La representación de la diversidad social en los materiales didácticos digitales

  1. Rego-Agraso, Laura
  2. Barreira Cerqueiras, Eva María
  3. Mariño Fernández, Raquel
Journal:
@tic. revista d'innovació educativa

ISSN: 1989-3477

Year of publication: 2018

Issue Title: Spring (January-June)

Issue: 20

Pages: 63-71

Type: Article

DOI: 10.7203/ATTIC.20.12118 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

More publications in: @tic. revista d'innovació educativa

Abstract

With the spreading of multimedia educative materials use in Primary Education in Spain, it seems pertinent to analyse how these resources represent the diversity of gender, ability, sexual orientation, cultural/ethnic diversity or age variations in our society. This is one of the aims of the project The school of the digital society: analysis and proposals for the production and use of educational digital contents, which is being developed nowadays in Spain, specifically in Galicia, Valencia and the Canary Islands. Therefore, a methodology of mixed (quantitative and qualitative) study has been applied, focused on the analysis of a sample of 56 multimedia materials, located in institutional commercial and online collaboration platforms of the aforementioned autonomous communities. Among the most outstanding results, it is worth mentioning a greater tendency towards the visibility of women –especially in that resources present in collaborative teaching repositories-, although it is continued the concealment of certain groups analyzed in its iconic-textual content.

