L’educació social com un dret al servei dels pobles i la vida
ISSN: 2339-6954, 1135-085X
Year of publication: 2018
Issue Title: Educació social i drets humans
Issue: 68
Pages: 11-25
Type: Article
More publications in: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa
Abstract
Adopting, in part, the title of one of the recent UNESCO monitoring reports on education in the world – CREATING SUSTAINABLE FUTURES FOR ALL. Education for people and planet (UNESCO, 2016) – the article centres its arguments on the recognition of education as a human right with broad pedagogical and social horizons. In spite of the repeated invocations of and calls to permanent learning, its proposals are still a long way from being instituted as of right in contexts and realities which actually extend education throughout people’s lives.In light of this, in an affirmation of ‘another’ education as both necessary and possible, we analyze the points of correspondence between the articles of the Universal Declaration of Human Rights and the various fields of social education. Any exclusive linkage of the right to education to children, to schooling and curricular learning can never guarantee the full development of human potential and the human personality, or the respecting of other rights –to culture, equity, inclusion, leisure, work, etc– if in fact the aim is to foster ways of educating,of learning and of educating oneself that contribute to a sustainable future for all
Bibliographic References
- ANECA (2004). Libro Blanco Título de Grado en Pedagogía y Educación Social (2 vols.). Madrid: ANECA. Recuperats de: http://www.aneca.es/var/media/150392/libroblanco_pedagogia1_0305.pdf y http://www.ane-ca.es/var/media/150396/libroboanco_pedagogial2_0305.pdf
- Aristóteles (2003). Política. Santiago de Compostela: Universitat de Santiago de Compostel·la-Fundació BBVA.
- Aymerich, I. (2001). Sociología de los derechos humanos: un modelo weberiano contrastado con investigaciones empíricas. València: Universitat de València.
- Byung-Chul Han (2012). La sociedad del cansancio. Barcelona: Herder.
- Caride, J. A. (2003). Las identidades de la Educación Social. Cuadernos de Pedagogía, 321, 48-51.
- Caride, J. A. (2005). Educar y educarse en clave social: formación y profesionalización en la Pedagogía-Educación Social. En Ruiz Berrio, J. (ed.): Pedagogía y Educación ante el siglo XXI. Madrid: Departament de Teoria i Història de l’Educació de la Universitat Complutense de Madrid, p. 697-714.
- Caride, J. A. (coord.) (2009). Los derechos humanos en la educación y la cultura: del discurso político a las prác-ticas educativas. Rosario: Homo Sapiens.
- Caride, J. A. (2018). La educación social, o el derecho a un bien común más allá de las escuelas. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31 (3a època), 9-12. DOI: 10.7179/PSRI_2018.31.00 Accessible en: https://recyt.fecyt.es/index.php/PSRI/article/view/62890/38474
- Caride, J. A.; Vila, E. S.; Martín, V. M. (coords.) (2017). Del derecho a la educación a la educación como derecho: reflexiones y propuestas. Granada: Grupo Editorial Universitario-GRU.
- Caride, J. A.; Gradaílle, R.; Varela, L. (2017). Los derechos humanos como pedagogía social. En Caride, J. A.; Vila, E. S.; Martín, V. M. (coords.) (2017). Del derecho a la educación a la educación como derecho: reflexiones y pro-puestas. Granada: Grupo Editorial Universitario-GRU, p. 73-94.
- Cushman, Th. (ed.) (2014). Handbook of Human Rights. Londres-Nueva York: Routledge.
- Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro: informe a la UNESCO de la Comisión Internacional de la Educación para el Siglo XXI: Madrid: UNESCO-Santillana.
- Fernández Soria, J. M. (2017). El derecho a la educación como derecho cultural: algunas claves e implicaciones. En Caride, J. A.; Vila, E. S.; Martín, V. M. (coords.). Del derecho a la educación a la educación como derecho: refle-xiones y propuestas. Granada: Grupo Editorial Universitario-GRU, p.53-71.
- Galeano, E. (2005). Patas arriba: la escuela del mundo al revés. Madrid: Siglo XXI.
- Glendon, M. A. (2011). Un mundo nuevo: Eleanor Roosevelt y la Declaración. Universal de los Derechos Humanos. México: Fondo de Cultura Económica.
- Gómez Serra, M. (2003). Aproximación conceptual a los sectores y ámbitos de intervención de la Educación Social. Pedagogía Social. Revista interuniversitaria, 10 (2a època), 233-251.
- Herrera, J. (2005). Los derechos humanos como productos culturales: crítica del humanismo abstracto. Madrid: Libros de la Catarata.
- Khan, I. (2008). Los derechos humanos son el camino. El País Semanal, 1680, 58-59.
- Magendzo, A. (2006). Conversaciones y tensiones en torno a la educación en derechos humanos: sobre qué conversamos y qué nos problematiza. San Juan (Puerto Rico): Càtedra UNESCO d’Educació per la Pau.
- March, M. (2014). La construcción de una pedagogía social inclusiva, equitativa y redistributiva. En March, M.; Orte, C. (coords.). La pedagogía social y la escuela: los retos socioeducativos de la institución escolar en el siglo XXI. Barcelona: Octaedro, p. 233-259.
- Mestre, J. V. (2016a). Los redactores y las circunstancias históricas de la Declaración Universal de los Derechos Humanos. VVAA: Más allá de lo imposible: la dimensión política de los derechos humanos en el siglo XXI. Tafalla: Txalaparta, p. 21-39.
- Mestre, J. V. (2016b). Los derechos humanos. Barcelona: Editorial UOC.
- Naím, M. (2918). ¿Cuál es la mayor estafa del mundo? La educación. El País, 18 de febrer, p. 9.
- Naya, L. M.; Dávila, P. (2017). El derecho a la educación y la educación en el mundo. En Caride, J. A.; Vila, E. S.; Martín, V. M. (coords.). Del derecho a la educación a la educación como derecho: reflexiones y propuestas. Granada: Grupo Editorial Universitario-GRU, p. 13-38.
- Ollé, M.; Acebal, L.; García, N. (coords.). Derecho Internacional de los Derechos Humanos: su vigencia para los Estados y para los ciudadanos. Barcelona-Madrid: Anthropos-MEC.
- Pose, H. (2009). La dimensión cultural de los derechos humanos: iniciativas para su promoción desde la acción local. En Caride, J. A. (coord.). Los derechos humanos en la educación y la cultura: del discurso político a las prácticas educativas. Rosario: Homo Sapiens.
- Sánchez Rubio, D. (2009). Repensar los derechos humanos: de la anestesia a la sinestesia. Sevilla: Editorial MAD
- Santos, B. de Sousa (2005). El milenio huérfano: ensayos para una nueva cultura política. Madrid: Editorial Trotta.
- Zweig, S. (2917). Momentos estelares de la humanidad: catorce miniaturas históricas. Barcelona: Acantilado (27a reimpressió; primera edició en castellà, 2002).
- UNESCO (2015). Replantear la educación ¿Hacia un bien común mundial? París: UNESCO. Accessible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0023/002326/232652S.pdf
- UNESCO (2016). La educación al servicio de los pueblos y el planeta: creación de futuros sostenibles para todos. Informe de seguimiento de la educación en el mundo. París: UNESCO [primera edició en castellà, 2017]. Acce-ssible en: http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002457/245745s.pdf