El “Kant con Sade” de Jacques Lacanrenuncia al deseo y sadismo en el imperativo categórico kantiano

  1. Conde Soto, Francisco 1
  1. 1 Profesor interino por vacante. Departamento de Filosofía y Antropología. Universidad de Santiago de Compostela.
Revista:
Anales del seminario de historia de la filosofía

ISSN: 0211-2337

Ano de publicación: 2017

Volume: 34

Volume: 2

Páxinas: 469-485

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/ASHF.56111 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Anales del seminario de historia de la filosofía

Resumo

The aim of this study is to evaluate the juxtaposition of Kant’s categorical imperative with Sade’s maxim exposed in several texts of the French psychoanalyst Jacques Lacan. According to Lacan Kant and Sade are two sides of the same coin in reference to their position with respect to desire and enjoyment. His thesis are: 1. Sade’s maxim that the libertine is entitled to vex his neighbor as he pleases essentially meets the requirements of Kant’s categorical imperative. 2. Both Sade and Kant’s theories are examples of only one sadism directed at other subjects the first and directed toward himself in the form of moral duty the second. Reading The Ethics of Psychoanalysis (1959-60) and especially the text “Kant with Sade” (1966) is exposed Lacan’s critique of the categorical imperative of Kant, taken as a paradigm of what it means to be moral.

Referencias bibliográficas

  • Blanchot, M. Lautréamont Et Sade. Paris: Minuit, 1963.
  • Evans, D. Diccionario Introductorio De Psicoanálisis Lacaniano. Buenos Aires: Paidós, 2007.
  • Freud, S. El Malestar En La Cultura. En Freud, S., Obras Completas. Tomo Xxi, Buenos Aires: Amorrortu, 1992.
  • Georges Bataille. La Literature Et Le Mal. Paris: Folio, 1990.
  • Gómez Caffarena, J. “La Filosofía De La Religión En Kant”. En Fraijó, M. Filosofía De La Religión: Estudios Y Textos. Madrid: Trotta, 1994, P. 179-205.
  • Kant, I. Fundamentación Para Una Metafísica De Las Costumbres. Madrid: Alianza Editorial, 2012.
  • Kant, I. Crítica De La Razón Práctica. México: Fce-Unam, 2005.
  • Klossowski, P. Sade Mon Prochain. Paris: Seuil, 1967.
  • Koyré, A. Estudios De Historia Del Pensamiento Científico. México: S. Xxi, 2000.
  • Kuehn, M. Kant. Madrid: Acento, 2003.
  • Lacan, J. Le Séminaire. Livre Vi. Le Désir Et Son Interprétation. Paris: La Martinière, 2013.
  • Lacan, J. Le Séminaire. Livre Vii. L’éthique De La Psychanalyse. Paris: Seuil, 1986.
  • Lacan, J. Le Séminaire. Livre X. L’angoisse. Paris: Seuil, 2004.
  • Lacan, J. Le Séminaire. Livre Xi. Les Quatre Concepts Fondamentaux De La Psychanalyse. Paris: Seuil, 1973.
  • Lacan, J. “La Science Et La Vérité’. En Lacan, J. Écrits, Paris: Seuil, 2006, P. 855-877.
  • Lacan, J. “L’instance De La Lettre Dans L’inconscient”. En Lacan, J. Écrits, Paris: Seuil, 2006, P. 493-528.
  • Lacan, J. “Kant Avec Sade”. En Lacan, J. Écrits, Paris: Seuil, 2006, P. 765-790.
  • Lacan, J. Séminaire 21: Les Non-Dupes Errent, 1973-74, Inédito, En Internet: Www.Valas.Fr.
  • Miller, J-A. La Ética Del Psicoanálisis. Madrid: Instituto Del Campo Freudiano, 1988-89.
  • Miller, J-A. Lakant. Barcelona: Escuela Lacaniana De Psicoanálisis Del Campo Freudiano, 2000.
  • Sade, M., La Filosofía En El Tocador O Los Preceptores Inmorales. Madrid: Akal, 1980.
  • Vázquez, M-J., “El Ser Humano Como Individuo Y La Humanidad Como ‘Condición Humana’ Y Como ‘Género Humano’ En El Pensamiento De Kant”. En Ágora, Papeles De Filosofía,, Volumen 30/1, 2011. Santiago De Compostela: Universidad De Santiago De Compostela, P. 63-85.
  • Zizek, S., “Kant And Sade: The Ideal Couple” En Lacanian Ink, Vol. 13 - 1998, Revista Online.