Bibliographic References

  • Area, M., Cepeda, O., González, D. y Sanabria, A. (2010) ‘Un análisis de las actividades didácticas con TIC en aulas de educación secundaria’, Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 38, pp. 187-199.
  • Area Moreira, M. (2016) ‘La escuela de la sociedad digital: análisis y propuestas para la producción y uso de los contenidos digitales educativos’, Escuel@ digit@l [Edu2015-64593-R]. Resumen de la memoria técnica del proyecto (Documento oficial, difusión restringida). Tenerife: Universidad de la Laguna.
  • Beckett, A., Ellison, N., Barrett, S. y Shah, S. (2010) ‘Away with the fairies? Disability within primary‐age children's literature’, Disability & Society, 25(3), pp. 373-386, https://doi.org/10.1080/09687591003701355
  • Berkowitz, D., Manohar,N.N. y Tinkler,J.E. (2010) ‘Walk like a man, talk like a woman: Teaching the social construction of gender. Teaching Sociology, 38(2), pp. 132-143. https://doi.org/10.1177/0092055X10364015
  • Biemmi, I. (2015) ‘The imagery of gender in Italian textbooks. Research into primary school books’, Foro de Educación, 13(18), pp. 15-35. https://doi.org/10.14516/fde.2015.013.018.000
  • Cabrera García-Ochoa, Y. y Martínez-Bello, V. (2014) Libros para niñas y libros para niños: presencia de estereotipos de género en una colección de libros para dibujar. Cuestiones de género: de la igualdad y la diferencia, 9, pp. 184-217.
  • Castro-Rodríguez, M.M., De Castro Calvo, A. y Hernández Rivero, V. (2017) ‘Análisis de plataformas educativas digitales comerciales españolas destinadas a Educación Primaria’, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), pp. 49-62. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.16.2.49
  • Cepeda Romero, O., Gallardo Fernández, I.M. y Rodríguez Rodríguez, J. (2017) ‘La evaluación de los materiales didácticos digitales’, Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 16(2), 79-95. http://dx.medra.org/10.17398/1695-288X.16.2.79
  • Consejo Escolar de Canarias (2001) ‘Multiculturalidad en los Centros Escolares de Canarias. Documento de Síntesis’, La Laguna– Tenerife: Gobierno de Canarias. Recuperado de http://ir.uv.es/uc251iV
  • García Perales, R. (2012) ‘La educación desde la perspectiva de género’, Ensayos Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 27, pp. 1-18.
  • Gómez Carrasco, C. J. y Tenza Vicente, S. (2015) ‘Un género invisible. Análisis de la presencia de las mujeres en los libros de textos de Historia de 4º de la ESO’, en A. M. Hernández Carretero (coord.). Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: Recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas, pp. 781-791. Cáceres: Universidad de Extremadura.
  • González Pascual, M. (2005) ‘¿Tienen sexo los contenidos de la Educación Física Escolar? Transmisión de estereotipos de sexo a través de los libros de texto en la etapa de Secundaria’, Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, 5(18), pp. 77-88.
  • González-Palomares, A. y Rey-Cao, A. (2013), ‘Cultura corporal y estereotipos en las imágenes de libros de texto de educación física publicados bajo el periodo de la ley orgánica de educación (LOE)’, Ágora para la EF y el deporte, 15(1), pp. 1-19.
  • Hall, M. (2014) ‘Gender Representation in Current EFL Textbooks in Iranian Secondary Schools’, Journal of Language Teaching and Research, 5(2), pp. 253-261. https://doi.org/10.4304/jltr.5.2.253-261
  • Lee, J.F.K. (2014) ‘A hidden curriculum in Japanese EFL textbooks: Gender representation’, Linguistics and Education, 27, pp. 39-53. https://doi.org/10.1016/j.linged.2014.07.002
  • López-Navajas, A. (2014) ‘Análisis de la ausencia de las mujeres en los manuales de la ESO: una genealogía de conocimiento ocultada’, Revista de Educación, 363, pp. 282-308.
  • Macgillivray, I.K. y Jennings, T. (2008) ‘A Content Analysis Exploring Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Topics in Foundations of Education Textbooks’, Journal of Teacher Education, 59, pp. 170-188. https://doi.org/10.1177/0022487107313160
  • Martínez-Bello, V. (2013) ‘Representación racial, diversidad corporal y género en las imágenes de libros de texto españoles de educación infantil’, Diálogos sobre educación, 7, pp. 1-17.
  • Martínez-Bello, V. y Martínez-Bello, D. (2016) ‘Depictions of Human Bodies in the Illustrations of Early Childhood Textbooks’, Early Childhood Education Journal, 44, pp. 181-190. https://doi.org/10.1007/s10643-015-0701-x
  • Menescardi Royuela, C., Estevan Torres, I., Ros Ros, C. y Moya-Mata, I. (2017) ‘Estereotipos corporales en las imágenes de los libros de texto de inglés’, Educatio Siglo XXI, 35(1), 55-76. https://doi.org/10.6018/j/286221
