Aplicación del modelo 5E para aprender mecánica a través de la indagación en educación secundaria

  1. González Bértoa, Ana 1
  2. Crujeiras-Pérez, Beatriz 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Didáctica de las ciencias experimentales y sociales

ISSN: 0214-4379

Ano de publicación: 2017

Número: 33

Páxinas: 123-143

Tipo: Artigo

DOI: 10.7203/DCES.33.11037 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Didáctica de las ciencias experimentales y sociales

Resumo

This paper examines the process of solving an inquiry task about Newton’s laws that consists of designing a montage for investigating which surface would be the most appropriate to drag boxes of clothes in a warehouse. The participants are 23 9th-grade students. Data collection consists of students’ written responses related to the process of design, interpreting results and drawing conclusions were collected. For data analysis, we used the instruction model 5E. The main results highlight certain difficulties in students’ performances related to the process of design and to the explanation of how to use it.

Referencias bibliográficas

  • ABD-EL-KHALICK, F., BOUJAOUDE, S., DUSCHL, R., LEDERMAN, N. G., MAMLOK-NAAMAN, R., HOFSTEIN, A., NIAZ, M., TREAGUST, D., y TUAN, H-L. (2004). Inquiry in science education: International perspectives. Science education, 88(3), 397-419. DOI: 10.1002/sce.10118
  • ALÇISI, S., YALÇIN, S. A., y TURGUT, U. (2011). Effects of the 5E learning model on students’ academic achievements in movement and force issues. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2459-2462. DOI:10.1016/j. sbspro.2011.04.128
  • ARTIGUE, M., DILLON, J., HARLEN, W., y LÉNA, P. (2012). Learning through Inquiry: Background Resources for implementing Inquiry in Science and Mathematics at School. Francia: Proyecto Fibonacci
  • ARTUM, H., y ÇOSTU, B. (2013). Effect of the 5E Model on Prospective Teachers’ Conceptual Understanding of Diffusion and Osmosis: A Mixed Method Approach. Journal of Science Education and Technology, 22, 1-10. DOI: 10.1007/s10956-012-9371-2.
  • BYBEE, R. W., TAYLOR, J. A., GARDNER, A., VAN SCOTTER, P., POWELL, J. C., WESTBROOK, A., y LANDES, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS.
  • CAAMAÑO ROS, A. (2012). ¿Cómo introducir la indagación en el aula?: los trabajos prácticos investigativos. Alambique: didáctica de las ciencias experimentales, 18(70), 83-91.
  • CAPPS, D. K., CRAWFORD, B. A., y CONSTAS, M. A. (2012). A review of empirical literature on inquiry professional development: alignment with best practices and a critique of the findings. Journal of Science Teacher Education, 23, 291-318. DOI: 10.1007/ s10972-012-9275-2.
  • CARRASCOSA, J., y GIL PÉREZ, D. (1992), Concepciones alternativas en Mecánica, Enseñanza de las Ciencias, 10 (3), 314-328.
  • CEPNI, S., y SAHIN, Ç. (2012). Effect of Different Teaching Methods and Techniques Embedded in the 5E Instructional Model on Students’ Learning about Buoyancy Force. Eurasian Journal of Physics and Chemistry Education, 4(2), 97-127.
  • CRUJEIRAS, B. y JIMÉNEZALEIXANDRE, M. P. (2012a). Competencia como aplicación de conocimientos científicos en el laboratorio: ¿cómo evitar que se oscurezcan las manzanas? Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, (70), 19-26.
  • CRUJEIRAS, B. y JIMÉNEZALEIXANDRE, M. P. (2012b). Participar en las prácticas científicas: aprender sobre la ciencia diseñando un experimento sobre pastas de dientes. Alambique: didáctica de las ciencias experimentales, (72), 12-19.
  • CRUJEIRAS PÉREZ, B. y JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. (2015). Desafíos planteados por las actividades abiertas de indagación en el laboratorio: articulación de conocimientos teóricos y prácticos en las prácticas científicas. Enseñanza de las Ciencias, 33 (1), 63-84.
  • GONZÁLEZ RODRÍGUEZ, L. y CRUJEIRAS PÉREZ, B. (2016). Aprendizaje de las reacciones químicas a través de actividades de indagación en el laboratorio sobre cuestiones de la vida cotidiana. Enseñanza de las Ciencias, 34(3),143-160.
