Educar para reconocerapropiación patrimonial de los depósitos cuaternarios del litoral gallego por estudiantes de Magisterio

  1. Rodríguez Almansa, Andrés 1
  2. Costa Casais, Manuela 1
  3. López Facal, Ramón 1
  1. 1 Universidad de Santiago de Compostela, España
Journal:
Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

ISSN: 1575-0965

Year of publication: 2019

Issue Title: Patrimonio y educación

Volume: 22

Issue: 1

Pages: 57-70

Type: Article

DOI: 10.6018/REIFOP.22.1.357591 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado

Abstract

One of the distinctive features of the coastal landscape of Galicia is its great number of quaternary pedosedimentary deposits, which are of extraordinary quality in terms of the information which, they provide, making them stand out from the rest of the European Atlantic coast. They record the memory of the land and can be considered to be repositories documenting paleoenvironmental changes on local, regional and global levels, as well as geomorphological contexts related with human history. Imbued with a renewed understanding of heritage, which values natural formations beyond the appreciation of their aesthetic aspect, scientific thinking has begun to consider these deposits as cultural assets. However, a total disconnection arises between these aspirations and the recognition of such assets by the political administration and citizens. In the belief that a change in this situation will only be brought about via an education which generates a social conscience regarding geomorphological landscapes, this study examines the relevance of a form of heritage education which is critical in nature; an approach focused on initial teacher training is proposed and data showing the results of this approach are presented.

