Pautas de redacción y análisis de contenido en noticias sobre suicidio en la prensa española e internacional: efecto Werther&Papageno y seguimiento de las recomendaciones de la OMS

  1. Melani Lois-Barcia 1
  2. Icía Rodríguez-Arias 1
  3. Miguel Túñez 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Zer: Revista de estudios de comunicación = Komunikazio ikasketen aldizkaria

ISSN: 1137-1102

Año de publicación: 2018

Volumen: 23

Número: 45

Páginas: 139-159

Tipo: Artículo

DOI: 10.1387/ZER.20244 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

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Resumen

In Spain three people commit suicide for each traffic accident but intentional death is still silenced in newspapers for understanding that its visibility promotes imitation of this kind of behavior. The World Health Organization encourages since the year 2000 a guideline for suicide coverage in which different conducts are included; to inform responsibly and aiming prevention dynamics. This investigation looks through style guides and codes of ethics from the FAPE, Spanish Journalism associations and 23 international professional organizations. It analyzes online news from a six-month period in several media (El País, El Mundo, La Vanguardia, La Voz de Galicia y El Periódico, The Guardian, Le Monde, The New York Times, The Washington Post, Corrieri della Sera y Público) to identify if there is any guidance that orders the informative coverage. This study has also the aim to find out if these neewspapers tend to follow Werther (silence) or Papageno (prevention) effect.

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