Audiencias crossmedianuevas métricas y perfiles profesionales en los medios españoles

  1. Ana-Isabel Rodríguez-Vázquez 1
  2. Sabela Direito-Rebollal 1
  3. Alba Silva Rodríguez 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
El profesional de la información

ISSN: 1386-6710 1699-2407

Ano de publicación: 2018

Título do exemplar: Infomediación y automatización

Volume: 27

Número: 4

Páxinas: 793-800

Tipo: Artigo

DOI: 10.3145/EPI.2018.JUL.08 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

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Resumo

The relation between infomediary sector and audience measurement is tight: six out of ten entities cited by Spanish companies as data & information source providers are closely related to this area of audience measurement. The media convergence leads to loss of value of some former studies. Alternative sources are used, whereas the consensus is being improved around the long-awaited measurement model of crossmedia. This article analyses the main audience measurement tools used by those Spanish media with more online readers, as well as checking out the existence of new professional profiles. The research employs a quantitative methodology based on surveys of eleven audience editors and digital analysts. Findings show that media are interested in monitoring the behavior of their users, although divergences are observed in the tools used, in the organizational structures and in the labels with which they name these new roles.

Información de financiamento

Este texto está elaborado en el marco del proyecto Usos y preferencias informativas en el nuevo mapa de medios en España: modelos de periodismo para dispositivos móviles (referencia CSO2015-64662-C4-4-R), financiado por el Ministerio de Economía y Competitividad del Gobierno de España y cofinanciado por el fondo estructural Feder. Así mismo, forma parte de las actividades desarrolladas por la Red Internacional de Investigación de Gestión de la Comunicación (Xescom), apoyada por la Consellería de Cultura, Educación e Ordenación Universitaria de la Xunta de Galicia (referencia ED341D R2016/019). La autora Sabela Direito-Rebollal es beneficiaria del programa para la Formación del Profesorado Universitario (FPU-15/02557), financiado por el Ministerio de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de España.

Financiadores

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