9.40%); boys: 10 (6.08%)] were overweight y 26 (14.37%) obesity [girls: 13 (7.18%); boys: 13 (7.18%)]. To conclude, almost a third part of the sample were overweight or obesity. More effective strategies must be stablished to combat childhood obesity.

Informationen zur Finanzierung

A la hora de comparar estudios sobre esta temática, las relaciones y análisis deben hacerse siempre con cautela. Las tablas para el registro de percentiles no siempre son coincidentes lo que puede hacer variar ligeramente los porcentajes de prevalencia de sobrepeso y obesidad. En nuestro caso, se han usado las tablas procedentes de la OMS y del CDC (2015) para poder categorizar en diferentes percentiles. Sin embargo, en el estudio de Cole, Bellizzi, Flegal, y Dietz (2000) no se establecen exactamente los mismos cortes de IMC para determinar lo que es obesidad y sobrepeso. El punto en común de muchas de las investigaciones que abordan este tema es la necesidad de establecer cortes diferentes a la etapa adulta (> 18 años) y en lugar de por cada año de edad, por cada medio año. Además, mientras en diferentes estudios como el nuestro se ha tomado un único registro de los IMC de los participantes, en otras investigaciones como en la de Espín Ríos et al. (2013) se tomaron varios registros en un período determinado, seleccionando el mayor IMC a lo largo de ese período. De este modo, hay más posibilidades de identificar a un niño o niña que haya estado en situación de sobrepeso u obesidad.

