Desde la imagenla «Biblioteca Digital Ovidiana» como instrumento de estudio e investigación iconográfica del libro ilustrado

  1. Díez Platas, Fátima 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Journal:
Studia Aurea: Revista de Literatura Española y Teoría Literaria del Renacimiento y Siglo de Oro

ISSN: 1988-1088

Year of publication: 2017

Issue: 11

Pages: 55-72

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/STUDIAAUREA.265 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Studia Aurea: Revista de Literatura Española y Teoría Literaria del Renacimiento y Siglo de Oro

Abstract

The Biblioteca Digital Ovidiana is based on a research project dealing with the illustrated editions of the works of Ovid printed from the fifteenth to the nineteenth centuries and preserved in Spanish libraries. The main innovation of the project consists in the specific focus on illustration. The role of the image within the illustrated book, the relations that it develops with the text and the value of the figurative apparatus in relationship with the literary work constitute the main fields of analysis and study of the editions and copies. Using as a study case the Transformaciones de Ovidio en lengua castellana (Antwerp, 1595), one of the only two illustrated Spanish editions of the Metamorphoses dating from the sixteenth century, this contribution aims to show how the illustrated books are approached from the viewpoint of the figurative corpus that accompanies the text, as well as the analysis, study and treatment of the illustrations as images, that is, as bearers and conveyors of specific meaning through a different medium.

Funding information

Este artículo forma parte de los resultados del proyecto de investigación «Biblioteca Digital Ovidiana: ediciones ilustradas de Ovidio, siglos xv-xix (IV). Las bibliotecas de la Comunidad de Madrid» (HAR2014-55617-P) financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad.

Funders

Bibliographic References

  • ALPERS, Svetlana, The Decoration of the Torre de la Parada, Corpus Rubenianum Ludwig Burchard, Parte IX, Bruselas, Arcade Press, 1970.
  • BOADAS CABARROCAS, Sònia, «Los grabados de Virgil Solis: una fuente iconográfica para las comedias mitológicas de Lope de Vega», Hispanic review, 4, 2016, 427-457.
  • CARRASCO REIJA, Leticia, «La traducción de Las Metamorfosis de Ovidio por Jorge de Bustamante», Humanismo y pervivencia del mundo clásico: Homenaje al profesor Luis Gil, vol. II, Cádiz, Servicio de publicaciones de la Universidad de Cádiz, 1997, 987-994.
  • DÍEZ PLATAS, Fátima y MEILÁN JÁCOME, Patricia, «De texto con imágenes a imágenes con texto: la confusa transformación de las Metamorfosis ilustradas en la primera mitad del s. XVI», Omnia Mvtantur. Canvi, transformació i pervivència en la cultura clàssica, en les seves llengues i en el seu llegat, E. Borrell Vidal y O. de la Cruz Palma (eds.), Barcelona, Edicions de la Universitat de Barcelona, vol. II, 2016, 275-283.
  • DÍEZ PLATAS, Fátima, «Researching illustrated books in art history: a brief history of the Biblioteca Digital Ovidiana project», Dynamic Research Support for Academic Libraries, Starr Hoffman (ed.), London, Facet Publishing, 2016, 21-32.
  • DÍEZ PLATAS, Fátima, «Tres maneras de ilustrar a Ovidio: una aproximación al estudio iconográfico de las Metamorfosis figuradas del XVI», Memoria Artis. Studia in memoriam Mª Dolores Vila Jato, en Mª C. Folgar de la Calle, A. E. Goy Diz y J. M. López Vázquez (eds.), Santiago de Compostela, Xunta de Galicia, vol. I, 2003, 247-267.
  • DÍEZ PLATAS, Fátima et alii, «Mitos de libro: la ilustración de las Metamorfosis de Ovidio en las ediciones españolas del siglo XVI», Imagen y Cultura. La Interpretación de las Imágenes como Historia Cultural, R. García Mahíques y V. F. Zuriaga Senent (eds.), Biblioteca Valenciana, Valencia, Gandía: Universitat Internacional de Gandía, vol. I, 2008, 549-562.
  • DÍEZ PLATAS, Fátima y MONTERROSO MONTERO, Juan Manuel, «Mitología para poderosos: las Metamorfosis de Ovidio. Tres ediciones ilustradas del siglo XVI en la Biblioteca Xeral de Santiago», Semata. Ciencias Socials e Humanidades, 10 (1998) 451-472.
  • FERNÁNDEZ VALLADARES, Mercedes, «Biblioiconografía y literatura popular impresa: la ilustración de los pliegos sueltos burgaleses (o de babuines y estampas celestinescas)», eHumanista, 21, (2012) 87–131.
  • HENKEL, Max Ditmar, «Illustrierte Ausgaben von Ovids Metamorphosen im XV, XVI und XVII Jahrhundert», Vorträge der Bibliothek Warburg, Berlín/Leipzig, 1926-1927.