  • Mineshima, M. (2008) ‘Gender representation in an EFL textbook’, Bulletin of Nigata Institute of Technology, 13, pp. 121-140. Recuperado de: http://www.niit.ac.jp/lib/contents/kiyo/genko/13/14 MINESHIMA.pdf
  • Moreno, O. (2006) ‘Estudio Profesores LGTB: Invisibilidad, falta de formación y escasez de materiales’, en: Colectivo de Lesbianas, Gais, Transexuales y Bisexuales de Madrid (COGAM) y Federación Estatal De Lesbianas, Gais, Transexuales y Bisexuales (FELGT). Homofobia en el sistema educativo. Recuperado de: http://ir.uv.es/A4VdxUF
  • Moya-Mata, I., Ros, C., Menescardi, C. y Bastida, A. (2013) ‘Las imágenes de los libros de texto de educación física en la etapa de primaria desde la perspectiva de género’, Revista Tándem, 41, pp. 41-48.
  • Moya-Mata, I., Ruiz Sanchis, L., Ruiz, J.M., Pérez Alonso-Geta, P.M. y Ros Ros, C. (2017) ‘La representación de la discapacidad en las imágenes de los libros de texto de Educación. Física: ¿inclusión o exclusión?’, Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 32, pp. 88-95.
  • Potgieter, C. y Reygan, F.C.G. (2012) ‘Lesbian, gay and bisexual citizenship: A case study as represented in a sample of South African Life Orientation textbooks’, Perspectives in Education, 30(4), pp. 39-51.
  • Puentes, J. y Gougherty, M. (2011) Intersections of Gender, Race, and Class in Introductory Textbooks, Teaching Sociology, 41(2), pp. 159-171. https://doi.org/10.1177/0092055X12455527
  • Rebollo, García, Vega, Buzón y Barragán (2009) ‘Género y TIC en Educación Superior: recursos virtuales no sexistas para el aprendizaje’, Cultura y Educación, 21(3), 257-274. https://doi.org/10.1174/113564009789052316
  • Rey-Cao, A., Táboas-Pais, M.I. y Canales Lacruz, I. (2013) ‘La representación de las personas mayores en los libros de texto de Educación Física’, Revista de Educación, 362, extraordinario, pp. 129-153.
  • Sánchez Bello, A. (2002) ‘El androcentrismo científico: el obstáculo para la igualdad de género en la escuela’, Educar, 29, pp. 91-102. https://doi.org/10.5565/rev/educar.331
  • Sleeter, C. E. y Grant, C. A. (2011) ‘Race, class, gender and disability in current textbooks’, en E.F. Provenzo, A.N. Shaver y M.Bello (Eds.). The textbook as discourse. Sociocultural dimensions of American schoolbooks, pp.183-215. New York: Routledge
  • Soler-Castillo, S. (2008) ‘Pensar la relación análisis crítico del discurso y educación. El caso de la representación de indígenas y afrodescendientes en los manuales escolares de ciencias sociales en Colombia’, Discurso & Sociedad, 2(3), pp. 642-678.
  • Soler-Quílez, G. (2015) ‘La representación de la diversidad afectivo-sexual en el cómic. Algunos materiales para trabajar en el aula’, En N. Ibarra Rius, J. Ballester Roca, M.L. Carrió Pastor y F. Romero Forteza (Eds.). Retos en la adquisición de las literaturas y de las lenguas en la era digital, pp. 569-572. Valencia: Universitat Politécnica de Valencia.
  • Soler-Quílez, G. (2016) ‘Una mirada sobre el arcoíris: la representación de la diversidad afectivo-sexual en el álbum ilustrado’, en A. Díez Mediavilla, V. Brotons y Rico, D. Escandell Maestre y J. Rovira Collado (Eds.) Aprendizajes plurilingües y literarios. Nuevos enfoques didácticos, pp. 769-765. Alacant: Universitat d’Alacant.
  • Táboas-Pais, M. I. y Rey-Cao, A. (2012) ‘Disability in Physical Education Textbooks: An Analysis of Image Content’, Adapted Physical Activity Quarterly, 29, pp. 310-328. https://doi.org/10.1123/apaq.29.4.310
  • Tofiño, I. (2006) ‘¿Un libro homófobo? ¡Que lo lea Rita! Criterios de valoración con referente pedagógico para los materiales LGBT destinados a menores’, Educación y Biblioteca, 152, pp. 83-88.
  • Torres Santomé, J. (2008) ‘Diversidad cultural y contenidos escolares’, Revista de Educación, 345, pp. 83-110.
  • Vaíllo, M. (2016) ‘La investigación sobre libros de texto desde la perspectiva de género: ¿hacia la renovación de los materiales didácticos?’ Tendencias Pedagógicas, 27, pp. 97-124. https://doi.org/10.15366/tp2016.27.003
  • Weninger, C. y Williams, J. P. (2005) ‘Cultural representations of minorities in Hungarian textbooks’ Pedagogy, Culture & Society, 13(2), pp. 159-180. https://doi.org/10.1080/14681360500200222
  • Zapico, M. H. (2015) ‘The image of aging in digital curricular materials’, en J. Rodríguez, E. Bruillard y M. Horsley (eds.) Digital textbooks, what’s new? , pp. 260-274. Universidade de Santiago de Compostela. Santiago de Compostela: IARTEM/Servizo De Publicacións USC.