Bibliographische Referenzen

  • Agencia Española de Consumo, Seguridad Alimentaria y Nutrición. (2016). Estudio ALADINO. Estudio de Vigilancial del Crecimiento, Alimentación, Actividad Física, Desarrollo Infantil y Obesidad en España. 2015. Recuperado de https://goo.gl/c7ZBJt.
  • Aguilar-Cordero, M. J., González-Jiménez, E., García-García, C. J., García-López, P. A., Álvarez-Ferre, J., Padilla-López, C. A., … Ocete Hita, E. (2011). Obesidad de una población de escolares de Granada: evaluación de la eficacia de una intervención educativa. Nutrición Hospitalaria, 26(3), 636-64. Doi: 10.3305/nh.2011.26.3.519.
  • Ahrens, W., Pigeot, I., Pohlabeln, H., De Henauw, S., Lissner, L., Molnár, D., … Siani, A. (2014). Prevalence of overweight and obesity in European children below the age of 10. International Journal of Obesity, 38, S99–S107. Doi: 10.1038/ijo.2014.140.
  • Anderson, K. L. (2018). A Review of the Prevention and Medical Management of Childhood Obesity. Child and Adolescent Psychiatric Clinics of North America, 27(1), 63–76. Doi: 10.1016/j.chc.2017.08.003.
  • Barnett, L. M., Morgan, P. J., van Beurden, E., y Beard, J. R. (2008). Perceived sports competence mediates the relationship between childhood motor skill proficiency and adolescent physical activity and fitness: a longitudinal assessment. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 5, 40. Doi: 10.1186/1479-5868-5-40.
  • Centers for Disease Control and Prevention (2015). Clinical Growth Charts. Recuperado de https://goo.gl/SqHcaC.
  • Clington-McHarg, T., Janssen, L., Delaney, T., Reilly, K., Regan, T., Nathan, N., … Wolfenden, L. (2019). Availability of food and beverage items on school canteen menus and association with items purchased by children of primary-school age. Public Health Nutrition, 21(15), 2907-2914. Doi: 10.1017/S1368980018001726.
  • Cole, T. J., Bellizzi, M. C., Flegal, K. M., y Dietz, W. H. (2000). Establishing a standard definition for child overweight and obesity worldwide: international survey. BMJ, 320(7244), 1-6. Doi:10.1136/bmj.320.7244.1240.
  • Espín-Ríos, M. I., Pérez-Flores, D., Sánchez-Ruíz, J. F., y Salmerón-Martínez, D. (2013). Prevalencia de obesidad infantil en la Región de Murcia, valorando distintas referencias para el índice de masa corporal. Anales de Pediatría, 78(6), 374-381. Doi: 10.1016/j.anpedi.2012.09.007.
  • González-Valero, G., Zurita-Ortega, F., PuertasMolero, P., Chacón-Cuberos, R., Espejo-Garcés, T., y Castro-Sánchez, M. (2017). Educación para la salud: implementación del programa "Sportfruits" en escolares de Granada. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 6(2), 137-146. Doi: 10.6018/300491.
  • The Global Burden of Disease 2015 Obesity Collaborators. (2017). Health Effects of Overweight and Obesity in 195 Countries over 25 Years. New England Journal of Medicine, 377(1), 13–27. Doi: 10.1056/NEJMoa1614362.
  • Güngör, N. K. (2014). Overweight and Obesity in Children and Adolescents. Journal of Clinical Research in Pediatric Endocrinology, 6(3), 129– 143. Doi: 10.4274/Jcrpe.1471.
  • Han, J. C., Lawlor, D. A., y Kimm, S. Y. S. (2010). Childhood obesity 2010: Progress and challenges. Lancet, 375(9727), 1737–1748. Doi: 10.1016/S0140-6736(10)60171-7.
  • Hayes, C. B., O’Shea, M. P., Foley-Nola, C., McCarthy, M., y Harrington, J. M. (2019). Barriers and facilitators to adoption, implementation and sustainment of obesity prevention interventions in schoolchildren a DEDIPAC case study. BMC Public Health, 19:198. Doi: 10.1186/s12889-018-6368-7.
  • Martínez-Martínez, J., Borrell-Lizana, V., ReyesCorcuera, M., y Pastor-Vicedo, J. C. (2018). El área de Educación Física y su repercusión en la realización de actividad física durante el recreo escolar a partir de una propuesta de intervención. Un estudio piloto. Education, Sport, Health and Physical Activity, 2(2), 192-206.
  • Ministerio de Sanidad y Consumo. (2005). Estrategia NAOS: Estrategia para la nutrición, actividad física y prevención de la obesidad. Recuperado de https://goo.gl/pcbW7j.
  • Morgan, P. J., Barnett, L. M., Cliff, D. P., Okely, A. D., Scott, H. A., Cohen, K. E., y Lubans, D. R. (2013). Fundamental movement skill interventions in youth: A systematic review and meta-analysis. Pediatrics, 132(5), e1361-e1383. Doi: 10.1542/peds.2013-1167.
  • Muntaner-Mas, A., Vidal-Conti, J., Cantallops, J., Borràs, P. A., y Palou, P. (2017). Obesity and physical activity patterns among Balearic Islands children and adolescents: a cross-sectional study. Journal of Human Sport and Exercise, 12(2), 333 348. Doi:10.14198/jhse.2017.122.10.
  • Organización Mundial de la Salud. (2018). Obesidad y sobrepeso. Recuperado de https://goo.gl/kjXJtB.
  • Rodríguez-Fernández, J. E., Gigirey-Vilar, A., y Ramos-Vizcaíno, A (2018). Análisis de los hábitos alimentarios y de actividad física en estudiantes gallegos de Educación Primaria. Sportis, Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 4(3), 508-526.
  • Rossi, C. E., Costa, L. C. F., Machado, M. S., Andrade, D. F., y Vasconcelos, F. A. G. (2019). Factors associated with food consumption in schools and overweight/obesity in 7 to 10-yearold schoolchildren in the state of Santa Catarina, Brazil. Ciência & Saúde Coletiva, 24(2), 443-454. Doi: 10.1590/1413-81232018242.34942016.
  • Van Capelle, A., Broderick, C. R., van Doorn, N., Ward, R. E., y Parmenter, B. J. (2017). Interventions to improve fundamental motor skills in pre-school aged children: A systematic review and meta-analysis. Journal of Science and Medicine in Sport, 20(7), 658-666. Doi: 10.1016/j.jsams.2016.11.008.