El rol de los parques científico-tecnológicos en el emprendimiento universitariopropuesta de un catálogo de indicadores de evaluación

  1. David Rodeiro Pazos 1
  2. Nuria Calvo Babio 2
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

  2. 2 Universidade da Coruña
    info

    Universidade da Coruña

    La Coruña, España

    ROR https://ror.org/01qckj285

Revista:
GCG: revista de globalización, competitividad y gobernabilidad

ISSN: 1988-7116

Ano de publicación: 2012

Volume: 6

Número: 2

Páxinas: 95-109

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: GCG: revista de globalización, competitividad y gobernabilidad

Resumo

This paper has developed a conceptual framework of the role of Science and Technology Park as accelerators of innovation and creation of business network in the universities. From the analysis of the Spanish model, we designed a strategic map that lists the main features of the park with his growth. We had proposed a “triple helix of entrepreneurship”, identified agents with greater interest in choosing a specific park to locate the university spin-offs: entrepreneurs, investors and universities. The analysis of the dynamics of growth of the Scientific-Technological Park has allowed us to identify a set of indicators that assess the role of these infrastructures as support for university spin-offs, in countries where scientific production indicators do not correspond with their actual ability to create organizations capable of commercializing the results of these investigations

Referencias bibliográficas

  • Asociación de Parques Científicos y Tecnológicos de España, APTE, (2005), “Estudio del impacto socioeconómico de los parques científicos y tecnológicos españoles”, Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid.
  • Asociación de Parques Científicos y Tecnológicos de España, APTE, (2003), “Los Parques Científicos y Tecnológicos. Una contribución fundamental al sistema de Ciencia y Tecnología de España”, Ministerio de Educación y Ciencia, Madrid.
  • Bank of England (2003), Finance for Small Firms-A Ninth Report, Bank of England, April.
  • Barney, J.B. (1991), “Firm resources and sustained competitive advantage”, Journal of Management, Vol. 17, Num. 1, pp. 99-120.
  • Bruderl, J.; Preisendorfer, P.; Ziegler, R. (1992), “Survival chances of newly founded business organizations”, American sociological review, Num. 57, pp. 227-242.
  • Casson, M. (1992), “The entrepreneur: An economic theory, Barnes y Noble Books”, New Jersey, EE.UU.
  • CINDA (2010), El rol de las universidades en el desarrollo científico y tecnológico, Educación Superior en Iberoamérica Informe 2010, Coord. Santelices, B., Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA), Chile.
  • Comisión Europea (2000), “Progress Report on the Risk Capital Action Plan”, Communication from the Commission to the Council and the European Parliament, Comisión de las comunidades europeas, Brussels.
  • Díaz, S. (2004), “Una Experiencia de Transferencia Tecnológica: un estudio de casos DICTUC”, Seminario-Curso Internacional Gestión de empresas tecnológicas universitarias, Universidad Curitiba, Brasil, Num. 20-22.
  • Etzkowitz, H.; Leydesdorff, L. (2000), “The Dynamics of Innovation: From National Systems and Mode 2 to a Triple Helix of University-Industry-Government Relations”, Research Policy, Vol. 29, Num. 2, pp. 109-123.
  • Etkowitz, H. (2003), “Innovation in innovation: the Triple Helix of university-industry-government relations”, Social Science Information, Vol. 42, Num. 3, pp. 293-337.
  • European Commission. Research & Innovation. (2011), “Innovation Union Competitiveness report 2011. Analysis Part I: Investment and performance in R&D. Investing in the future”, European Union, Brussels.
  • Evans, D.; Leighton, L. (1989), “Some Empirical Aspects of Entrepreneurship”, American Economic Review, Vol. 79, Num. 3, pp. 519-535.
