Las prácticas científicas en infantiluna aproximación al análisis del currículum y planes de formación del profesorado de Galicia

  1. Inés Mosquera Bargiela 1
  2. Blanca Puig Mauriz 1
  3. Paloma Blanco Anaya 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Revista:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Ano de publicación: 2018

Volume: 36

Número: 1

Páxinas: 7-23

Tipo: Artigo

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.2311 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

Resumo

This paper presents a study about scientific practices in the curriculum and in teacher training plans in science in Early Childhood Education (ECE). The research questions are: 1) How are scientific practices integrated in the Early Childhood Education curriculum? 2) What initial and continuous training do the early childhood teachers receive in order to promote scientific practices in their classroom? Specifically, how important are these practices in their professional development? The scientific practice with highest presence in the ECE curriculum is inquiry, followed by modelling and scientific argumentation. The analysis of early childhood teachers initial training plans in our community reveal that only two subjects of Early Childhood Education's Degree include in their programmes scientific practices. One activity for scientific training is found within the Annual Teacher Training Plan, although scientific practices are not mentioned.

Información de financiamento

Al proyecto EDU2015-66643-C2-2-P, del Ministerio de Economía y Competitividad de España.

Financiadores

Referencias bibliográficas

  • Abell, S. K.; Park Rogers, M. A.; Hanuscin, D. L.; Lee, M. H. y Gagnon, M. J. (2009). Preparing the Next Generation of Science Teacher Educators: A Model for Developing PCK for Teaching Science Teachers. Journal of Science Teacher Education, 20(1), pp. 77-93. https://doi.org/10.1007/s10972-008-9115-6
  • Andersson, K. y Gullberg, A. (2014). What is science in preschool and what do teachers have to know to empower children? Cultural Studies of Science Education, 9(2), pp. 275-296. https://doi.org/10.1007/s11422-012-9439-6.
  • Aznar Cuadrado, V. y Puig, B. (2016). Concepciones y modelos del profesorado de primaria en formación acerca de la tuberculosis. Enseñanza de las Ciencias, 34(1), pp. 33-52. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1670
  • Berland, L. K.; Schwarz, C. V.; Krist, C.; Kenyon, L.; Lo, A. S. y Reiser, B. J. (2015). Epistemologies in Practice: Making Scientific Practices Meaningful for Students. Journal of Research in Science Teaching, 53(7), pp. 1082-1112. https://doi.org/10.1002/tea.21257
  • Blanco Anaya, P. y Díaz Bustamante, J. (2014). Argumentación y uso de pruebas: realización de inferencias sobre una secuencia de icnitas. Enseñanza de las Ciencias, 32(2), pp. 35-52. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1009
  • Bolívar, A. (2005). Conocimiento didáctico del contenido y didácticas específicas. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 9(2), pp. 1-39.
  • Brooks, M. (2009). Drawing, Visualisation and Young Children’s Exploration of «Big Ideas». International Journal of Science Education, 31(3), pp. 319-341. https://doi.org/10.1080/09500690802595771
  • Burke, R. y Onwuegbuzie, A. (2004). Mixed Methods Research: A Research Paradigm Whose Time Has Come. Educational Researcher, 33(7), pp. 14-26. https://doi.org/10.3102/0013189x033007014
  • Caamaño, A. (2012). ¿Cómo introducir la indagación en el aula? Alambique. Didáctica de las Ciencias Experimentales, 70, pp. 83-92.
  • Cantó Doménech, J.; De Pro Bueno, A. y Solbes, J. (2016). ¿Qué ciencias se enseñan y cómo se hace en las aulas de educación infantil? La visión de los maestros en formación inicial. Enseñanza de las Ciencias, 34(3), pp. 25-50. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1870
  • Collins, A.; Brown, J. S. y Newman, S. E. (1989). Cognitive apprenticeship: Teaching the crafts of reading, writing and mathematics. En L. B. Resnick (ed.), Knowing, learning, and instruction: Essays in honor of Robert Glaser (pp. 453-494). Hillsdale: Erlbaum.
  • Crawford, B. A. (2007). Learning to teach science as inquiry in the rough and tumble of practice. Journal of Research in Science Teaching, 44(4), pp. 613-642. https://doi.org/10.1002/tea.20157
  • Crujeiras, B. (2014). Competencias e prácticas científicas no laboratorio de química: participación do alumnado de secundaria na indagación. Tesis de doctorado. Universidad de Santiago de Compostela, Santiago de Compostela.
  • Díaz de Bustamante, J. y Jiménez Aleixandre, M. P. (1999). Aprender ciencias, hacer ciencias: resolver problemas en clase. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, 20, pp. 9-16.
