Conocimientos de los futuros profesionales de la educación sobre maltrato infantil intrafamiliar

  1. Ferraces Otero, María José 1
  2. Cambeiro Lourido, María do Carmen 1
  3. Míguez Salina, Gabriela 1
  1. 1 Universidade de Santiago de Compostela
    info

    Universidade de Santiago de Compostela

    Santiago de Compostela, España

    ROR https://ror.org/030eybx10

Zeitschrift:
Revista de estudios e investigación en psicología y educación

ISSN: 2386-7418

Datum der Publikation: 2017

Titel der Ausgabe: XIV Congreso Psicopedagogía. Área 6: FORMACIÓN DE PROFESORES Y AGENTES EDUCATIVOS

Nummer: 6

Seiten: 211-215

Art: Artikel

DOI: 10.17979/REIPE.2017.0.06.2507 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen Access editor

Andere Publikationen in: Revista de estudios e investigación en psicología y educación

Zusammenfassung

Educational professionals are well placed to make an early detection of child abuseand to identify possible risk cases. However, they sometimes claim lack of knowledge and training to performsuch tasks, an issue on which the scientific literature collects diverse results and conclusions. The purpose of this study is to analyze the training of future education professionals in intrafamily child abuse, specifically their knowledge about risk factors, ie,those circumstances that may increase the probability of situations of abuse in the family environment.

Bibliographische Referenzen

  • American Counselor Association (2015). The School Counselor and Child Abuse and Neglect Prevention. Recuperado de https://www.schoolcounselor.org/asca/media/asca/PositionStatements/PS_ChildAbuse.pdf
  • Belsky, J. (1980). Child maltreatment: an ecological integration. American Psychologist, 35, 320-335. http://dx.doi.org/10.1037/0003-066X.35.4.320
  • Bentler, P. M. (1990). Comparative fit indexes in structural models. Psychological Bulletin, 107(2), 238.
  • Bollen, K. A. (1989). Structural equations with latent variables. New York: John Wiley & Sons.
  • Bringiotti, Mª I. (2000). La escuela ante los niños maltratados. Buenos Aires: Paidós.
  • Ceballos, E., Correa, N., Rodríguez, J., y Rodríguez, G. (2007). Estudio exploratorio del profesorado de educación infantil y primaria para la identificación del maltrato infantil desde la escuela. Revista Qurriculum, 20, 107-118. http://revistaq.webs.ull.es/ANTERIORES/numero20/ceballos.pdf
  • Cerezo, M. A., & Pons-Salvador, G. (2004). Improving child maltreatment detection systems: a large-scale case study involving health, social services, and school professionals. Child Abuse & Neglect, 28, 1153-1169. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2004.06.007
  • Hu, L. T., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A MultidisciplinaryJournal, 6(1), 1-55. http://dx.doi.org/10.1080/10705519909540118
  • Jöreskog, K. G., & Sörbom, D. (1993). LISREL 8: Structural Equation Modeling with the SIMPLIS Command Language. Lincolnwood, IL: Scientific Software International, Inc.
  • Kenny, M. C., & McEachern, A. G. (2002). Reporting suspected chidl abuse: A pilot comparison of middle and high school counselors and principals. Journal of Child Sexual Abuse, 11, 59-75. http://dx.doi.org/10.1300/J070v11n02_04
  • Martínez, A., y de Paúl, J. (1993). Maltrato y abandono en la infancia. Barcelona: Martínez Roca.
  • Ministerio de Sanidad, Asuntos Sociales e Igualdad (2014). Protocolo básico de intervención contra el maltrato infantil en el ámbito familiar. Madrid: Autor. http://www.observatoriodelainfancia.msssi.gob.es/productos/pdf/MaltratoInfantil_accesible.pdf
  • Ministerio de Sanidad, Asuntos Sociales e Igualdad (2017). Estadística Básica de Protección a la Infancia. Boletín número 18. Datos 2015. Madrid: Autor. http://www.bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/Boletinproteccionalainfancia18accesible.pdf
  • Observatorio de la Infancia (2006). Maltrato infantil: detección, notificación y registro de casos. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales. http://www.observatoriodelainfancia.msssi.gob.es/documentos/HojasDeteccion.pdf
  • Priegue, D., y Cambeiro, Mª C. (2016). Los conocimientos acerca del maltrato infantil de los futuros profesionales de la educación: un estudio exploratorio. Revista Complutense de Educación 27(3), 1003-1019. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n3.47152
  • Reiniger, A., Robinson, E., & McHugh, M. (1995). Mandated training of professionals: a means for improving reporting of suspected child abuse. Child Abuse & Neglect, 19(1), 63-69. https://doi.org/10.1016/0145-2134(94)00105-4
  • Sanmartín, J. (dir.) (2011). Maltrato infantil en la familia en España. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad.
  • Steiger, J. H., & Lind, J. C. (1980, May). Statistically based tests for the number of common factors. In Annual Meeting of the Psychometric Society. Vol. 758, (pp. 424-453), Iowa City, IA.
  • Yanowitz, K. L., Monte, E., & Tribble, J. R. (2003). Teachers’ beliefs about the effects of child abuse. Child Abuse & Neglect, 27, 483-488. https://doi.org/10.1016/S0145-2134(03)00033-4