Ansiedad ante los exámenes en la universidadestudio de caso único

  1. Mª Emma Mayo Pais
  2. Beatriz González-Freire
  3. Vanesa Moreira Trillo
Journal:
Ansiedad y estrés

ISSN: 1134-7937

Year of publication: 2015

Volume: 21

Issue: 1

Pages: 21-33

Type: Article

More publications in: Ansiedad y estrés

Abstract

This study presents a cognitive-behavioral therapy applied to a 20 year old female college student with high levels of test anxiety. In addition to the clinical interview, the following questionnaires were administered: Self-Assessment Questionnaire, Achievement Anxiety Test, Study Habits Self Re-port, State-Trait Anxiety Inventory, and Self-Esteem Scale. Based on this assessment, the main objective was to reduce anxiety levels prior to exams and the specific objectives were the removal of distorted thoughts and avoidance behaviors, as well as im-proving studying skills and increasing self-esteem. The intervention was carried out in thirteen treatment sessions in which several cognitive-behavioral tech-niques were used: psychoeducation, cognitive re-structuring, systematic desensitization, problem solv-ing strategies and assertiveness. On completion of the treatment, a notable reduction of anxiety levels and a successful academic performance were found. In addition, patient scores improved throughout the follow-up. These results support the efficacy of cog-nitive-behavioral therapy in the treatment of test anxiety.