Bibliographic References

  • Citas Andee-Egg, E. (2008). La ciudad educadora como forma de fortalecimiento de la democracia y de una ciudadanía activa y convivencial. Córdoba (Argentina): Brujas.
  • Bard, E., Rostek, F., Ménot-Combes, G. (2004). Radiocarbon calibration beyond 20000 14C yr BP by means of planktonic foraminifera of the Iberian Margin. Quaternary Research, 61(2), 204-214.
  • Blanco-Chao, R., Costa-Casais, M., Martínez-Cortizas, A., Pérez-Alberti, A., Trenhaile, A. S. (2003). Evolution and inheritence of a rock coast: western Galicia, Northwestern Spain. Earth Surf Processs, 28, 757-775.
  • Brilha, J. (2016). Inventory and Quantitative Assessment of Geosites and Geodiversity Sites: A Review. Geoheritage, 8 (Issue2), 119-134.
  • Calaf Masachs, R. (2009) Didáctica del patrimonio: Epistemología, metodología y estudios de casos. Gijón: Trea.
  • Costa-Casais, M. (2001). Análise sedimentaria e reconstrución paleoambiental da Costa Atlántica de Galicia. Santiago de Compostela: S. P. Universidade.
  • Costa-Casais, M., Blanco-Chao, R., Martínez-Cortizas, A., Pérez-Alberti, A. (2007). Los episodios Heinrich en la costa de Galicia (NW de la Península Ibérica). Un análisis a través de los sedimentos continentales. Revista Territoris, 7, 39-53.
  • Costa-Casais, M., Caetano Alves, M. I. (2013) Geological heritage at risk in NW Spain. Quaternary deposits and landforms of “Southern Coast” (Baiona-A Garda). Geoheritage, 5, 227-248.
  • Costa-Casais, M., Caetano Alves, M. I. (2015). Otra visión del patrimonio geológico: la puesta en valor de los depósitos cuaternarios de la costa gallega (NW España). En: Hilario, A., Mendia, M., Monge-Ganuzas, M., Fernández, E., Vegas, J., Belmonte, A. (Eds.) Patrimonio geológico y geoparques, avances de un camino para todos (Cuadernos del Museo Geominero 18). P. 125-130. Madrid: IGME.
  • Costa-Casais, M., Caetano Alves, M. I. (2016). Towards a European heritage divertisty: Geosites on the Galician coast (NW Spain). En: Pina, H., Remoaldo, P., Ramos, C. (Eds.) The overarching issues of the European Space. Rethinking Socioeconomic and Environmental Problems, Repositioning Territorial Development Policies. P. 221-236. Porto: Universidade do Porto.
  • Costa-Casais, M., Martínez-Cortizas, A., Kaal, J., Ferro-Vázquez, C., Criado-Boado F. (2008). Depósitos coluviales holocenos del NO peninsular: geoarchivos para la reconstruccion de la dinámica geomorfológica. En: Benavente, J., Gracia, F. J. (Eds.) Trabajos de Geomorfologia en España 2006‑2008. P. 83‑86. Cádiz: SEG.
  • Costa-Casais, M., Martínez-Cortizas, A., Kaal, J., Caetano Alves, M. I., Criado-Boado, F. (2012). Reconstructing Holocene evolution in the archaeological site of Campo Lameiro (NW Spain): An interdisciplinary approach to geoarchaeology. En: Campar Almeida, A., Bettencourt, A. M. S., Moura, D., Monteiro-Rodrigues, S., Caetan0 Alves, M. I. (Eds.) Environmenal changes and human interaction along the Western Atlantic Edge. P. 51-69. Coimbra: APEQ, CITCEM, CEGOT, CGUP, CCT.
  • De Abreu, L., Shakleton, N. J., Schönfeld, J., Hall, M., Chapman, M. (2003). Millennial-scale oceanic climate variability off the Westernn Iberian margin during the last two glacial periods. Marine Geology, 196, 1-20.
  • Domínguez-Almansa, A., López Facal, R. (2014). Patrimonio, paiaje y educación: Formación inicial del profesorado y educación cívica del alumnado de primaria. Clio. History and History Teaching, 40.
  • Domínguez-Almansa, A., López Facal, R. (2015). Concepciones del alumnado de magisterio sobre la formación patrimonial. En: Solé, G. (Org.) Educaçâo patrimonial. Contributos para a construçâo de uma consciência patrimonial. P. 117-132. Porto: Universidade do Minho.
  • Domínguez-Almansa, A., López Facal, R. (2016). Invisible Landscapes-Heritage In Conflict: Memories of the Spanish Civil War. Elementary Education And Teacher Training. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, 14.1, 55-66.
  • Domínguez-Almansa, A., López Facal, R. (2017a). Patrimonios en conflicto, competencias cívicas y formación profesional en edcuación primaria. Revista de educación, 375, 86-109.
  • Domínguez-Almansa, A., López Facal, R. (2017b). Formación de maestros y educación patrimonial. Estudios pedagógicos, 43 (4), 49-68.
  • Estepa, J., Ferreras, M., Morón, Mª. C. (2013). Resultados de investigación sobre concepciones del profesorado y gestores del patrimonio y análisis de libros de texto y materiales didácticos de los museos y centros de interpretación del patrimonio. En: J. Estepa (Ed.). La educación patrimonial en la escuela y el museo. P. 25-39. Huelva: Universidad de Huelva.
  • Fontal, O. (2003). La educación patrimonial. Teoría y práctica en el aula, el museo e internet. Gijón: Trea.
  • Fontal, O., IBÁÑEZ, A. (2015). Estrategias e instrumentos para la educación patrimonial en España. Education Siglo XXI, 33, 15-32.
  • García-Cortés, A., Carcavilla, L. (Coords.). (2014). Documento metodológico para la elaboración del inventario español de Lugares de Interés Geológico (IELIG). Instituto Geológico y Minero de España (IGME).
  • Guillén-Mondéjar, F. (2007). La ciencia de la geología y el Patrimonio geológico en España: cultura social y ordenación del territorio. En: Restrepo, C., Mata, J. M. (Eds.). Actas del I Congreso Internacional sobre Geología y Minería en la Ordenación del Territorio y en el Desarrollo. P. 15-37. Utrillas (Teruel): Universidad Politécnica de Cataluña.
  • Higgs, J. (2015). Historia alternativa del siglo XX. Más extraño de lo que cabe imaginar. Barcelona: Penguin Random House.
  • Ibáñez, A., Fontal, O., Cuenca, J. M. (2015). Presentación. Actitud y tendencias en la educación patrimonial. Education Siglo XXI, 33, 11-13.
  • Heinrich, H. (1988) Origin and consequences of cyclic ice rafting in the northeast Atlantic Ocean during the past 130000 years. Quaternary Research, 29, 142-152.
  • Henriques, M. H., Pena dos Reis, R., Brilha, J., Mota, T. (2011). Geoconservation as an Emerging Geoscience. Geoheritage, 3, 117-128.
  • Lebedev, L. A., Lukyanov, B., Romanov, A. (1973). Sons of the Blue Planet. Washington:Nasa (https://archive.org/details/nasa_techdoc_19740011518)
  • LLull Peñalba, J. (2005). Evolución del concepto y de la significación social del patrimonio cultural. Arte, Individuo y Sociedad, 17, 175-204.
  • Pérez-Alberti, A., Costa-Casais, M., Blanco-Chao, R. (1998). L’importance des processus d’origine froide sur la cote atlantique de la Galice (Nord-Ouest de la Peninsule Iberique). P. 21-32. Notes et Comptes-Rendus du Groupe Régionalisation du Périglaciaire, 5-XXIII Paris: Université de Paris.
  • Thouvenyn, N., Moreno, E., Delanghe, D., Candon, L., Lancelot, Y., Shakleton, N. Y. (2000). Rock magnetic detection of distal ice-rafted debries: clue for the identificatio of Heinrich layers on the Portuguese margin. Earth and Planetary Science Letters, 180, 61-75.
  • UNESCO (1972). Convención sobre la protección del Patrimonio Mundial, Cultural y Natural. París: Unesco.
  • Van Vliet-Lanoë, B. (1988). Le rôle de la glace de ségrégation dans les formations superficielles de L'Europe de L'Ouest. Processus et héritages. Caen: Publication Editec (Thèse d'Etat. Paris I,-Sorbonne).
  • Van Vliet- Lanoë, B. (1990). The genesis of the argillic horizon in Weichselan loess of Northwestern Europe. Quaternary International, 5, 49-56.
  • Xunta de Galicia (2010). Plan de Ordenación do Litoral de Galicia (POL). Santiago de Compostela: Consellería de Territorio, Medio ambiente e Infraestructutas.
  • Zaragosi, S., Eynaud, F., Pujol, C., Auffret, G. A., Turon, J. L., Garlan, T. (2001). Initiation of European deglaciation as recorded in the northwestern Bay of Biscay slope environments (Meriadzek Terrace and Trevelyan Escarpament): a multi proxy approach. Earth and Planetary Science Letters, 188, 493-507.