  • DE JONG, T., y VAN JOOLINGEN, W. R. (1998). Scientific discovery learning with computer simulations of conceptual domains. Review of Educational Research,68(2), 179-201. DOI: 10.3102/00346543068002179
  • DE PRO BUENO, A. (2003). La enseñanza y el aprendizaje de la física. En M. P. Jiménez Aleixandre (coord.). Enseñar Ciencias. Barcelona: Graó. (pp.175-202).
  • DRIVER, R., SQUIRES, A., RUSHWORTH, P., y WOOD-ROBINSON, V. (1994). Making sense of secondary science-research into childen’s ideas. London: Routledge.
  • DUSCHL, R. A., y GRANDY, R. E. (Eds.) (2008). Teaching Scientific Inquiry: Recommendations for Research and Implementation. Rotterdam: Sense Publishers.
  • ENUGU, R. , y HOKAYEM, H. (2017). Challenges pre-service teachers face when implementing a 5E inquiry model of instruction. European Journal of Science and Mathematics Education, 5(2), 178-209.
  • ERGIN, I. (2012). Constructivist approach based 5E model and usability instructional physics. Latin-American Journal of Physics Education, 6(1), 14-20.
  • HALLOUN, I. A., y HESTENES, D. (1985). Common sense concepts about motion. American Journal of Physics, 53(11), 1056-1065. DOI: 10.1119/1.14031
  • HERRADA-GONZÁLEZ, F. (2014) Propuesta didáctica para la enseñanza aprendizaje de los conceptos de fuerza y movimiento para los estudiantes de grado décimo del IPARM. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
  • JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. y CRUJEIRAS-PÉREZ, B. (2017). Epistemic practices and Scientific practices in Science Education. En K. S. Taber y B. Akpan (Eds.). Science Education-an International Course Companion (pp. 69-80). The Netherlands: Sense Publishers.
  • JIMÉNEZ-ALEIXANDRE, M. P. (2012). Las prácticas científicas en la investigación y en la clase de ciencias. Conferencia plenaria en los XXV Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Santiago de Compostela, 5-7 de septiembre de 2012.
  • KESELMAN, A. (2003). Supporting inquiry learning by promoting normative understanding of multivariable causality. Journal of Research in Science Teaching, 40(9), 898-921. DOI: 10.1002/ tea.10115
  • MINSTRELL, J. (1982). Explaining the at rest condition of an object. Physics Teacher, 20, 10– 23.
  • MORA, C., y HERRERA, D. (2009). Una revisión sobre ideas previas del concepto de fuerza. Revista Latinoamericana de Física Educativa, 3(1), 72-86.
  • NATIONAL RESEARCH COUNCIL. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. National Academies Press.
  • OSBORNE, J., y DILLON, J. (2008). Science education in Europe: Critical reflections. London: The Nuffield Foundation. http://www.nuffieldfoundation. org/science-education-europe
  • PEDASTE, M., MÄEOTS, M., LEIJEN, Ä., y SARAPUU, T. (2012). Improving Students’ Inquiry S k i l l s through Reflection and Self-Regulation Scaffolds. Technology, Instruction, Cognition & Learning, 9
  • PEDASTE, M., y SARAPUU, T. (2006). Developing an effective support system for inquiry l e a r n i n g in a Web-based environment. Journal o f Computer Assis ted Learning, 22(1), 47-62. DOI: 10.1111/j.13652729.2006.00159.x
  • SCHECKER, H., y NIEDDERER, H. (1996). Contrastive teaching: A strategy to promote qualitative conceptual understanding of Science. En D. Treagust, R. Duit y B. Fraser (Eds.). Improving teaching and learning in Science and Mathematics (pp. 141-151). New York: Teachers College Press.
  • WILHELM, P., y BEISHUIZEN, J. J. (2003). Content effects in self-directed inductive learning. Learning and Instruction, 13(4), 381-402. DOI: 10.1016/ S0959-4752(02)00013-0
  • WINDSCHITL, M. (2003). Inquiry projects in science teacher education: What can investigative experiences reveal about teacher thinking and eventual classroom practice? Science education, 87(1), 112-143. DOI: 10.1002/ sce.10044
  • YIN, R. K. (2003). Case study research. Design and methods (3ª Edición). California: Sage Publications.