Diversidad cultural y escenarios migratorios.Un estudio sobre formación de profesores

  1. Cernadas Ríos, Francisco X. 1
  2. Lorenzo Moledo, Mar 2
  3. Santos Rego, Miguel A. 2
  1. 1 Grupo de Investigación ESCULCA
  2. 2 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Educar

ISSN: 0211-819X 2014-8801

Year of publication: 2019

Issue Title: Interculturalidad y cultura de la diversidad en la educación del siglo XXI

Volume: 55

Issue: 1

Pages: 19-37

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/EDUCAR.961 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educar

Abstract

Faced with the challenges of coping effectively with the new educational tasks due to the present diversity in today’s open, multicultural and continuously evolving society, the intercultural approach has to be incorporated into teacher training in order to provide them with the competences required of education and human development in the 21st century. This study aims to analyze the presence of interculturality in the initial and permanent training programs of childhood, primary and secondary education teachers in Galicia. To this end, the subjects taught in the teacher training degrees and the Master’s Degree in Secondary Education of the three Galician universities have been reviewed, as well as the continuing education provided by the Autonomous Center for Training and Innovation. The results show a notable lack of training in this field and the need for timely changes in teacher education. Finally, some proposals for improvement directed at both the educational administration and the university itself are discussed.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • AGUADO, M. T. (2003). Pedagogía intercultural. Madrid: McGraw Hill.
  • BALL, A. y TYSON, C. A. (eds.) (2011). Studying diversity in teacher education. Washington, D.C.: AERA.
  • BARBER, M. y MOURSHED, M. (2007). How the world’s best-performing school systems come out on top. Londres: McKinsey & Company, Social Sector Office. Recuperado de http://mckinseyonsociety.com/how-the-worlds-best-performing-schools-come-out-on-top/
  • CERNADAS, F. X. (2011). A formación do profesorado en Educación Intercultural. Avaliación e perspectivas de futuro en Galiza. Santiago de Compostela: Servizo de Publicacións e Intercambio Científico da Universidade de Santiago de Compostela. Tesis doctoral.
  • CERNADAS, F. X., SANTOS REGO, M. A. y LORENZO, M. (2013). Los profesores ante la educación intercultural: el desafío de la formación sobre el terreno. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 555-570. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.155391
  • DARLING-HAMMOND, L. (2000). Teacher quality and student achievement. Education Policy Analysis Archives, 8(1), 1-44. http://dx.doi.org/10.14507/epaa.v8n1.2000
  • DAVIS, E. A. (2006). Characterizing productive reflection among pre-service elementary teachers: seeing what matters. Teaching and Teacher Education, 22 (3), 281-301.
  • ESTEVE, J. M. (2003). La tercera revolución educativa. La educación en la sociedad del conocimiento. Barcelona: Paidós.
  • ESTEVE, J. M. (2009). La profesión docente ante los desafíos de la sociedad del conocimiento. En C. VÉLAZ DE MEDRANO y D. VAILLANT (coords.). Aprendizaje y desarrollo profesional docente (pp. 17-27). Madrid: OEI-Fundación Santillana.
  • FULLAN, M. (1993). Change forces: probing the depths of educational reform. Londres: Falmer Press.
  • GALE, T. y DENSMORE, K. (2007). La implicación del profesorado. Una agenda de democracia radical para la escuela. Barcelona: Octaedro.
  • GARCÍA LÓPEZ, R. y SALES, A. (1997). Educación intercultural y formación de actitudes. Programa pedagógico para desarrollar actitudes interculturales. Revista Española de Pedagogía, 55(207), 317-336.
  • GARRETA, J. (2004). El espejismo intercultural: la escuela de Cataluña ante la diversidad cultural. Revista de Educación, 333, 463-480.
  • GIMENO, J. (2002). El futuro de la educación desde su controvertido presente. Revista de Educación, nº extraordinario, 271-292.
  • GOENECHEA, C. (2005). La diversidad cultural en la escuela gallega. Problemáticas y alternativas educativas en comunidades con población inmigrante. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
  • GONZÁLEZ, N., MOLL, L. y AMANTI, K. (2005). Funds of knowledge: Theorizing practices in households, communities, and classrooms. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • GONZÁLEZ, O., BERRÍOS, L. y BUXARRAIS, M. R. (2013). La sensibilidad del profesorado hacia el modelo de educación intercultural: necesidades, situación actual y propuesta de un instrumento de medida. Estudios Pedagógicos, 39(2), 147-164.
  • HARGREAVES, L. (2003). Teaching in the knowledge society: education in the age of insecurity. Nueva York: Teachers College Press.
  • HATTIE, J. (2009). Visible learning for teachers. A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Nueva York: Routledge.
