Oviedo Express, de Gonzalo Suárezel género degenerado (una vez más).

  1. Nogueira Otero, Xosé 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Quintana: revista de estudios do Departamento de Historia da Arte

ISSN: 1579-7414

Year of publication: 2018

Issue: 17

Pages: 301-316

Type: Article

DOI: 10.15304/QUI.17.5181 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Quintana: revista de estudios do Departamento de Historia da Arte

Abstract

As well as providing a highly representative look at the cinematographic career of its director, the film Oviedo Express is a work that forms an integral part of a contemporary artistic output characterised by identities in transit, a continuous state of flux, and intertextuality, adding multiple layers of meaning beyond the obvious connection that it offers between theatre and cinema. Its frames thus draw a connection between classic and post-classic Hollywood films and the literature of Zweig and vaudeville, and between Clarín’s La Regenta and Shakespeare’s Hamlet or the theatre of the absurd. What Suárez proposes, therefore, is an atypical, unclassifiable filmic essay that is free of restrictions and prejudiced views and steers clear of melodrama. It is a type of Regenta transported, through his cinema, to another place, to the 21st century. It also ponders the extent to which performance (both in the entertainment world and also in politics and even personal relationships) has taken the place of reality.

Funding information

* Este trabajo se encuadra en las actividades del Proyecto de Investiga-ción PERFORMA. El teatro fuera del teatro. Performatividades contemporá-neas en la era digital (FFI2015-63746-P) (2016-2019), financiado con una ayuda del Ministerio de Economía y Compe-titividad y cofinanciado por el Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER) correspondiente al marco financiero plurianual 2014-2010.

Bibliographic References

  • Abuín González, Anxo. 2012. El teatro en el cine. Estudio de una relación intermedial. Madrid: Cátedra.
  • Alas Clarín, Leopoldo. 2005. La Regenta. Madrid: Edaf/Diario EL PAÍS.
  • Alonso Fernández, Ana. 2004. Gonzalo Suárez: Entre la literatura y el cine. Barcelona: Universidad de Oviedo-Kassel-Edition Reichenberger.
  • Altares, Guillermo. 2017. “Gonzalo Suárez, un creador inagotable e irreductible.” El País, Nov. 3, 2017.
  • Amestoy, Ignacio y Pozo, Dani. 2016. “Gonzalo Suárez: Iglesias no sé de qué coño se ríe.” El Español, Abril 30, 2016. https://www.elespanol.com/reportajes/20160429/120988179_0. html
  • Balló, Jordi. 2000. Imágenes del silencio. Los motivos visuales en el cine. Barcelona: Anagrama.
  • Bauman, Zygmunt. 2004. Vida líquida. Barcelona: Paidós.
  • Berlanga, Jorge. 2007. “Gonzalo Suárez, regreso exprés.” El Cultural, Oct. 25, 2007.
  • Cantalapiedra, Laura. 2007. “Aplausos y pateos en el tren de Gonzalo Suárez.” El País, Oct. 28, 2007.
  • Castro, Antonio. 1991. “Entrevista a Gonzalo Suárez: He luchado contra el Don Juan prototípico”. Dirigido por 193 (Julio-Agosto): 33-36.
  • Cercas, Javier. 1993. La obra literaria de Gonzalo Suárez. Barcelona: Quaderns Crema.
  • Cerisuelo, Marc. 2000. Hollywood à l’écran. Essai de poétique historique des films: L’exemple des métafilms américains. Paris: Presses de la Sorbonne Nouvelle.
  • Costa, Jordi. 2007. “Vetusta posmodernidad.” El País, Nov. 2, 2007.
  • Genette, Gérard. 1989. Palimpsestos: la literatura en segundo grado. Madrid: Taurus.
  • González, Enric. 2012. “Gonzalo Suárez y Enric González o la necesidad de huir”. Jot Down. Contemporary Culture Magazine 10 (Oct. 2010). http://www.jotdown.es/2012/10/gonzalo-suarez-y-enric-gonzalez-o-la-necesidadde-huir/
  • Heredero, Carlos F. 1991. “El dinosaurio y las merluzas. Una historia cinegética.” In Gonzalo Suárez: un combate ganado a la ficción, 15-19. Madrid: Festival de Alcalá de Henares.
  • Hernández, Esteban. 2007. “Oviedo Express. La realidad del espectáculo.” Dirigido por 370 (Septiembre): 16.
  • Hernández Ruiz, Javier. 1991. Gonzalo Suárez: un combate ganado a la ficción. Madrid: Festival de Cine de Alcalá de Henares.
  • Ibáñez, Andrés (Ed.). 2016. A través del espejo. Girona: Atalanta.
  • Martínez Delgado, Ana Belén. 2000. “A Esmorga” de Blanco Amor e “Parranda” de Gonzalo Suárez. Sada (A Coruña): Ediciós do Castro.
  • Metz, Christian e Ivanov, Viacheslav Vsevolodovich. 1998. Filme(s) en el filme. Valencia: Episteme.
  • Nogueira, Xosé. 2017. “Desde la hibridación hasta la disolución. Algunos trayectos por el complejo paisaje de la cultura audiovisual contemporánea y por los cuerpos que la habitan (Y la vida como acto performativo).” In Narrativas cruzadas. Hibridación, transmedia y performatividad en las Humanidades digitales, coordinado por María Teresa Vilariño Picos, 211-280. Vigo: Editorial Academia del Hispanismo.
  • Suárez, Gonzalo. 1972. “La zancada del cangrejo.” Papeles de Son Armadans, no. CXCI: 207-214.
  • Suárez, Gonzalo. 1991. La Reina Roja. Madrid: Cátedra.
  • Suárez, Gonzalo. 2004. “El cine como arte.” In El cine de Gonzalo Suárez, edited by Carmen Becerra, 17-25. Vilagarcía de Arousa: Mirabel Editorial.
  • Suárez, Gonzalo. 2011. El síndrome de albatros. Barcelona: Seix Barral.
  • Zweig, Stefan. 2000. Sueños olvidados y otros relatos. Barcelona: Alba Editorial.