Bibliographic References

  • Bernalte, A., Miret, M. T., Navarro, C. C. M., Riz, S., Bermúdez, M. T., & Lupiani, M. M. (2009). Las dificultades en el proceso académico susceptibles de producir resiliencia, según alumnos de enfermería españoles. Cultura de los Cuidados, XIII, 65-86.
  • Alpert, R., & Haber, R. N. (1960). Anxiety in academic achievement situations. Journal of Abnormal and Social Psychology, 61, 207-215. doi: 10.1037/h0045464
  • Álvarez-Hernández, J., Carrión-Martínez, J. J., CasanovaÁrias, P. F., Rubio-Herrera, R., Miras-Martínez, F., Salvador-Granados, M., & Sicilia-Molina, M. (2008). Cuestionario de Autoevaluación del Programa Autoaplicado para el Control de la Ansiedad ante los Exámenes. Recuperado el 23 de diciembre de 2012, desde http://www.ual.es/Universidad/GabPrensa/controlexamenes/index.htm.
  • Atienza, F. L., Moreno, Y., & Balaguer, I. (2000). Análisis de la dimensionalidad de la Escala de Autoestima de Rosenberg en una muestra de adolescentes valencianos. Revista de Psicología UniversitasTarraconensis, 22, 29-42.
  • Bausela, E. (2005). Ansiedad ante los exámenes: evaluación e intervención psicopedagógica. Revista Venezolana de Educación, 9, 553-557.
  • Cattell, R. (1975). Cuestionario de Personalidad 16PF, forma A. Madrid: TEA Ediciones.
  • Clogh, E. (1988). Técnicas de estudio y examen. Madrid: Pirámide.
  • Ergene, T. (2003). Effective interventions on test anxiety reduction: A meta-analysis. School Psychology International, 24, 313-328. doi: 10.1177/01430343030243004
  • Escolar, M. C., & Serrano, I. (2012). Eficacia de las herramientas cognitivoconductuales para disminuir la ansiedad en el ámbito educativo. Boletín de la SEAS, (37), 8-21.
  • Furlan, L., Sánchez Rosas, J., Heredia, D., Piemontesi, S., & Illbele, A. (2009). Estrategias de aprendizaje y ansiedad ante los exámenes en estudiantes universitarios. Pensamiento Psicológico, 5, 117-124.
  • Grandis, A., Uva, A., Delgado, L., & Travaglia, P. (2005). Influencia de la interacción lingüística y la ansiedad ante los exámenes sobre el rendimiento académico de los estudiantes. Actas de Jornadas de Investigación de la Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de Río Cuarto, Argentina.
  • Griffith, J. D., Mathna, B., Sappington, M., Turner, R., Evans, J., Gu, L., Adams, L., & Morin, S. (2014). The development and validation of the Statistics Comprehensive Anxiety Response Evaluation. International Journal of Advances in Psychology (IJAP), 3, 21-29. doi: 10.14355/ijap.2014.0302.01
  • Hernández, J. M. (2005). Ansiedad ante los exámenes: una evaluación de sus manifestaciones en los estudiantes universitarios españoles. Madrid: PAU. Education.
  • Hernández, J. M. (2008). Cuestionario de Autoevaluación. Recuperado de http://www.ual.es/Universidad/GabPrensa/controlexamenes/index.htm.
  • Hernández-Pozo, M. R., CoronadoÁlvarez, O., Araújo-Contreras, V., & Cerezo-Reséndiz, S. (2008). Desempeño académico de universitarios en relación con ansiedad escolar y autoevaluación. Acta Colombiana de Psicología, 11, 13-23.
  • Liebert, R. M., & Morris, L. W. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: A distinction and some initial data. Psychological Reports, 20, 975-978. doi:10.2466/pr0.1967.20.3.975
  • Magalhães, A. (2007). Ansiedade faceaos testes, género e rendimento académico: um estudo no ensino básico (Tesis doctoral). Facultade de Psicologia e Ciências da Educação, Universidade do Minho.
  • Miguel-Tobal, J. J., & Escalona, A. (1996). La ansiedad ante los exámenes: evolución histórica y aportaciones prácticas para su tratamiento. Ansiedad y Estrés, 2, 195-209.
  • Piemontesi, S., & Heredia, D. (2011). Relaciones entre la ansiedad frente a los exámenes, estrategias de afrontamiento, autoeficacia para el aprendizaje autorregulado y rendimiento académico. Revista Tesis, 1, 74-86. Recuperado de http://revistas.unc.edu.ar/index. php/tesis/article/view/4118/39407
  • Reina, Mª. C., Oliva, A., & Parra, A. (2010). Percepciones de autoevaluación: autoestima, autoeficacia y satisfacción vital en la adolescencia. Psychology, Society, & Education, 2, 47-59.
  • Rosenberg, M. (1965).Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: Princeton University Press.
  • Sánchez-Anguita, A. (2007). Ansiedad ante los exámenes. Jano: Medicina y Humanidades, 1655, 51.
  • Sapp, M. (1999). Test anxiety. Applied research, assessment, and treatment interventions. Lanham, Maryland: University Press of America.
  • Sarason, I. G. (1984). Stress, anxiety, and cognitive interference: Reactions to tests. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 929-938. doi: 10.1037/0022-3514.46.4.929
  • Seisdedos, N. (1982). Cuestionario de Ansiedad Estado-Rasgo. Adaptación Española. Madrid: TEA Ediciones.
  • Serrano, I., Delgado, J., & Escolar, M. C. (2010). Eficacia diferencial de estrategias de afrontamiento en la reducción de la ansiedad ante los exámenes en función del tipo de variable principalmente afectada. Ansiedad y Estrés, 16 (2-3), 109-126.
  • Serrano, I., Escolar, M. C., & Delgado, J. (2002). Eficacia diferencial de estrategias de afrontamiento en la reducción de la ansiedad ante los exámenes. Análisis y Modificación de Conducta, 28, 523-550.
  • Spielberger, C. D. (1972). Current trends in theory and research on anxiety. En C. D. Spielberger (Ed.), Anxiety: Current trends in theory and research (pp. 3-19). New York: Academic Press.
  • Spielberger, C.D., Gorsuch, R. L., & Lushene, R. E. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press.
  • Udeani, U. (2012). The relationship between study habits, test anxiety and science achievement. Journal of Education and Practice, 3, 151-157.
  • Universidad Nacional de Educación a Distancia. (2000). Cuestionario de Hábitos de Estudio. Recuperado de http://www.uned.es/deahe/departamento/alumnos/nuevo2000/test.htm
  • Valero, L. (1999). Evaluación de ansiedad ante exámenes: datos de aplicación y fiabilidad de un cuestionario CAEX. Anales de Psicología, 15, 223-231.
  • Zeidner, M. (1998). Test Anxiety: The state of the art. New York and London: Plenum Press.