Comparación del grado de especificidad de dos microciclos de entrenamiento en fútbol correspondientes a un equipo profesional y a un equipo en formación

  1. Angel Vales-Vázquez 1
  2. Alberto Areces-Gayo 1
  3. Constatino Arce-Fernández 2
  4. Julio Torrado-Quintela 2
  1. 1 Universidad de A Coruña, España
  2. 2 Universidad de Santiago de Compostela, España
Journal:
Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

ISSN: 1579-1726 1988-2041

Year of publication: 2017

Issue Title: Análisis del rendimiento deportivo

Issue: 32

Pages: 14-18

Type: Article

More publications in: Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación

Abstract

This paper presents a descriptive case study, which establishes a comparative analysis of the level of specificity between two microcycles carried out by two teams at different competition level (professional versus in-formation). A new instrument, the Specificity of Football Training Scale (SFTS), was created for assessing tasks specificity, sessions and training microcycles in football. SFTS is based on an broader and more complex interpretation of the concept of specificity: synchronous, contextual and functional (Castelo, 2009; Vales, Arce, Miñano & García, 2012; Vales 2012). Its internal structure is conformed by four levels of specificity: low, moderate, high and maximum, based on the application of three original measurement indices: Specificity Index of Tasks (SIT), Specificity Index of Sessions (SIS), and Specificity Index of Microcycles (SIM). Data show that training models applied by both teams are developed under methodological guidelines characterized by a medium-high specificity, the professional team showing greater degree of specificity in training tasks, sessions and microcycles (5,2 ± 2,3 points) compared to the in-formation team (4,3 ± 0,4 points). Our overall results can be considered relevant for future intervention studies, as well as for establishing strategies to optimize football training planning processes.

Bibliographic References

  • Alarcón, F., Cárdenas, D., Miranda, M.T. & Ureña, N. (2009). Los modelos de enseñanza utilizados en los deportes de equipo. Revista de Investigación Educativa, 13 (23), 101-128.
  • Antón, J.L. (1990). Balonmano. Fundamentos y etapas de aprendizaje. Madrid: Gymnos.
  • Arjol, J.L. (2012). La planificación actual del entrenamiento en fútbol: análisis comparado del enfoque estructurado y la periodización táctica. Acción Motriz revista Digital, 8, 2737.
  • Bayer, C. (1992). La enseñanza de los juegos deportivos colectivos. Barcelona: Hispano-Europea.
  • Castelo, J. (2009). Fútbol: guía práctica de ejercicios de entrenamiento. Barcelona: Paidotribo.
  • Clemente, F., Martins & F., Mendes, R. (2014). Periodization based on small-side games: theoretical considerations. Strength and Conditioning Journal, 36(5), 34-43.
  • Clemente, F., Martins, F., Mendes, R. & Figueiredo, A. J. (2014). A systemic overview of football game: the principles behind the game. Journal of Human Sport and Exercice, 9(2), 656-667.
  • Fradua, L. (1997). La visión de juego en el fútbol. Barcelona: Paidotribo.
  • Gamble, P. (2006). Periodization of training for team sports athetes. Strength and Conditioning Journal, 28(5), 56-66.
  • García, J.M.; Navarro, M. & Ruiz, J.A. (1996). Planificación del entrenamiento deportivo. Madrid, Gymnos.
  • Gil, A., Moreno, P., Claver, F., Moreno, A. & Del Villar, F. (2016). Manipulación de los condicionantes de la tarea en educación física: una propuesta desde la pedagogía no lineal. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 29, 22-27.
  • Gómez, P. (2011). La preparación física del fútbol contextualizada en el fútbol. Pontevedra: McSports.
  • Gréhaigne, J-F. (2001). La organización del juego en el fútbol. Barcelona: Inde.
  • Grosser, M., Brüggemann, P. & Zintl, F. (1989). Alto rendimiento deportivo. Barcelona: Martínez Roca.
  • Hill-Haas, S., Couts, A., Rowsell, G. & Dawson, B. (2009). Generic versus small-sided game training in soccer. International Journal of Sports Medicine, 30(9), 636–642.
  • Issurin, V. (2010). New horizons for the methodology and physiology on training periodization. Sports Medicine, 40(3), 189-206.
  • Mombaerts, E. (2000). Fútbol. Del análisis del juego a la formación del jugador. Barcelona: Inde.
  • Morcillo, J., Cano, O. & Martínez, D. (2006). El valor de lo invisible. Fundamentación y propuesta de organización y entrenamiento específico del fútbol. EFDeportes.com Revista Digital, 92.
  • Morgans, R., Orme, P., Anderson, L. & Drust, B. (2014). Principles and practices of training for soccer. Journal of Sport and Health Science, 3(4), 251-257.
  • Morín, E. (2007). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Ed. Gedisa S.A.
  • Oña, A., Martínez, M., Moreno, F. & Ruíz, L.M. (1999). Control y aprendizaje motor. Madrid. Síntesis.
  • Pacheco, R. (2004). Fútbol. La enseñanza y el entrenamiento del fútbol 7. Barcelona: Paidotribo.
  • Pascual, M., Alzamora, E., Carbonell, J.A. & Pérez, J.A. (2015). Análisis de los diferentes métodos de enseñanza utilizados en el fútbol base. Retos. Nuevas tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 94-97.
  • Reilly, T. (2005). Training specificity for soccer. International Journal of Applied Sports Sciences, 17(2), 17-25.
  • Seiru-lo, F. (1987). Opciones de planificación en los deportes de largo periodo competitivo. Revista RED, vol. I, 3, 53-62.
  • Singer, R. (1986). El aprendizaje de las acciones motrices en el deporte. Barcelona: Hispano Europea.
  • Stratton, G., Reilly, T., Williams, A.M. & Richardson, D. (2004). Touth soccer. From science to performance. Londres: Routledge.
  • Tabachnick, B. & Fidell, L. (2007). Using multivariate statistics. Boston, United States: Allyn and Bacon.
  • Tejada, C. (2012). Efecto del entrenamiento mediante el método comprensivo en ultimate frisbee. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, vol. 12 (46), 329-348.
  • Vales, A. & Areces, A. (1996). Propuesta organizativa de las perspectivas de análisis de los deportes de equipo. Revista RED. Revista Entrenamiento Deportivo, tomo X, 3, 35-44.
  • Vales, A. & Areces, A. (2009). La planificación del entrenamiento en los deportes de equipo: bases conceptuales y estado de la cuestión. Revista RED. Revista Entrenamiento Deportivo, tomo XXIII, 1, 514.
  • Vales, A., Areces, A., Miñano, J. & García, J.A. (2012). Propuesta de un modelo para la caracterización de las sesiones de entrenamiento en el fútbol de rendimiento. Revista Fútbol P.F., 3, 34-53.
  • Vales, A. (2012). Fútbol: del análisis del juego a la edición de informes técnicos. Pontevedra. Mc Sports.
  • Vargas, A., Urkiza, I. & Gil, S. (2015). Efectos de los partidos de pretemporada en la planificación deportiva: variabilidad en las sesiones de entrenamiento. Retos, 27, 45-51.
  • Vilar, L., Duarte, R., Silva, P., Chow, J.Y., & Davids, K. (2014). The influence of pitch dimensions on performance during small-side and conditioned soccer games. Journal of Sports Science, 32(19), 1751-1759.
  • Weineck, J. (1994). Fútbol total. Barcelona: Paidotribo.