  • Erduran, S. y Jiménez-Aleixandre, M. P. (eds.) (2007). Argumentation in Science Education. Perspectives from Classroom-Based Research. Berlin: Springer.
  • Eshach, H. y Fried, M. N. (2005). Should science be taught in early childhood? Journal of Science Education and Technology, 14(3), pp. 315-336. https://doi.org/10.1007/1-4020-4674-X_1
  • Evagorou, M.; Albe, V.; Panayiotis, A. y Nielsen, J. A. (2014). Preparing pre-service science teachers to teach socio-scientific (SSI) argumentation. Journal of Science Teacher Education, 69, pp. 39-48.
  • Evagorou, M. y Puig, B. (2017). Engaging Elementary School Pre-service Teachers in Modeling a Socioscientific Issue as a Way to Help Them Appreciate the Social Aspects of Science. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology, 5(2), pp. 113-123. https://doi.org/10.18404/ijemst.99074
  • Garrido, A. y Couso, D. (2015). Socio-scientific issues (SSI) in initial training of primary school teachers: Pre-service teachers’ conceptualization of SSI and appreciation of the value of teaching SSI. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 196, pp. 80-88. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.07.015
  • Garritz, A. y Valdez, R. (2007). El Conocimiento Pedagógico del Contenido (CPC). ¿Cuál es la diferencia entre un buen y un mal maestro? En J. M. Sánchez (coord.), Iniciación a la cultura científica: la formación de maestros (pp. 61-70). Madrid: Antonio Machado Libros.
  • Gess-Newsome, J. (1999). Pedagogical content knowledge: an introduction and orientation. En J. Gess-Newsome y N. G. Lederma (eds.), Examining pedagogical content knowledge: the construct and its implications for science education (pp. 3-17). The Netherlands: Kluwer Academic Publishers. https://doi.org/10.1007/0-306-47217-1_1
  • Gilbert, J. y Justi, R. (2016). Modelling-based Teaching in Science Education. Switzerland: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-29039-3
  • Guarro, A. (2005). Los procesos de cambio educativo en una sociedad compleja. Diseño, desarrollo e innovación del currículum. Madrid: Pirámide.
  • Gudmundsdottir, S. y Shulman, L. (1990). Pedagogical Content Knowledge in Social Studies. En J. Lowyck y C. M. Clark (eds.), Teacher Thinking and Professional Action (pp. 23-24). Belgium: Leuven University Press.
  • Jiménez Aleixandre, M. P. (2010). 10 ideas clave. Competencias en argumentación y uso de pruebas. Barcelona: Graó.
  • Jiménez-Aleixandre, M. P. y Crujeiras, B. (2017). Epistemic Practices and Scientific Practices in Science Education. En Keith S. Taber y Ben Akpan (eds.), Science Education  (pp. 69-80). The Netherlands: SensePublishers. https://doi.org/10.1007/978-94-6300-794-8_5
  • Justi, R. (2011). Las concepciones de modelo de los alumnos, la construcción de modelos y el aprendizaje de las ciencias. En A. Caamaño (coord.), Didáctica de la Física y la Química, 5, (vol. II, pp. 85-103). Barcelona: Graó.
  • Justi, R. y Gilbert. J. (2002). Modelling teachers’ view on the nature of modelling, and implications for the education of modellers. International Journal of Science Education, 24(4), pp. 369-387. https://doi.org/10.1080.09500690110110142
  • Kelly, G. J. (2008). Inquiry, activity and epistemic practices. En R. A. Duschl y R. E. Grandy (eds.), Teaching Scientific Inquiry: Recommendations for research and implementation (pp. 99-100). Rotterdam: Sense Publisers.
  • Krajcik, J.; Blumenfeld, P. C.; Marx, R. W. y Soloway, E. (1994). A Collaborative Model for Helping Middle Grade Science Teachers Learn Project-Based Instruction. The Elementary School Journal, 94(5), pp. 483-497. https://doi.org/10.1086/461779
  • Krajcik, J. y Mcneill, K. (2015). Designing and assessing scientific explanation tasks. En R. Gunstone (ed.), Encyclopedia of science education (pp. 285-291). The Netherlands: Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-2150-0_48
  • Krajcik, J.; Mcneill, K. y Reiser, B. J. (2008). Learning-goals-driven design model: Developing curriculum materials that aling with national standars and incorporate project-based pedagogy. Science Education, 92(1), pp. 1-32. https://doi.org/10.1002/sce.20240
  • Kuhn, D. (1997). Constraints or guideposts? Developmental psychology and science education. Review of Educational Research, 67(1), pp. 141-150. https://doi.org/10.2307/1170621
  • Kuhn, D. y Pearsall, S. (2000). Developmental origins of scientific thinking. Journal of Cognition and Development, 1(1), pp. 113-129. https://doi.org/10.1207/s15327647jcd0101n_11
  • Marco-Bujosa, L.; Mcneill, K.; González-Howard, M. y loper, S. (2016). An exploration of Teacher Learning From an Educative Reform-Oriented Science Curriculum: Case Studies of Teacher Curriculum Use. Journal Research in Science Teaching, 54(2), pp. 141-168. https://doi.org/10.1002/tea.21340
  • Martí, J. (2012). Aprender ciencias en la educación primaria. Barcelona: Graó.