  • Franklin, S.; Wright, M.; Lockett, A. (2001), “Academic and surrogate entrepreneurs in university spin-out companies”, Journal of Technology Transfer, Num. 26 (1-2), pp. 127-141.
  • Jensen, R.; Thursby, M. (2001), “Proofs And Prototypes For Sale: The Licensing Of University Inventions”, American Economic Review, Num. 91 (1), pp. 240-259.
  • Kaplan, R.; Norton, D. (2004), “Strategy maps. Converting intangible assets into tangible outcomes”, Harvard Business Press, Harvard.
  • Lee, D.; Tsang, E. (2001), “The effects of entrepreneurial personality, background and network activities on venture growth”, Journal of management studies, Num. 38 (4), pp. 583-602.
  • Martínez, C. (2004), “Análisis Conceptual para la Gestión de Nuevos Negocios Tecnológicos”, Seminario-Curso Internacional Gestión de empresas tecnológicas universitarias, Universidad Curitiba, Brasil.
  • Moreno-Brid, J.; Pablo Ruiz-Nápoles, P. (2009), “La educación superior y el desarrollo económico en América Latina”, Num. 106, CEPAL, Naciones Unidas, Serie Estudios y perspectivas, México .
  • OCDE (1998), “Fostering entrepreneurship”, OCDE, París.
  • Ondategui, J. (2009), “Los parques científicos y tecnológicos en España: retos y oportunidades”, Dirección General de Investigación. Consejería de Educación, Madrid.
  • Pekermann, M.; Walsh, K. (2007), “University-industry relationships and open innovation: A research agenda”, International Journal of Management Reviews, Vol. 9, Num. 4, pp. 259-280.
  • Peteraf, M.A. (1993), “The cornerstones of competitive advantage: a resource-based view”, Strategic Management Journal, Vol. 14, Num. 3, pp. 179-191.
  • Peterson, R.; Kozmetsky, G; Ridgeway, N. (1983), “Perceived causes of small business failures: a research note”, American journal of small business, Num. 8 (1), pp. 15-19.
  • Red OTRI de Universidades (2009), “Encuesta RedOTRI Universidades 2009”, Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas, CRUE, Madrid.
  • Rodeiro, D.; Fernandez, S.; Rodríguez, A.; Otero, L. (2008), “La creación de empresas en el sistema universitario español”, Servizo de publicacións e intercambio científico de la Universidade de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela.
  • Sbragia, R.; Ozório, E. (2004), “Determinantes de êxito de empresas tecnológicas de base universitária: um estudo de multiplos casos no contexto do CIETEC/USP”, Seminario Internacional Gestión de empresas tecnológicas universitarias, pp. 26-29, Barcelona.
  • Shane, S. (2004), “Academic Entrepreneurship, University Spin-offs and Wealth Creation”, New Horizons in Entrepreneurship Series, Edward Edgar Publishing Limited, Northampton.
  • Stuart, R.; Abetti, P. (1990), “Impact of entrepreneurial and management experience on early performance”, Journal of business venturing, Num. 5, pp. 151-162.
  • Tobar, M. (2004), “Análisis de experiencias y factores claves en la formación de Empresas Tecnológicas Universitarias”, Seminario Internacional Gestión de empresas tecnológicas universitarias, Barcelona.
  • Tornatzky, L.; Batts, Y.; McCrae, N.; Lewis, M.; Quittman, L. (1996), “The Art and Craft of Technology Business Incubation”. National Business Incubation Association.
  • Van Geenhuizen, M.; Soetanto , D. (2009): “Academic spin-offs at different ages: A case study in search of key obstacles to growth”, Technovation, 29, pp. 671–681.
  • Veciana, J. M. (2005), “La creación de empresas. Un enfoque gerencial”, Colección Estudios económicos, nº. 33, Servicio de estudios La Caixa, Barcelona.
  • Vidal, R. (2008), “Latinoamericanos: ¿Emprendedores competitivos?”, Globalizacion, Competitividad y Gobernabilidad, Num. 2, Vol. 2. Pp. 126-139.
  • Zhang, J. (2009): “The performance of university spin-offs: An exploratory analysis using venture capital data”, Journal of Technology Transfer, 34(3), pp. 255-285.