  • IMBERNÓN, F. (2014). Calidad de la enseñanza y formación del profesorado. Un cambio necesario. Barcelona: Octaedro-ICE.
  • KANE, J., ROCKOFF, J. E. y STAIGER, D. O. (2008). What does certification tell us about teacher effectiveness? Evidence from New York City. Economics of Education Review, 27, 615-631.
  • LEIVA, J. J. (2006). La formación intercultural del docente: reflexiones en el ámbito de la formación inicial y permanente. Revista Comunicación, 15(1), 57-62.
  • LEIVA, J. J. (2015). Las esencias de la educación intercultural. Archidona (Málaga): Ediciones Aljibe.
  • MARTÍNEZ, M. (2016). La formación inicial de los maestros: una responsabilidad compartida. Bordón, 68(2), 9-16.
  • MCCAFFREY, D. F., KORETZ, D., LOCKWOOD, J. R. y HAMILTON, L. S. (2004). Evaluating value-added models for teacher accountability. Santa Monica, CA: RAND Corporation. Recuperado de http://www.rand.org/pubs/monographs/MG158.html
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN CULTURA Y DEPORTE (2015). Datos y cifras. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Curso escolar 2015/2016. Recuperado de http://www.mecd.gob.es/servicios-al-ciudadano-mecd/dms/mecd/servicios-al-ciudadano-mecd/estadisticas/educacion/indicadores-publicaciones-sintesis/datos-cifras/Datosycifras1516.pdf
  • MOLL, L., AMANTI, C., NEFF, D. y GONZÁLEZ, N. (1992). Fund of knowledge for teaching: Using a qualitative approach to connect homes and classrooms. Theory into Practice, 31(2), 132-141.
  • NYE, B., KONSTANTOPOULOS, S. y HEDGES, L. V. (2004). How large are teacher effects? Educational Evaluation and Policy Analysis, 26, 237-257.
  • OECD (2005). Teachers matter: attracting, developing and retaining effective teachers. Overview. París: OECD.
  • PALOMERO, J. E. (2006). Formación inicial de los profesionales de la educación en pedagogía intercultural: una asignatura pendiente. El caso de Aragón. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 207-230.
  • PERRENOUD, Ph. (2001). La formación de los docentes en el siglo XXI. Revista de Tecnología Educativa, XIV(3), 503-523.
  • RIVKIN, S. G., HANUSHEK, E. A. y KAIN, J. F. (2005). Teachers, schools, and academic achievement. Econometrica, 73, 417-458.
  • SANTOS REGO, M. A. (2010). Educación intercultural. En: J. A. CARIDE y F. TRILLO (dirs.). Dicionario Galego de Pedagoxía (pp. 240-242). Vigo: Galaxia.
  • SANTOS REGO, M. A., CERNADAS, F. X. y LORENZO, M. (2014). La inclusión educativa de la inmigración y la formación intercultural del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 123-137. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.2.196931
  • SANTOS REGO, M. A., GODÁS, A. y LORENZO, M. (2012). El perfil del alumnado repetidor y no repetidor en una muestra de estudiantes españoles y latinoamericanos: un estudio sobre los determinantes de sus logros académicos. Estudios sobre Educación, 23, 43-62.
  • SANTOS REGO, M. A. y GUILLAUMÍN, A. (eds.) (2006). Avances en complejidad y educación: teoría y práctica. Barcelona: Octaedro.
  • SANTOS REGO, M. A. y LORENZO, M. (2003). Inmigración e acción educativa en Galicia. Vigo: Edicións Xerais de Galicia.
  • SANTOS REGO, M. A. y LORENZO, M (eds.) (2012). Estudios de pedagogía intercultural. Barcelona: Octaedro.
  • SANTOS REGO, M. A. y LORENZO, M (2015). La Formación del Profesorado de Educación Secundaria: pensando en la reconstrucción del proyecto universitario. Revista Española de Pedagogía, 261, 263-281.
  • SANTOS REGO, M. A. y LORENZO, M (2015). El éxito educativo desde la pedagogía intercultural: formación con valor añadido para un mundo global. En A. ESCARBAJAL (ed.). Comunidades interculturales y democráticas (pp. 63-83). Madrid: Narcea.
  • SANTOS REGO, M. A., LORENZO, M. y PRIEGUE, D. (2013). (RED) Conectando a los profesores para el desarrollo de la interculturalidad. Educación XX1, 16(1), 63-84.
  • SORIANO, E. y PEÑALVA, A. (2011). Presente y futuro de la educación intercultural en la formación inicial de los profesionales de la educación. Aula Abierta, 39(1), 117-130.
  • TALIS (2009). Creating Effective Teaching and Learning Environmentas. París: OECD. Recuperado de https://www.oecd.org/edu/school/43023606.pdf
  • TIANA, A. (2013). Educación, ciudadanía y diálogo de culturas. En A. MONCLÚS y C. SABAN (coords.). Diálogo de culturas y educación. Madrid: Síntesis, 171-188.
  • VAILLANT, D. (2009). Formación de profesores de Educación Secundaria: realidades y discursos. Revista de Educación, 350, 105-122.
  • VIÑAO, A. (2013). Modelos de formación inicial del profesorado de educación secundaria en España (siglos XIX-XXI). Revista Española de Educación Comparada, 22, 19-37.
  • YUEN, C. Y. (2010). Dimensions of diversity: challenges to secondary school teachers with implications for intercultural teacher education. Teaching and Teacher Education, 26, 732-741.