  • Marx, R. W.; freeman, J. G.; krajick, J. y blumenfeld, P. C. (1998). Professional Development of Science Teachers. En F. Tobin (ed.), International Handbook of Science Education (pp. 667-680). The Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
  • McNeill, K. y Knight, A. (2013). Teachers’ Pedagogical Content Knowledge of Scientific Argumentation: The Impact of Professional Development on K-12 Teachers. Science Education, 97(6), pp. 936-972. https://doi.org/10.1002/sce.21081
  • Metz, K. E. (1995). Reassessment of developmental constraints on children’s science instruction. Review of Educational Research, 65(2), pp. 93-127. https://doi.org/10.2307/1170709
  • Metz, K. E. (1997). On the complex relation between cognitive developmental research and childrens’s science curricula. Review of Educational Research, 67(1), pp. 151-163. https://doi.org/10.2307/1170622
  • Metz, K. E. (2004). Children’s understanding of scientific inquiry: Their conceptualization of uncertainty in investigations of their own design. Cognition and Instruction, 22(2), pp. 219-290. https://doi.org/10.1207/s1532690xci2202_3
  • Metz, K. E. (2008). Narrowing the Gulf between the Practices of Science and the Elementary School Science Classroom. The Elementary School Journal, 109(2), pp. 138-161. https://doi.org/10.1086/590523
  • Ministerio de Educación y Ciencia (mec) (2006). Ley Orgánica 2/2006 del 3 de mayo de Educación. Boletín Oficial del Estado, del 4 de mayo de 2006, 106, pp. 17158-17207.
  • Monteira, S. F. y Jiménez-Aleixandre, M. P. (2016). The Practice of Using Evidence in Kindergarten: The Role of Purposeful Observation. Journal of Research in Science Teaching, 53(8), pp. 1232-1258. https://doi.org/10.1002/tea.21259
  • National Research Council (2012). A framework for K-12 Science Education: practices, crosscutting concepts and core ideas. Washington DC: National Academy Press. https://doi.org/10.17226/13165
  • Organisation for Economic Cooperation and Development (oecd) (2006). Assessing scientific, Reading and mathematical literacy: A framework for PISA 2006. Paris: Author. https://doi.org/10.1787/9789264026407-en
  • Organisation for Economic Cooperation and Development (oecd) (2013). PISA 2015 Draft Science Framework. Recuperado de goo.gl/ew8wcA
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods (2nd Edition). California: Sage.
  • Piaget, J. E y Inhelder, B. (1994). Psicología del niño. Madrid: Morata.
  • Pujol, R. M. (2003). Didáctica de las ciencias en la educación primaria. Madrid: Síntesis.
  • Reiser, B. J.; Berland, L. K. y Kenyon, L. (2012). Engaging Students in Scientific Practices of Explanation and Argumentation. Science and Children, 49(8), pp. 8-13.
  • Sanmartí, N. (2001). Enseñar ciencias en secundaria: un reto muy complicado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 40, pp. 31-48.
  • Shulman, S. (2005). Conocimiento y Enseñanza: Fundamentos de la Nueva Reforma. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 9(2), pp. 1-30.
  • Shulman, S. y Sykes, G. (marzo, 1986). A national board for teaching?: In search of a bold standard. Trabajo encargado por la Task Force on Teaching as a Profession, Carnegie Forum on Education and the Economy, Nueva York, Estados Unidos.
  • Singer, J.; Marx, R. W.; krajcik, J. y Clay Chambers, J. (2000). Constructing Extended Inquiry Projects: Curriculum Materials for Science Education Reform. Educational Psychologist, 35(3), pp. 165-178. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3503_3
  • Siry, C. y max, C. (2013). The collective construction of a science unit: Framing curricula as emergent from kindergarteners’ wondering. Science Education, 97(6), pp. 878-902. https://doi.org/10.1002/sce.21076
  • Toma, R. B.; Greca, I. M. y Meneses-Villagrá, J. A. (2017). Dificultades de maestros en formación inicial para diseñar unidades didácticas usando la metodología de indagación. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(2), pp. 442-457.
  • Vázquez-Bernal, B.; Jiménez-Pérez, R. y Mellado, V. (2016). ¿El tiempo garantiza el cambio en el profesorado? Estudio de un caso centrado en la evaluación de aprendizajes. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 19(2), pp. 139-154. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.2.252481
  • Worth, K. (mayo, 2010). Science in Early Childhood Classrooms: Content and Process. Conferencia presentada en la Universidad del Norte de Iowa, Estados Unidos. http://ecrp.illinois.edu/beyond/seed/worth.html
  • Xunta de Galicia (2009). Decreto 330/2009, por el que se establece el currículum de la educación infantil en la Comunidad Autónoma de Galicia. DOG, 121, 23 de junio de 2009.
  • Xunta de Galicia (2015). Plan Anual de Formación do Profesorado 2015/2016. Comunidad Autónoma de Galicia: Xunta de Galicia. http://www.edu.xunta.es/portal/pafp2015-2016